رابطه هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان و مقایسه آنها در دانشآموزان ممتاز و عادی
محورهای موضوعی : تربیتیناصر صبحی قراملکی 1 , زرار محمد امینی 2 , محمد نریمانی 3 , تراوشا برهمند 4
1 -
2 -
3 -
4 -
کلید واژه: خودکارآمدی, هوش هیجانی, سلامت روان, دانشآموز ممتاز,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان و مقایسه آن در دانشآموزان ممتاز و عادی پسر دوره متوسطه شهرستان اشنویه است. بدین منظور 249 دانش آموز به عنوان نمونه (115 دانش آموز ممتاز و 134 دانش آموز عادی) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش هیجانی شاته و همکاران ، خودکارآمدی شرر و همکاران و سلامت عمومی گلدنبرگ استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان در هر دو گروه از دانشآموزان رابطه معناداری دارد (01/0 > P ). همچنین نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی، باورهای خودکارآمدی و سلامت روان دانشآموزان ممتاز و عادی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0> P ).
This paper examines the relationship between emotional intelligence with self- efficacy and mental health in students. For this purpose, students were randomly selected ( successful students and non- successful). The instruments of this study were Schutte emotional intelligence Scale sherer Self - efficacy scale and Goldenberg Mental Health Scale. Results indicated that there is a significant relationship between emotional intelligence with self-efficacy and mental health (P < ). Also, results showed that the men score of emotional intelligence, self- efficacy and mental health in successful student s is higher than non- successful (P < ).