تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر لنگرگاههای مسیر شغلی بر تصمیمگیری مسیر شغلی و مؤلفههای آن در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم
محورهای موضوعی : تربیتیانور دستباز 1 , پریسا نیلفروشان 2 , محمد رضا عابدی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، ایران.
2 - عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
کلید واژه: لنگرگاه مسیر شغلی, تصمیمگیری مسیر شغلی, دانشآموزان مقطع متوسطه دوم,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر لنگرگاههای مسیر شغلی بر تصمیمگیری مسیر شغلی و مؤلفههای ارزیابی مناسب از خود، جمعآوری اطلاعات شغلی، انتخاب هدف، طرحریزی برای آینده و حل مسئله در دانشآموزان متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة دانشآموزان متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 96-1395 شهرستان سنندج بود. نمونهای به حجم 60 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار سنجش، پرسشنامه تصمیمگیری مسیر شغلی (بتز، کلین و تیلور، 1996) بود. برای گروههای آزمایش که یک گروه از دختران و یک گروه از پسران انتخاب شده بودند، 8 جلسة دوساعته مشاوره گروهی مبتنی بر لنگرگاههای مسیر شغلی ارائه شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد بهکارگیری مشاوره گروهی مبتنی بر لنگرگاههای مسیر شغلی میزان تصمیمگیری مسیر شغلی و کلیه مؤلفههای آن را در دانشآموزان دختر و پسر را بهطور معنیداری در گروه مشاوره نسبت به گروه کنترل بهبود بخشید و نتایج پیگیری نشان داد این تأثیر در مدت یک ماه حفظ شده است (01/0>p). بدین ترتیب مشاوره لنگرگاههای مسیر شغلی میتواند به دانشآموزان در تصمیمگیری مسیر شغلی کمک نماید.
The aim of this study was to investigate the effect of “career anchors” group counseling on career decision-making, and self-appraisal, ability to gather occupational information, goal selection, making plans for the future and problem-solving in high school students (female and male). The research method was experimental research pre-test, post-test and follow- up with control group. The statistical population included all high school students in 2016-2017 academic year in Sanandaj City. By using a multisampling method, 60 participants were randomly selected. The measurements included the Decision -Making Scale (Betz, Klein & Taylor, 1996). The experimental groups (a female group, a male group) participated in 8-sessions in 2 hours, “career anchors" counseling group program. Data was analyzed using the multivariate analysis of variance. The results indicated that career anchors group counseling enhanced the career decision-making and all its components in participants and this effect was stable after a month. (p< 0.001). Thus career anchors group counseling can help students in career decision-making.
احمدی، م. (1394). رابطة بین دلبستگی، شخصیت، رغبت و لنگرگاههای مسیر شغلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، اصفهان.
باوی، س.، کریمی، ج.، شیرالی نیا، خ؛ و ایمانی، م. (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تصمیمگیری شغلی بر خودکارآمدی تصمیمگیری و بی تصمیمی شغلی دانشجویان، یافتههای نو در روانشناسی، 4(7)، 53 – 65.
زونکر و. ج. (1389). مشاوره مسیر شغلی با رویکرد کلنگر، ترجمة یوسفی و عابدی، اصفهان: جهاد دانشگاهی، سال انتشار به زبان اصلی (2006).
غلامی، ح. (1392). رابطة خودآگاهی و لنگرهای مسیر شغلی با عملکرد مدیران مدارس شهر سنندج در سال تحصیلی 92- 1391. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز.
Barclay, W. B., Chapman, J. R., & Brown, B. L. (2013). Underlying Factor Structure of Schein’s Career Anchor Model. Journal of Career Assessment, 43(3), 20-42.
Betz, N. E. & Taylor, K. M. (1983). Applications of Self-Efficacy Theory to the Understanding and Treatment of Career Indecision. Journal of Vocational Behavior, 22, 63-81.
