ارائه مدلی جهت مدیریت استعداد مدیران مدارس دولتی متوسطه شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیزهره طایفه سیفی 1 , سیداحمد هاشمی 2 , عباس قلتاش 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی، واحدلامرد ،دانشگاه آزاد اسلامی ،لامرد ،ایران
3 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
کلید واژه: مدیریت, آموزش, استعداد,
چکیده مقاله :
مدیریت استعداد نشاندهنده نوعی تغییر پارادایم از مدیریت منابع انسانی سنتی به مدیریت منابع انسانی نوینی است که در برگیرنده توجه به نخبگان سازمانی است. مدیریت استعدادها در برگیرنده مجموعه منسجمی از فرایندها برای شناسایی، جذب، نگهداشت و بهسازی برترین افراد است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مدیریت استعداد برای مدیران مدارس دوره متوسطه است. جامعه آماری بخش کمی پژوهش شامل 460 نفر از مدیران مدارس دوره متوسطه شهر تهران است که با کمک جدول مورگان تعداد 200 نفر بهعنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری داده، پرسشنامه بوده که با استفاده از نرمافزار spss، میانگین، انحراف معیار و ضریب تغییرات دادهها، بهمنظور تحلیل، برآورد شد و در نهایت مدل توسط نرمافزار لیزرل اجرا گردید، برایناساس با گرفتن بارهای عاملی ابعاد و مؤلفهها و محاسبه روایی همگرا و پایایی ترکیبی مشخص شد که شناسایی و کشف منابع استعداد، جذب منابع استعداد، انتخاب منابع استعداد، توسعه منابع استعداد، حفظ و نگهداشت منابع استعداد، ارزیابی منابع استعداد و نتایج حاصل از منابع استعداد جزو مدل مدیریت استعداد میباشند.
Talent management represents a paradigm shift from traditional human resource management to modern human resource management that includes attention to organizational elites. Talent management includes a coherent set of processes to identify, attract, retain and improve the best people. The purpose of this research is to design a talent management model for secondary school principals. The statistical population of the quantitative part of the research includes 460 middle school principals in Tehran, 200 of whom were randomly selected with the help of Morgan's table. The data collection tool was a questionnaire That By using spss software, the mean, standard deviation and coefficient of variation of the data were estimated for the purpose of analysis, and finally the model was implemented by Lisrel software. Therefore, by taking factor loadings of dimensions and components and calculating convergent validity and composite reliability, it was determined that identifying and discovering talent resources, attracting talent resources, choosing talent resources, developing talent resources, maintaining and maintaining talent resources, evaluating talent resources and the results of resources Talent is part of the talent management model.
_||_