• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تقویت هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر آموزش ابتدایی
        صدیقه امیدی ارجنکی رسول کرد نوقابی اکرم قربعلی
          این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تقویت هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر ابتدایی اجرا شد. روش پژوهش آزمایشی (دو گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون) و جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان دختر مدارس ابتدایی در همدان بودند که از میان آنها 56 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری چندمرحله چکیده کامل
          این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تقویت هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر ابتدایی اجرا شد. روش پژوهش آزمایشی (دو گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون) و جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان دختر مدارس ابتدایی در همدان بودند که از میان آنها 56 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (26 نفر) و گروه گواه (30 نفر) قرار گرفتند. از همۀ دانش‌آموزان، در گروههای آزمایش و گواه، خواسته شد که دو مقیاس محقق‌ساختۀ هوش هیجانی را تکمیل کنند. سپس، گروه آزمایش در 10 جلسۀ آموزش هوش هیجانی، مبتنی بر الگوی نظری گلمن (1995)، در 5 هفته شرکت کرد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس در نرم‌افزار SPSS ویرایش16 تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان دادکه بین گروه آزمایش و گروه گواه در هوش هیجانی کلی، مهارت‌های درون‌فردی، مهارت‌های بین‌فردی، توانایی حل مسأله، مدیریت فشار روانی و خلق عمومی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 P < ) . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر رضایت جنسی و زناشویی در زوج‌های جوان
        سپیده پورحیدری فاطمه باقریان جواد بهادرخان محسن دوستکام
          این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر رضایت زناشویی و رضایت جنسی زوج‌های جوان اجرا شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پژوهش دو گروهی (آزمایش و گواه) با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ زوج‌های مراجعه‌کننده به یک مرکز مشاوره در مشهد بودند ک چکیده کامل
          این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر رضایت زناشویی و رضایت جنسی زوج‌های جوان اجرا شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پژوهش دو گروهی (آزمایش و گواه) با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ زوج‌های مراجعه‌کننده به یک مرکز مشاوره در مشهد بودند که از میان آنان نمونه‌ای شامل 36 زوج (72 نفر) به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. 36 زوج بر اساس چهار ملاک سابقۀازدواج،سطح تحصیلات، سن، و نمره سلامت روانشناختی انتخاب شدند . سپس، زوج‌ها به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (18 زوج) و گواه (18 زوج) قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ رضایت زناشویی انریچ (اولسون و همکاران، 1987) و پرسشنامۀ رضایت جنسی (برگ‌ـ کراس، 1997) بود. در مرحلۀ پیش‌آزمون، همۀ زوج‌ها این 2 مقیاس را تکمیل کردند. سپس، گروه آزمایش در 10 جلسۀ 3 ساعته، برنامۀ آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های جنسی شرکت کردند، در حالی که گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. در مرحلۀ پس‌آزمون، دوباره هر دو گروه به این دو مقیاس پاسخ دادند. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس ( ANCOVA ) تحلیل شد. مقایسۀ نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون نشان داد که آموزش مهارت‌ها بر رضایت جنسی و رضایت زناشویی مؤثر است و نمرات گروه آزمایش پس از دریافت آموزش مهارت‌ها، در مقایسه با نمراتشان در مرحلۀ پیش‌آزمون و در مقایسه با گروه گواه، افزایش معناداری داشته است ( 01/0 > P ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - الگوی ساختاری رابطۀ تناسب فرد ـ شغل، با فرسودگی هیجانی و نگرش‌های شغلی
        محسن گل‌پرور اصغر آقایی خیراله حسین‌زاده
