• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های هویت در پیش بینی رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
        علی خادمی محمدرضا اسماعیل‌
        این پژوهش با عنوان تعیین نقش ویژگی‌های شخصیتی و هویت در پیش بینی رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام شد. روش انجام این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تشکیل می دهند. برای ای چکیده کامل
        این پژوهش با عنوان تعیین نقش ویژگی‌های شخصیتی و هویت در پیش بینی رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام شد. روش انجام این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تشکیل می دهند. برای این منظور کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در نیمسال اول سال‌تحصیلی 94-95 درنظر گرفته شده که در سال تحصیلی 94-95 برابر 25974 نفر است. آن نبه منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه برابر 379 نفر به دست آمد. از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی استفاده شد. برای جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامه استاندارد شخصیت پنج عاملی نئو فرم کوتاه، پرسشنامه رضایت از زندگی (اس دابلیو ال اس) داینر، ایمونز، لارسن و گریفین و پرسشنامه سبک هویت برزونسکی (ISI) استفاده شد. جهت آزمون فرضیه‌ها، از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان رضایت از زندگی در دانشجویان دارای ویژگی شخصیتی برون گرایی و انعطاف پذیری بطور معنی‌داری بیشتر از ویژگی شخصیتی روان رنجوری، دلپذیربودن و باوجدان بودن است. میزان رضایت از زندگی در دانشجویان دارای پایگاه هویت اطلاعاتی بطور معنی‌داری بیشتر از پایگاه هویت هنجاری و سردرگم-اجتنابی؛ و در دانشجویان دارای پایگاه هویت هنجاری بطور معنی‌داری بیشتر از سردرگم-اجتنابی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مقایسه طرحواره های ناسازگار در دانشجویان اضطرابی و غیراضطرابی (دختر) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
        علی نقی اقدسی
        هدف پژوهش حاضر مقایسه طرحواره های ناسازگار در دانشجویان اضطرابی و غیراضطرابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می باشد. این تحقیق علی-مقایسه ای (پس رویدادی) می باشد. جامعه پژوهش در برگیرنده حجم نمونه پژوهش از بین دانشجویان اضطرابی مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد و چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر مقایسه طرحواره های ناسازگار در دانشجویان اضطرابی و غیراضطرابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می باشد. این تحقیق علی-مقایسه ای (پس رویدادی) می باشد. جامعه پژوهش در برگیرنده حجم نمونه پژوهش از بین دانشجویان اضطرابی مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد واحد تبریز 35 نفر و دانشجویان غیراضطرابی(سالم) 35 نفر انتخاب شد. روش نمونه گیری هدفمند بوده و بدلیل محدودیت جامعه آماری، نمونه آماری بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه "طرحواره یانگ" و پرسشنامه "اضطراب بک" استفاده شد. یافته های تحقیق با نرم افزار (SPSS) و آزمون t-test مستقل تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق نشان داد، که بین طرحواره های ناسازگار دانشجویان اضطرابی و غیراضطرابی بالینی در تمامی متغیرهای طرحواره ناسازگار اولیه تفاوت وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه مادران با اضطراب آشکار و پنهان دانش آموزان دخترابتدایی
        اکرم زارع سلطانی محمد قمری
        خانواده اولین پایه گذار شخصیت، ارزش ها و معیارهای فکری فرد است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبک و خط مشی زندگی فرد در آینده دارد. هدف این پژوهش تعیین رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه مادران با اضطراب پنهان و آشکار دانش آموزان دختر ابتدایی بود. جامعه آماری در این پژوهش چکیده کامل
        خانواده اولین پایه گذار شخصیت، ارزش ها و معیارهای فکری فرد است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبک و خط مشی زندگی فرد در آینده دارد. هدف این پژوهش تعیین رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه مادران با اضطراب پنهان و آشکار دانش آموزان دختر ابتدایی بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر قزوین در سال تحصیلی 94-1393 بود. نمونه مورد بررسی شامل 100 نفر از دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر قزوین و مادرانشان در سال تحصیلی 94-1393 بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه طرحواره یانگ توسط مادران و مقیاس اضطراب اشپیل برگر توسط دختران تکمیل شد. تحلیل نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که طرحواره ناسازگار اولیه حدود 13درصد از واریانس اضطراب آشکار و حدود 14 درصد از واریانس اضطراب پنهان را تبیین می کنند. (05/0P<). از بین مولفه های طرحواره های ناسازگار اولیه تنها بازداری هیجانی در این پیش بینی سهم دارد. نتایج حاکی از اهمیت رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه مادران با روابط آنها با کودک شان دارد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آسیب شناسی، پیشگیری و درمان اضطراب کودکان دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تبیین شباهت‌ها و تفاوت‌های جنسیتی در رفتار شهروندی سازمانی در مؤسسات مالی و اعتباری