Betz, N. E., & Taylor, K. M. (2001). Manual for the Career Decision Self-Efficacy Scale and CDSE –Short Form. Unpublished manual.
Betz, N. E., Klein, K. L., & Taylor, K. M. (1996). Evaluation of a short form of the career decision-making self-efficacy scale. Journal of Career Assessment, 4(1), 47-57.
Bravo, J., Seibert, S. E., Kraimer, M. L., & Liden, R. C. (2015). Measuring Career Orientations in the Era of the Boundaryless Career. Journal of Career Assessment, 3(7), 218-232.
Chapman, J. R. (2015). An Empirically Derived Framework for Conceptualizing Schein’s Career Orientation Theory. Journal of Career Assessment, 53(3), 208-222.
Derr, C. B., & Briscoe, J. (2007). The catalytic 1970’s: Lessons for the 2000’s. In H. P. Gunz & M. A. Peiperl (Eds.), Handbook of career studies (pp. 528–541). Thousand Oaks, CA: Sage.
Di Fabio, A., & Palazzeschi, L. (2009). Emotional intelligence, personality traits, and career decision difficulties. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 9, 135–146. 10.1007/s10775-009-9162-3
Gati, I., & Levin, N. (2012). The stability and structure of Career Decision-Making Profiles: A one-year follow-up. Journal of Career Assessment, 20(4), 390–403.
Gati, I., Landman, S., Davidovitch, S., Asulin-Peretz, L., & Gadassi, R. (2010). From career decision-making styles to career decision-making profiles: A multidimensional approach. Journal of Vocational Behavior, 76, 277–291.
Hirschi, A. (2010). Swiss adolescents’ career aspirations: Influence of context, age, and career adaptability. Journal of Career Development, 36(3), 228-245.
Kaplan, D. M. (2014). Career anchors and paths: The case of Gay, Lesbian, & Bisexual workers. Human Resource Management Review, 24(2), 119-130.
Lee, K. (2005). Coping with Career Indecision: Differences between four career choice types. Journal of Career Development, 31, 279-289.
Lent, R. W. (2013). Career‐life preparedness: Revisiting career planning and adjustment in the new workplace. The Career Development Quarterly, 61(1), 2-14.
Leong, F. T., Rosenberg, S. D., & Chong, S. (2013). A psychometric evaluation of Schein’s (1985) career orientations inventory. Journal of Career Assessment, 51(8), 208-222.
Ona, A. (2015). Career Anchors of Students with Talent in Technical Domains. Procardia-Social and Behavioral Sciences, 19(1), 407-412.
Renn, R. W., Steinbauer, R., Taylor, R., & Detwiler, D. (2014). School-to-work transition: Mentor career support and student career planning, job search intentions, and self-defeating job search behavior. Journal of Vocational Behavior, 85(3), 422-432.
Rogers, M. E., & Creed, P. A. (2011). A longitudinal examination of adolescent career planning and exploration using a social cognitive career theory framework. Journal of adolescence, 34(1), 163-172.
Rogers, M. E., Creed, P. A., & Glendon, A. I. (2008). The role of personality in adolescent career planning and exploration: A social cognitive perspective. Journal of Vocational Behavior, 73(1), 132-142.
Saka, N., (2007). Emotional and personality-related aspects of persistent career decision-making difficulties. Journal of vocational behavior, 71(3), 340-358.
Schein, E. H. (1980). Developing your career: Know your career anchors and develop your options. SloanWorking Papers, Sloan School of Management, MIT. Retrieved from http://dspace.mit.edu/handle/1721. 1/1968.
Schein, E. H. (1990). Career anchors and job/role planning: The links between career pithing and career development. Sloan Working Papers, Sloan School of Management, MIT. Retrieved from http://dspace. mit.edu/handle/1721.1/2315.
Walsh, W. B., & Osipow, S. H. (2014). Career decision making. Routledge.
_||_