تحلیل محتوای کتاب درسی ارتباط مؤثر پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه فنیوحرفهای بر اساس مهارتهای دهگانه سازمان بهداشت جهانی
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیزهرا دلیران فیروز 1 , مریم براتعلی 2
1 - کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
کلید واژه: کتاب درسی ارتباط مؤثر, سازمان بهداشت جهانی, مهارتهای دهگانه,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب درسی ارتباط مؤثر پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه فنیوحرفهای بر اساس مهارتهای دهگانۀ سازمان بهداشت جهانی بوده است. روش پژوهش، تحلیل محتوا بود. دامنۀ پژوهش، کتاب ارتباط مؤثر پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه فنیوحرفهای به لحاظ (متن، سؤال، تصاویر، فعالیتها) که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات فرم تحلیل محتوای محقق ساخته بر اساس الگوی آنتروپی شانون 3 مرحلهای بود که دادهها در مرحلۀ اول بهصورت دادههای بهنجار شده آماده شد، مرحلۀ دوم بار اطلاعاتی هر مقوله را محاسبه نموده و در مرحلۀ سوم با استفاده از بار اطلاعاتی مقولهها ضریب اهمیت هر مقوله محاسبه شد. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی مهارتهای زندگی دهگانه شامل مهارت حل مسئله، همدلی، تفکر خلاق تصمیمگیری، مقابله با هیجانات، مقابله با استرس، تفکر انتقادی، ارتباط مؤثر با دیگران، خودآگاهی، ایجاد روابط بین فردی میباشد. نتایج حاصل حاکی از آن بود که بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه مهارت ارتباط مؤثر (121/0) و کمترین ضریب اهمیت برای مؤلفه مهارت حل مسئله (082/0) به دست آمد.
The purpose of this study was to analyze the content of the effective communication textbook of the tenth grade of the second year of technical and vocational high school based on the ten skills of the World Health Organization. The research method was content analysis. The research population of the effective communication book of the tenth grade of the second year of technical and vocational high school in terms of (text, questions, pictures, activities) which was selected by purposive sampling. The data collection tool was a researcher-made content analysis form based on Shannon's entropy model. Category information The significance coefficient of each category was calculated. According to the World Health Organization, ten life skills include problem-solving skills, empathy, creative decision-making thinking, coping with emotions, coping with stress, critical thinking, effective communication with others, self-awareness, and building interpersonal relationships. The results showed that the highest coefficient of importance was related to the component of effective communication skills (0.121) and the lowest coefficient of importance was related to the component of problem solving skills (0.082).
Ahmadi A. (2017). Life skills. Tehran: Hamit Publications.
Azad, H. (2017), Psychopathology. Tehran: Besat Publishing, Volume 3.
Bullton. R. (2015). Psychology of Human Relations (People Skills). Translated by Har Sohrabi. Sixth edition. Tehran: Roshd Publications, 408 pages.
Hosseini,s. (2016). Principles of mental health. First Edition. Mashhad: Mashhad University Press.
Khanifar H., Poor Hosseini M. (2016). Life skills. Qom: Hajar Publishing Center.
Khorshidi, A, Darb Esfahani H, Nazari F, Inanloo A. (2016). Life skills of adolescence. Volume II. Tehran: Yastroon Publications, 158 pages.
Kase, T., Ueno, Y., Shimamoto, K., & Oishi, K. (2019). Causal relationships between sense of coherence and life skills: Examining the short-term longitudinal data of Japanese youths. Mental Health & Prevention, 13, 14-20.
King, G., McPherson, A., Mosleh, D., Hartman, L., Rapley, J., & Pinto, M. (2018). Program opportunities of residential immersive life skills programs for youth with disabilities. Research in developmental disabilities, 83, 233-246.
Kazemi, R., Momeni, S., & Abolghasemi, A. (2014). The effectiveness of life skill training on self-esteem and communication skills of students with dyscalculia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 863-866.
Larrauri RC, Cáceres JLC. (2010). Determining the efficacy of a high- school life-skills' programme in Huancavelica, Peru. Rev Salud Publica (Bogota). Mar-Apr; 11 (2): 169-81. PubMed. gov. US National Library of Medicine National Institutes of Health.
Nasseri, H. (2016). Life skills (for students). First Edition. Tehran. Publisher: Deputy for Cultural Affairs and Prevention of the Welfare Organization.
Prasertcharoensuk, T., Somprach, K. L., & Ngang, T. K. (2015). Influence of teacher competency factors and students’ life skills on learning achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 566-572.
Silvia Wahl M, Anne Patak M, Possel P, Hautzinger M. (2011). A school-based universal programme to prevent depression and to build up life skills. Journal Public Health, 4: 621-629.
Seif, Ali Akbar. (2017). Psychology, Tehran: Rahnama Publishing, Volume III.
Shahrzad; A, Mohammad Azimi; S, Rezaei and Khadijeh Farajzadeh. (2018). Content Analysis of the Second Grade Elementary Science Book from the Perspective of Education on Health and Health Components, National Conference on Thematic-Educational Knowledge (Content Education), Ardabil, Farhangian University, Ardabil Province.
Savoji, A. P., & Ganji, K. (2013). Increasing mental health of university students through life skills training (LST). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 1255-1259.
Vatankhah, H., Daryabari, D., Ghadami, V., & KhanjanShoeibi, E. (2014). Teaching how life skills (anger control) affect the happiness and self-esteem of Tonekabon female students. Procedia-social and behavioral sciences, 116, 123-126.
Yousefi, R., Samadi, P. (2016). in a study on the success rate of Islamic life etiquette and skills curriculum (dignity plan) on students' problem-solving skills, Journal of Research in Curriculum Planning, Volume 14, Number 52, p.141- 15.
Zamani, F. (2017), the skill of establishing effective relationships with others. Tadbir Monthly, Volume 20, Number 17.
_||_