          این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری تناسب فرد‌ـ شغل با فرسودگی هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی اجرا شد . روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش کارکنان شرکت لاستیک دنا (800 نفر) بودند که از میان آنها با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس 300 نفر انتخاب شدند. ابزارهای سن چکیده کامل
          این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری تناسب فرد‌ـ شغل با فرسودگی هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی اجرا شد . روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش کارکنان شرکت لاستیک دنا (800 نفر) بودند که از میان آنها با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس 300 نفر انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه تناسب فرد‌ـ شغل و پرسشنامۀ فرسودگی هیجانی (مولکی و همکاران، 2006)، پرسشنامۀ رضایت شغلی (اسپکتور، 1985) و پرسشنامۀ تعهد سازمانی (اسپیر و ون کاتش، 2002) بودند. تحلیل داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون، الگوسازی معادلۀ ساختاری ( SEM ) و تحلیل واسطه‌ای انجام شد. یافته‌ها نشان داد تناسب فرد‌ـ شغل با فرسودگی هیجانی رابطۀ منفی و معنادار (01/ 0 P < )، اما با رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطۀ مثبت و معنادار (01/0 P < ) دارد. فرسودگی هیجانی نیز با رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطۀ منفی و معناداری (01/ 0 P < ) دارد. نتایج الگوسازی معادلۀ ساختاری همراه با تحلیل واسطه‌ای نشان داد؛ فرسودگی هیجانی نقش متغیر واسطه‌ای پاره‌ای را در رابطۀ تناسب فرد‌ـ شغل با رضایت شغلی و همچنین رضایت شغلی نیز نقش متغیر واسطه‌ای کامل را در رابطۀ فرسودگی هیجانی با تعهد سازمانی ایفا می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس احساس تنهایی کودک در دانش‌آموزان دورۀ راهنمایی
        یاسر آزادفارسانی سلمان پارسایی الهام دارابی زهرا الوندی
          این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی (روایی و پایایی) مقیاس تنهایی کودک میان دانش‌آموزان دورۀ راهنمایی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی (سنجش روایی و پایایی) و جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 91ـ1390 بود که از می چکیده کامل
          این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی (روایی و پایایی) مقیاس تنهایی کودک میان دانش‌آموزان دورۀ راهنمایی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی (سنجش روایی و پایایی) و جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 91ـ1390 بود که از میان آنها 410 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تنهایی کودک (آشر و ویلر، 1985) و مقیاس عزت‌نفس (کوپر اسمیت، 1967) بود. به‌منظور بررسی روایی احساس تنهایی کودک، تحلیل عاملی تأییدی ( GFA ) انجام شد. نتایج نشان داد که بین احساس تنهایی و عزت‌نفس رابطۀ منفی و معناداری (01/0 P < ) وجود دارد. همچنین، شاخص برازش مقیاس تنهایی کودک در وضعیت مطلوبی قرار داشت و ضریب پایایی مقیاس، به روش آلفای کرونباخ، برابر با 75/0 به‌دست آمد. براساس نتایج، مقیاس احساس تنهایی کودک در جامعۀ دانش‌آموزان دورۀ راهنمایی شهر تهران دارای روایی و پایایی مناسبی است (01/0 P < ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله با فشار روانی بر کیفیت زندگی زنان خانه‌دار
        نازی بنایی محمد عسگری
          این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله با فشار روانی بر کیفیت زندگی زنان خانه‌دار اجرا شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه) بود. جامعۀ آماری زنان خانه‌دار شهرک پتروشیمی اراک بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی دو مرحله‌ای، 60 نفر ا چکیده کامل