        حسین صمدی میارکلائی حمزه صمدی میارکلائی
        رفتار شهروندی سازمانی یک نوع رفتار ارزشمند و مفید است که افراد آن را به صورت دلخواه و داوطلبانه از خود در محیط کار بروز می‌‌دهند. رفتار شهروندی سازمانی موجب می شود کارکنان منافع گروهی و سازمانی را بر منافع فردی ترجیح دهند. به‌منظور تضمین کارآئی سازمانی، سازمان ها به مشا چکیده کامل
        رفتار شهروندی سازمانی یک نوع رفتار ارزشمند و مفید است که افراد آن را به صورت دلخواه و داوطلبانه از خود در محیط کار بروز می‌‌دهند. رفتار شهروندی سازمانی موجب می شود کارکنان منافع گروهی و سازمانی را بر منافع فردی ترجیح دهند. به‌منظور تضمین کارآئی سازمانی، سازمان ها به مشارکت، سخاوتمندی، فداکاری، و گاهی به تلاش های اضافی کارکنان نیاز دارند. در این میان بحث تفاوت های جنسیتی در ارائه سطح رفتار شهروندی سازمانی، همواره به عنوان یک مسئله جدی و اساسی مطرح بوده است. براین اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی شباهت ها و تفاوت های جنسیتی در رفتار شهروندی سازمانی در مؤسسه مالی اعتبار ثامن شعب استان مازندران بوده است. تحقیق به روش توصیفی-همبستگی انجام شد و جامعه آماری این تحقیق، 148نفر از کارکنان شعب مالی و اعتبار ثامن استان مازندران می باشند، که 114 نفر بعنوان نمونه انتخاب، و جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد نیهاف و مورمن (1993)، بوسیله نرم افزارهای SPSS و LISREL به تجزیه‌وتحلیل داده ها پرداخته ‌شده است. یافته ها نشان داده است که رفتار شهروندی سازمانی و همه ابعاد مورد بررسی یعنی: نوع دوستی، عفت اجتماعی، جوانمردی، تواضع، وظیفه شناسی در وضعیت مطلوبی قرار داشته و به‌جز عفت اجتماعی، سایر مؤلفه‌ها با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط معنی داری دارند. هم چنین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان زن در همه ابعاد از کارکنان مرد به‌صورت چشم گیری مطلوب تر بوده است. براین اساس می توان با توجه و برنامه ریزی بهتر بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان زن، به بهره وری بیشتری در سازمان دست یافت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی مقایسه تاثیر دو روش طرح‌واره درمانی و افشای هیجانی در کاهش میزان افسردگی دانشجویان
        ویدا سادات رضوی نعمت اللهی سعیدرضا طوسی راد
        هدف از این پژوهش، بررسی مقایسه تاثیر دو روش طرح‌واره درمانی و افشای هیجانی در کاهش میزان افسردگی دانشجویان بود. این بررسی بر اساس روش نیمه آزمایشی بر روی 45 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد کرمان با روش نمونه گیری هدفمند، از افرادی که میزانی از افسردگی را گزارش کرده ب چکیده کامل
        هدف از این پژوهش، بررسی مقایسه تاثیر دو روش طرح‌واره درمانی و افشای هیجانی در کاهش میزان افسردگی دانشجویان بود. این بررسی بر اساس روش نیمه آزمایشی بر روی 45 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد کرمان با روش نمونه گیری هدفمند، از افرادی که میزانی از افسردگی را گزارش کرده بودند، صورت گرفت و سپس افراد از طریق گمارش تصادفی در سه گروه 15 نفری شامل یک گروه گواه و دو گروه آزمایش طرح واره درمانی و افشای هیجانی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه افسردگی بک(1998) بوده است. گروه های آزمایش تحت 8 جلسه طرحواره درمانی و 8 جلسه افشای هیجانی قرار گرفتند. برای بررسی یافته های پژوهش از آزمون T و تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد و برای بالابردن روایی درونی تحقیق گروهها را هم در درون و هم با یکدیگر مقایسه شد. یافته های پژوهش نشان داد که هر دو روش طرح واره درمانی و افشای هیجانی در هر دو گروه آزمایش در کاهش نمرات افسردگی تغییر معناداری نشان دادند. و بر اساس یافته های پژوهش با توجه به نتایج حاصل نمی‌توان گفت این دو روش تفاوت معناداری از لحاظ اثربخشی با یکدیگر دارند، اما مقایسه میانگین ها نشان داد که به طور نسبی طرح‌واره درمانی عملکرد بهتری را نشان داده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - عوامل مرتبط با بزهکاری نوجوانان با تاکید بر نقش خانواده در شهر کرمانشاه
        داریوش غفاری علی مرادی
        هدف کلی این تحقیق بررسی عوامل خانوادگی مرتبط با بزهکاری دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان کرمانشاه می باشد که با مقایسه دو گروه بزهکار و غیر بزهکار به تبیین آن می پردازد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان پسر دبیرستان های کرمانشاه می باشد، نمونه گیری این تحقیق به صو چکیده کامل
