مقایسه بهداشت روانی، رضایت زناشویی و ابراز وجود والدین دانشآموزان کمتوان ذهنی و عادی در استان آذربایجانغربی
محورهای موضوعی : تربیتیمختار معتمدین 1 , فریبا سهرابی 2 , اسکندر فتحیآذر 3 , صادق ملکی 4
1 -
2 -
3 -
4 -
کلید واژه: رضایت زناشویی, والدین, بهداشت روانی, کمتوانی ذهنی, ابراز وجود,
چکیده مقاله :
این پژوهش بهمنظور بررسی مقایسهای بهداشت روانی، رضایت زناشویی و ابراز وجود والدین دانشآموزان (دختر و پسر) کمتوان ذهنی و عادی اجرا شده است. برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای بهداشت روانی ( SCL-)، رضایت زناشویی (ENRICH) و ابراز وجود (ASRI) بر روی 414 مورد از والدین دانشآموزان (دختر و پسر) کمتوان ذهنی و عادی اجرا شد. میانگین دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون t گروههای مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین بهداشت روانی، رضایت زناشویی و ابراز وجود والدین دانشآموزان (دختر و پسر) کمتوان ذهنی و عادی تفاوت معناداری در سطح (P < 0/01) وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش تشکیل کلاسهای آموزش خانواده با هدف آموزش والدین دانشآموزان کمتوان ذهنی و معلول در مدارس استثنایی و کمک مالی از طرف دولت به این گروه از والدین پیشنهاد میگردد.
The purpose of this study was the comparison of mental health, marriage satisfaction and assertiveness between parents of mental retarded and normal (girl and boy) students. In these research parents of mental retarded and normal (girl and boy) who their children's were studding primary schools in west Azerbaijan were selected randomly and examined for obtaining the necessary in formation about groups. We used questioners: (SCL- ), (ENRICH) and (ASRI). The data collected were analyzed by independent t test. The statically results were showed that: means of scores between groups in variables (mental health, marriage satisfaction and assertiveness) were significantly different (P < ).