Abstract :
This study was a survey on the relationship between modern communication technology (internet & cell phone) with gender identity of students. The sampling frame of the study included all high school in Shiraz. 368 students were sampled using random stratified sampling strategy. Theoretical frameworks of the study were Jenkins’s and Giddens’s social identity theories. The results of the study showed that there was a significant relationship between using internet and cell phone and education area. Similarly, It was found that there was a significant relationship between using internet and cell phone and gender of the students. Further, there was a significant relationship between students’ social class and using cell phone and internet. No significant relationship was found between the use of cell phone and internet and gender identity among girl students. However, there was a significant relationship between using internet and cell phone and gender identity of boy students
References:
1- احمدلو، ح. 1381. بررسی رابطه میزان هویت ملی و هویـت قـومی در بـین جوانـان تبریـز ".پایـان نامـه
کارشناسی ارشد جامعه شناسی، تهران، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
2- ادیبی، م، یزدخواستی،ب، فرهمند، ب. 1387. جهانی شدن فرهنگ با تاکید بر هویت اجتماعی جوانان
شهر اصفهان، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 35، ص 99.
3- ایمان،م، ت، کیذقان، ط. 1382. بررسی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی زنان(مطالعه موردی شهر شیراز).
پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی،شیراز:دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه شیراز.
4- جنکینز، ر.1381. هویت اجتماعی. ترجمه: تورج یاراحمدی، تهران، نشر شیرازه، چاپ اول.
5- چلبی، م .1375. جامعه شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. تهران: نشر نی.
6- حبی، ا، فتحی آذر، ا، محمد، ب. 1389. جهانی شدن و هویتهای محلی و جهانی دانشجویان (مطالعه
موردی: دانشگاه تبریز. فصلنامه پژوهشات فرهنگی، سال سوم، شماره 2، صص101-121.
7- حبیبی، م .1376. بررسی اخلاق کار در ایران. جلد اول، موسسه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
8- حسینزاده، ع، فرهنگ، ا، نیازی، ا. 1388. بررسی عوامل موثر بر هویت اجتماعی دانشجویان دختر
دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه جامعه شناسی کاربردی. شماره 35. ص 1
9- دواس، د، ا. 1376. پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
10- دوران، ب. 1387. هویت اجتماعی: رویکردها و نظریهها، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
11- ربانی، ر، شیری، ح. 1388. اوقات فراغت و هویت اجتماعی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال 2، شماره
.209 -242صص ،8
12- روشه، گ. 1370. کنش اجتماعی. ترجمه هما زنجانی زاده، مشهد:انتشارات دانشگاه فردوسی.
13- ریتزر، ج. 1374. نظریههای جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمهی: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات
علمی.
14- غضنفری، ف. 1385. بررسی مقایسهای بهزیستی دانشجویان دختر وپسر بر حسب ارزیابی از هویت
اجتماعی و هویت فردی.فصل نلمه اصول بهداشت روانی، سال 8، شماره 31و32.
15- کاستلز، مانوئل.1380. عصر اطلاعات:اقتصاد، جامعه و فرهنگ. جلد اول:ظهور جامعه شبکه ای، علی
پایا (ویراستار ارشد)، احد علیقلیان، افشین خاکباز. تهران: طرح نو.
16- گیدنز،آ. 1378.تجدد و تشخص(جامعه و هویت شخصی در عصر جدید) . ترجمه ناصر موفقیان، تهران:
نشر نی.
17- Gurin, P.and Townsend, A. 1986 . properties of gender consciousness.
British Journal of social psychology. London.
18- Helsper, E. J. 2010. Gendered Internet Use Across Generations and Life
Stages. Communication Research. Vol: 37. No:3. PP: 352-374.
19- Irving, C. J. and English, L. M. 2010. Community in Cyberspace: Gender,
Social Movement Learning, and the internet. Adult Education Quarterly. Vol:2,
No:1. PP:1-17
20- Johnson, V. 2010. Women and the Internet: A Micro Study in Chennai,
India. Indian Journal of Gender Studies. Vol:17. No: 1, PP: 151-163
21- lin, n. 2001 . Fundation of Social Reasearch,New York: Mgraw Hill
22- Shin, H. K. and Kim, K. K. 2010. Examining identity and organizational
citizenship behaviour in computer-mediated communication. Journal of
Information Science . Vol. 36, No. 1 . PP: 114–126.
23- Siara, B. 2007. Uk Poles. Cyber Space and Identity issues at The British
Sociological Association Annual Conference University of East
London,Saturday 14th April 2007.