        هدف کلی این تحقیق بررسی عوامل خانوادگی مرتبط با بزهکاری دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان کرمانشاه می باشد که با مقایسه دو گروه بزهکار و غیر بزهکار به تبیین آن می پردازد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان پسر دبیرستان های کرمانشاه می باشد، نمونه گیری این تحقیق به صورت تصادفی سیستماتیک و در دومرحله صورت گرفت و ازدانش آموزان بزهکار و غیربزهکار نمونه گیری شد. روش پژوهش، علی- مقایسه است که دو گرو دانش آموزان بزهکار با دانش آموزان غیربزهکار مورد بررسی قرار گرفتند، که اطلاعات با ابزار پرسشنامه و به صورت میدانی جمع آوری گردید. از نتایج بدست آمده مشخص شدکه با افزیش نظارت وکنترل والدین، انسجام بیشتر خانواده ،پیوند عاطفی قوی بین والدین و فرزندان، تشویق به رعایت قانون در اطاعت از هنجارهای جامعه در فرایند اجتماعی، میزان هنجارمندی افزایش یافته در نتیجه فرد با هنجارهای جامعه همنوا می گردد. و با کاهش در روابط هرکدام از متغیرهای فوق شاهد احتمال بروز رفتارهای بزهکارانه خواهیم بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - اثربخشی آموزش مهارت های پیش از ازدواج بر روی بهبود مهارت های اجتماعی و خود کارآمدی دختران در آستانه ازدواج تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان کرج
        فاطمه فاتحی پرویز کریمی ثانی
        پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش مهارت های پیش از ازدواج بر روی بهبود مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی دختران در آستانه ازدواج تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان کرج پرداخته است، روش تحقیق از لحاظ هدف،کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی بوده.جامعه آماری شامل دختر چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش مهارت های پیش از ازدواج بر روی بهبود مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی دختران در آستانه ازدواج تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان کرج پرداخته است، روش تحقیق از لحاظ هدف،کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی بوده.جامعه آماری شامل دختران در آستانه ازدواج 15-28 سال که 450نفر می باشد.40 نفر از آنان در دو گروه 20 نفره آزمایشی و کنترل که به روش نمونه گیری در دسترس از میان جامعه انتخاب شدند ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه استاندارد 1- مهارت های اجتماعی ماتسون(1983) 2-پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1982)بوده است. برای بررسی و تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش از، آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است.نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که آموزش مهارت های پیش از ازدواج بر روی بهبود مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی دختران در آستانه ازدواج مطلوب بوده و باعث ارتقاء بینش در آنان شده، همچنین آموزش مهارت های پیش از ازدواج باعث مطلوب تر شدن مهارت های اجتماعی مناسب و کمتر شدن رفتارهای غیراجتماعی در دختران، همچنین کاهش رفتارهای پرخاشگری و افزایش رفتارهای صمیمانه وبه دور از پرخاشگری،افزایش اطمینان داشتن به خود در کنار رابطه مناسب با همسالان در آنان شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مقایسه سبک های والدینی و سبک های دلبستگی دختران نوجوان زندانی با دختران نوجوان عادی استان آذربایجان غربی
        علی زینالی حمید نادر زاده
        این پژوهش با هدف مقایسه سبک های والدینی و سبک های دلبستگی دختران نوجوان زندانی و دختران نوجوان عادی انجام شد. این مطالعه از نوع مطالعات علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش همه دختران نوجوان زندانی و دختران نوجوان عادی استان آذربایجان غربی در سال 1393 بودند. از میا چکیده کامل
        این پژوهش با هدف مقایسه سبک های والدینی و سبک های دلبستگی دختران نوجوان زندانی و دختران نوجوان عادی انجام شد. این مطالعه از نوع مطالعات علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش همه دختران نوجوان زندانی و دختران نوجوان عادی استان آذربایجان غربی در سال 1393 بودند. از میان آنان 80 دختر نوجوان (40 نفر زندانی و 40 نفر عادی) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و گروه ها بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی از قبیل سن، تحصیلات و درآمد همتا شدند. همه گروه ها پرسشنامه سبک های والدینی پدر و مادر و پرسشنامه تجدید نظر شده دلبستگی نوجوانان را تکمیل کردند. داده ها با روش آمار توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی LSD تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد بین میانگین گروه ها از نظر سبک های والدینی مقتدر، مستبد و بی اعتنا و سبک های دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا تفاوت معناداری وجود دارد (05/0≥P). در نتیجه سبک والدینی مقتدر و سبک دلبستگی ایمن دختران عادی بیشتر از دختران زندانی و سبک های والدینی مستبد و بی اعتنا و سبک های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا دختران زندانی بیشتر از دختران عادی بود. پس می توان نتیجه گرفت که سبک های والدینی و دلبستگی نامناسب بیشتر باعث گرایش نوجوانان به رفتارهای ضد اجتماعی می شود، لذا برنامه های تربیتی در زمینه سبک های والدینی و دلبستگی مناسب می تواند در پیشگیری از رفتارهای ضد اجتماعی موثر باشد. پرونده مقاله