استعاره عنصری از بُعدِ زبانیِ معماری، تطبیق و کلام شاعرانه؛ به تعبیر آلبرتو پرز-گومز
محورهای موضوعی : معماری معاصرسحر لری علی خانی 1 , مهرداد متین 2
1 - گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: استعاره, هرمنوتیک, زبان شاعرانه, پیکربندی, معماری مدرن,
چکیده مقاله :
در قرن هفدهم دکارت نگاه ها را از عینیت به ذهنیت معطوف کرد؛ در تداوم آن معماری مدرن به طور معمول با مفهوم انتزاع گره خورده است و کمتر می توان از معناگرایی و نشانه پردازی در فرمهای مدرن نسبت به دورانهای قبل، سراغ گرفت. در این مقاله سعی شده است ارتباطاتی بین زبان شاعرانه و معماری مدرن برقرار شود. استعاره با زبان و تفکر در معنای عام آن آمیخته است. معمار، با پذیرش استراتژی هایی که از زبان استعاره استفاده می کنند، شروع به طراحی مکان های مرتبط با فرهنگ می کند. فرم معماری با بیان استعاری فرهنگ، طبیعت و تاریخ معنامند می شود. روش تحقیق از نوع تحلیلی، توصیفی و کیفی است؛ پرسش اصلی تحقیق این است که چگونه می توان با زبان شاعرانه و عنصر استعاره از بحران های معماری مدرن رهایی یافت؟. به منظور پاسخ به این پرسش، صداهای معماری، صدای معمار و کاربرد استعاره در معماری بررسی شد. سپس به کمک گونه بندی انواع استعاره در معماری به سه شکل محسوس، نامحسوس و ترکیبی، به بررسی نمونههای معماری معاصر پرداخته شد تا نمودهایی از استعاره های محسوس یا نامحسوس در آثار بررسی شود.نتبجه این پژوهش نشان میدهد، راه نجات برای برون رفت از بحران های معماری مدرن که در پنجاه سال اخیر با آن مواجه شده است، درگیر کردن هرمنوتیک و توجه به زبان شاعرانه، در معماری است.
In the seventeenth century, Descartes turned attentions from objectivity to subjectivity. Modern architecture is usually tied to the concept of abstraction, and less can be learned from semantics and signage in modern forms than in previous eras. The language that may ultimately create a culture for designing moods based on culture with more claims to a sense of the world is poetic or literary language, the basic unit of which is metaphor. The architect, by adopting strategies that use metaphorical language, begins to design places related to culture. In architecture, the subject is not just a building, but the meaningful event that exists, life itself. The language with which architecture can make the living space meaningful is poetic language. Take advantage of metaphor is the best way to express poetry poetically in architectural design. The research method is analytical, descriptive and qualitative; The main question of the research is: "Can we get rid of modern architectural crises with poetic language and metaphorical element?". In order to answer this question, the sounds of architecture, the voice of the architect and the use of metaphor in architecture were examined. Then, with the help of sorting the types of metaphors in architecture in three forms: tangible, intangible and combined, the examples of contemporary architecture were examined. The result of this research shows that the way out of the modern architectural crisis that has been faced in the last fifty years is to engage hermeneutics and pay attention to poetic language in architecture. Architects use metaphor as a strategy towards creativity; Because in the modern period the focus was on the scientific and mathematical approach, few people paid attention to the poetic concepts of the works; However, by examining some works, a poetic approach was observed and it was shown that architects use metaphors in different ways and use different interpretations to turn them into visual images. In fact, the metaphorical nature of the architectural form extends to the contemporary period, and what is omitted due to abstraction is the tangible expression of metaphor.
آنتونیادس، آنتونی سی (1393). بوطیقای معماری )آفرینش در معماری). احمدرضا آی. جلد اول. تهران: نشر سروش.
آئینی، سجاد؛ افضلیان، خسرو؛ اعتصام، ایرج و شریعتراد، فرهاد (1401). استعاره به مثابه امتداد قیاس و شیوه استدلال
طراحی معماری. نشریه علمی باغ نظر. (19)110، 66-49.
بطوئی، حسین و رضایی، محمود (1395). بازاندیشی مفهوم استعاره در گستره آفرینش فضای معماری و ادبیات (مطالعه موردی: آثار معماری عمومی ممتاز اجراشده در تهران 1384 تا 1395). سومین کنفرانس بین المللی نوآوریهای اخیر در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی. تهران: موسسه آموزش عالی نیکان/ دانشگاه تهران.
لاوسون، برایان (1395). طراحان چگونه میاندیشند؟ ابهامزدایی از فرآیند طراحی. حمید ندیمی. تهران: دانشگاه شهیدبهشتی.