          این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله با فشار روانی بر کیفیت زندگی زنان خانه‌دار اجرا شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه) بود. جامعۀ آماری زنان خانه‌دار شهرک پتروشیمی اراک بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی دو مرحله‌ای، 60 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای گروه آزمایش 8 جلسۀ 45 دقیقه‌ای برنامۀ آموزش مهارت‌های مقابله با فشار روانی اجرا گردید. ابزار سنجش پرسشنامۀ کیفیت زندگی ـ فرم کوتاه (36- SF ، واره و شربورن، 1992) بود. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری ( MANCOVA ) تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های مقابله با فشار روانی بر همۀ خرده‌مقیاس‌های کیفیت زندگی بجز خرده‌مقیاس درد جسمانی، تأثیر معناداری دارد (01/0 P < ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسۀ راهبردهای فراشناختی یادگیری، کمال‌گرایی و انگیختگی‌ شناختی بین رتبه‌های برتر و سایر داوطلبان امتحانات ورودی سراسری دانشگاهها
        حسین زارع مجید صفاری‌نیا پریسا رضایی
          این پژوهش با هدف تعیین تفاوت راهبردهای فراشناختی یادگیری، کمال‌گرایی و انگیختگی شناختی در بین رتبه‌های برتر و سایر داوطلبان در امتحانات ورودی سراسری دانشگاهها در سال تحصیلی 1390ـ1389 اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی و جامعۀ آماری پژوهش را رتبه‌های برتر و سایر داوطلبان در چکیده کامل
          این پژوهش با هدف تعیین تفاوت راهبردهای فراشناختی یادگیری، کمال‌گرایی و انگیختگی شناختی در بین رتبه‌های برتر و سایر داوطلبان در امتحانات ورودی سراسری دانشگاهها در سال تحصیلی 1390ـ1389 اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی و جامعۀ آماری پژوهش را رتبه‌های برتر و سایر داوطلبان در امتحانات ورودی سراسری دانشگاهها در شهر تهران تشکیل دادند که از بین آنها 48 پسر و 45 دختر به روش نمونه‌گیری هدف‌مند و در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ راهبردهای یادگیری ( LASSI ، وینشتاین، 1987)، پرسشنامۀ کمال‌گرایی ( PI ، هیل و همکاران، 2004) و پرسشنامۀ ناهماهنگی شناختی (DARQ) ، هارمون ـ جونز بود. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری ( MANOVA ) تحلیل شد. نتایج نشان داد بین راهبردهای فراشناختی یادگیری، کمال‌گرایی و کاهش ناهماهنگی شناختی در بین رتبه‌های برتر و دیگر داوطلبان امتحانات ورودی دانشگاهها در تهران تفاوت معناداری وجود داشت ( 05/0 > P ). اما در انگیختگی شناختی بین دو گروه پژوهش تفاوت معناداری وجود نداشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مقایسۀ توانایی نظریه ذهن بین کودکان ناشنوا و شنوای 9 تا 11 سال
        مژگان عارفی مهنوش قائنی فاطمه ابراهیم پور
          این پژوهش با هدف مقایسۀ توانایی نظریۀ ذهن در کودکان ناشنوا و شنوای 9 تا 11 ساله اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی و جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان شنوا و ناشنوای 9 تا 11 سالۀ شهرستان تربت جام بودند که از میان آنان 30 دانش‌آموز ناشنوا به روش تصادفی ساده و 30 دانش‌آموز شنوا به چکیده کامل
          این پژوهش با هدف مقایسۀ توانایی نظریۀ ذهن در کودکان ناشنوا و شنوای 9 تا 11 ساله اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی و جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان شنوا و ناشنوای 9 تا 11 سالۀ شهرستان تربت جام بودند که از میان آنان 30 دانش‌آموز ناشنوا به روش تصادفی ساده و 30 دانش‌آموز شنوا به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامۀ نظریۀ ذهن (هپی، 1994) بود. عارفی (1386)، روایی و پایایی این مقیاس را تأیید کرد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین دانش‌آموزان ناشنوا و شنوا در توانایی نظریۀ ذهن، با کنترل متغیر هوش عملی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 P < ). به بیان دیگر، دانش‌آموزان ناشنوا در مقایسه با دانش‌آموزان شنوا، توانایی نظریۀ ذهن کمتری دارند. همچنین، مقایسۀ نظریۀ ذهن میان دانش‌آموزان ناشنوای با والدین ناشنوا و دانش‌آموزان ناشنوای با والدین شنوا، نشان‌دهندۀ بالاتر بودن میانگین نظریۀ ذهن در ناشنوایان والد ناشنوا نسبت به ناشنوایان والد شنوا بود (01/0 P < ). بین دختران و پسران ناشنوا و شنوا در نظریۀ ذهن تفاوت معنادار مشاهده گردید (01/0 P < ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطۀ بین سبک‌های هویت، شادکامی و بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان دانشگاه
        مهدی طاهری فریدون یاریاری غلامرضا صرامی مرزبان ادیب منش
          این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ بین سبک‌های هویت، شادکامی و بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشجویی دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 90ـ1389 بودند که 545 نفر (210 پسر و 335 دختر) از آنان با روش نمونه‌گیری چکیده کامل
          این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ بین سبک‌های هویت، شادکامی و بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشجویی دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 90ـ1389 بودند که 545 نفر (210 پسر و 335 دختر) از آنان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ سبک‌های هویت (برزونسکی، 1992)، پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد (هیلز و آرگایل، 2002) و پرسشنامۀ بهزیستی روان‌شناختی (مایرز و داینر، 1993) بود. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد . نتایج نشان داد که بین سبک‌های هویت هنجاری، اطلاعاتی و تعهد هویت و شادکامی رابطۀ مثبت و معنادار (01/0 > P ) و بین سبک هویت پراکندۀ اجتنابی و شادکامی رابطۀ منفی و معنادار (05/0 P < ) وجود دارد. همچنین بین سبک هویت اطلاعاتی و تعهد هویت با بهزیستی روان‌شناختی رابطۀ مثبت و معناداری (01/0 P < ) وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک اطلاعاتی(05/0 P < ) و تعهد هویت (01/0 P < ) پیش‌بینی‌کنندۀ شادکامی و تعهد هویت (01/0 P < )، پیش‌بینی‌کنندۀ بهزیستی روان‌شناختی هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - مطالعۀ مقایسه‌ای سبک‌ها و سازوکارهای دفاعی معتادان خودمعرف و افراد غیرمعتاد
        منصور علی مهدی صمد فهیمی منصور بیرامی
          این پژوهش با هدف مقایسۀ سبک‌ها و سازوکارهای دفاعی معتادان خودمعرف و افراد غیرمعتاد اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی بود. جامعۀ آماری را یک گروه از معتادان خودمعرف مراجعه‌کننده به درمانگاههای درمان اعتیاد استان تهران و یک گروه از افراد غیرمعتاد همتا با آنها تشکیل دادند. د چکیده کامل
          این پژوهش با هدف مقایسۀ سبک‌ها و سازوکارهای دفاعی معتادان خودمعرف و افراد غیرمعتاد اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی بود. جامعۀ آماری را یک گروه از معتادان خودمعرف مراجعه‌کننده به درمانگاههای درمان اعتیاد استان تهران و یک گروه از افراد غیرمعتاد همتا با آنها تشکیل دادند. در مجموع، نمونه‌ای شامل 200 نفر (100 معتاد خودمعرف و 100 غیرمعتاد) به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامۀ سبک‌های دفاعی ( DSQ ، آندریوز و همکاران، 1993) بود و داده‌ها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری ( MANOVA ) تحلیل گردید . نتایج نشان داد که معتادان خود معرف در مقایسه با افراد غیرمعتاد در سبک‌های دفاعی رشدنایافته و روان‌رنجور تفاوت معناداری دارند (05/0 > P ). همچنین، نتایج آشکار ساخت که عدم وجود انگیزش برای درمان در افراد معتاد به‌دلیل سبک‌های دفاعی رشدنایافته‌ای است که بخشی از بیماری آنان را تشکیل می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - رابطۀ نگرش مذهبی، بهزیستی روان‌شناختی و افسردگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان
        پرویز عسگری سحر صفرزاده
          این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ نگرش مذهبی، بهزیستی روان‌شناختی و افسردگی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بودند که از میان آنها 200 دانشجو (100 دختر و 100 پسر) به‌صورت نمونه تصادفی طبقه‌ای ان چکیده کامل
          این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ نگرش مذهبی، بهزیستی روان‌شناختی و افسردگی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بودند که از میان آنها 200 دانشجو (100 دختر و 100 پسر) به‌صورت نمونه تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش پرسشنامۀ نگرش مذهبی (آرین، 1377)، پرسشنامۀ بهزیستی روان‌شناختی (داینر و همکاران، 1985) و پرسشنامۀ افسردگی (بک، 1978) همراه با معدل تحصیلی دانشجو به‌عنوان شاخص عملکرد تحصیلی بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین نگرش مذهبی، بهزیستی روان‌شناختی و افسردگی با عملکرد تحصیلی رابطۀ معناداری وجود دارد (01/0 P < ). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نگرش مذهبی، بهزیستی روان‌شناختی و افسردگی به ترتیب پیش‌بینی‌های مناسبی برای عملکرد تحصیلی هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - واکنش‌های کودکان به تولد خواهر یا برادر جدید
        یوسف گرجی شیرین فلاحی
          این پژوهش با هدف بررسی واکنش کودکان 3 تا 6 ساله به تولد خواهر یا برادر جدید اجرا شد. روش پژوهش پیمایشی بود. جامعۀ آماری تمام مادران کودکان 3 تا 6 سال ده مرکز بهداشتی‌ ـ درمانی در شهر اصفهان بود که به‌تازگی صاحب فرزند جدیدی در خانواده شده بودند، از این جامعه 200 نفر به چکیده کامل
          این پژوهش با هدف بررسی واکنش کودکان 3 تا 6 ساله به تولد خواهر یا برادر جدید اجرا شد. روش پژوهش پیمایشی بود. جامعۀ آماری تمام مادران کودکان 3 تا 6 سال ده مرکز بهداشتی‌ ـ درمانی در شهر اصفهان بود که به‌تازگی صاحب فرزند جدیدی در خانواده شده بودند، از این جامعه 200 نفر به‌طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامۀ 24 سؤالی محقق‌ساخته در مورد واکنش‌های کودکان 6-3 سالۀ آنان نسبت به تولد خواهر یا برادر جدید بود. روایی محتوایی پرسشنامه را متخصصان تأیید کردند. با محاسبۀ آلفای کرونباخ، پایایی آن 91/0 بود. داده‌ها با استفاده از محاسبۀ فراوانی، درصد فراوانی و آزمون خی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که شایع‌ترین واکنش کودکان نسبت به تولد خواهر یا برادر جدید به ترتیب عبارت است از ‌چسبیدن یا وابستگی به مادر، پرخاشگری و نافرمانی. همچنین، به ترتیب در این دو واکنش آسیب رساندن به طفل و داشتن حالت خواب‌آلودگی،‌ بین دختران و پسران تفاوت معناداری به‌دست آمد (05/0 > P و 01/0 > P ). به‌عبارت دیگر، دختران به فرزند جدید آسیب می‌رسانند، اما پسران با خواب‌آلوده شدن واکنش نشان می‌دهند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - مقایسۀ پنج عامل بزرگ شخصیت در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی و اختلال وسواسی ـ اجباری با افراد بهنجار
        رباب بشارت قراملکی زینب خانجانی جلیل باباپور خیرالدین
          این پژوهش با هدف مقایسۀ پنج عامل بزرگ شخصیت (روان‌رنجورخویی، برونگرایی، گشودگی، توافق‌پذیری و وظیفه‌شناسی) در میان افراد مبتلا به افسردگی اساسی، وسواس‌ـ اجبار و افراد سالم اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی و جامعۀ آماری پژوهش شامل دو گروه مبتلا به افسردگی اساسی و وسواس‌ـ چکیده کامل
          این پژوهش با هدف مقایسۀ پنج عامل بزرگ شخصیت (روان‌رنجورخویی، برونگرایی، گشودگی، توافق‌پذیری و وظیفه‌شناسی) در میان افراد مبتلا به افسردگی اساسی، وسواس‌ـ اجبار و افراد سالم اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی و جامعۀ آماری پژوهش شامل دو گروه مبتلا به افسردگی اساسی و وسواس‌ـ اجبار همراه با افراد بهنجار در تبریز بودند. از میان آنها دو گروه 50 نفری از بیماران ارجاعی به درمانگاههای روانپزشکی و مراکز مشاوره به شیوۀ نمونه‌گیری در دسترس (برای گروههای مبتلا به افسردگی اساسی و وسواس‌ـ اجبار) و یک گروه 50 نفری از دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به شیوۀ تصادفی طبقه‌ای (برای گروه بهنجار) انتخاب شدند. ابزارهای پ ژوهش شامل پرسشنامۀ افسردگی بک ( BDI-II ، بک و همکاران، 2000)، سیاهۀ وسواس‌ـ اجبار مادزلی ( MOCI ، راچمن و هاجسون، 1970) و پرسشنامۀ پنج عامل بزرگ شخصیت ( NEO-FFI ، مک‌کری و کاستا، 1989) بود. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری ( MANOVA ) تحلیل شد. نتایج نشان داد که در عامل روان‌رنجورخویی و برونگرایی بین دو گروه افسرده و بهنجار و نیز گروه وسواس و بهنجار، در توافق‌پذیری بین گروه وسواس و بهنجار و همچنین بین گروه افسرده و وسواس و در عامل وظیفه‌شناسی نیز بین دو گروه افسرده و وسواس و گروه افسرده و بهنجار تفاوت معنادار وجود دارد (01/0 P < ). پرونده مقاله