نوری، مریم و عزیزی، شادی (1398). مطالعه تطبیقی بهره گیری از استعاره به مثابه تکنیک ادبی در آثار شاخص معماری قرن نوزدهم و بیستم. فصلنامه پژوهشهای ادبیات تطبیقی. دوره هفتم (4)، 29-1.
نوری، مریم؛ عزیزی، شادی و موسیپور، محمدیاسر (1400). تبیین جایگاه تکنیکهای استعاره و قیاس در فرایند طراحی معماری: از فهم تا حل مسأله. فصلنامه هویت شهر. شماره چهل و هفتم (15)، 118-103.
Calasso, R (2001). Literature and the Gods. New York: Vintage, 112.
Casakin, H. (2007). Metaphors in design problem-solving: Implications for creativity. The International Journal of Design. 1(2). pp. 23-35.
Chakrabarti & Blessing (2014). A Review of Theories and Models of Desing. Journal of the Indian Institute of Science, 16(95), 325-340.
Colquhoun, A (2002). Modern architecture. Oxford: University Press.
Frampton, K (1980). Modern Architecture: a Critical History. Oxford University Press: New York.
Fuller, B (1963). Ideas and Integrities. MacMillan. New York.
Henderson, L.D (1983). The Fourth Dimension and Non-euclidean Geometry in Modern Art. PrincetownUniversity Press. Princeton.
Keats, J (2004). The Invisible Embrace. New York: Harper.
Kemp, T., & Rasmussen, D (1989). The Later Works
of Paul Ricoeur eds:The Narrative Path, Cambridge, MA: MIT Press, 1–31.
Lakoff, G. & Johnson, M (1980). Metaphors We Live By, University of Chicago Press.
Noë, A (2012). Varieties of Presence, Cambridge, MA: Harvard University Press, 153–155.
Paz, O (1991). The Bow and the Lyre, Austin: University of Texas Press.
Penz, J (2006). The Evolution of Designs, Biological Analogy in Architecture and the Applied Arts. Routledge. London and New York.
Pérez-Gómez, A )1983(.Architecture and the Crisis of Modern Science. Cambridge. The MIT Press.
Pérez-Gómez, A )2006(. Built upon Love. Cambridge. The MIT Press.
Pérez-Gómez, A )2016(. Attunement : architectural meaning after the crisis of modern science. Cambridge. The MIT Press.
Ricoeur, P (1977). The Rule of Metaphor. trans. Robert Czerny et al, London, Routledge and Kegan Paul, 226.
Tucker, B.I (1994). The Role of Metaphors in the Shift to a Quantal Paradigm. The University of Texas. unpublished Ph.D. Dissertation Ulusu. T. (1990). "Mimari Tasarımda ‘Concept’". Yap. Ekim.
Vitruvius (1960). The Ten Books in Architecture. Translated by Morris Hicky Morgan, Dover Publication. Inc. First published. New York. unpublished Ph.D. Dissertation. University of Pennsylvania.
Wright, F.L (1954). Natural House. Horizon. New York. http://www.building.co.uk.
www.aiandeh.com
www.archdaily.com
www.architexpert.com
www.azocleantech.com
www.disciplebuilding.org
www.flytrapstore.ir
www.france-voyage.com
www.glassproject.com
www.lastsecond.ir
www.pickcad.com
www.researchgate.net
www.sophie-voituron.com
www.tripadvisor.com
www.viator.com
_||_Aeini, Sajjad; Afzalian, Khosrow; Etesam, Iraj and Shariat Rad, Farhad (2022). Metaphor as an extension of analogy and reasoning method of architectural design. Scientific journal of Bagh Nazar . (19) 110, 66-49.
Antoniades, Anthony C. (2013). Architecture boutique (creation in architecture). Ahmadreza A. first volume. Tehran: Soroush Publishing.
Batouei, Hossein and Rezaei, Mahmoud (2015). Rethinking the concept of metaphor in the scope of the creation of architectural space and literature (case study: outstanding public architectural works executed in Tehran 1384 to 1395). The third international conference on recent innovations in civil engineering, architecture and urban planning. Tehran: Nikan Institute of Higher Education/Tehran University.
Calasso, R (2001). Literature and the Gods. New York: Vintage, 112.Casakin, H. (2007). "Metaphors in design problem-solving: Implications for creativity". The International Journal of Design. 1(2). pp. 23-35.
Chakrabarti & Blessing (2014). A Review of Theories and Models of Desing. Journal of the Indian Institute of Science, 16(95), 325-340.
Colquhoun, A (2002). Modern architecture. Oxford: University Press.
Frampton, K (1980). Modern Architecture: a Critical History. Oxford University Press: New York.
Fuller, B (1963). Ideas and Integrities. MacMillan. New York.
Henderson, L.D (1983). The Fourth Dimension and Non-euclidean Geometry in Modern Art. PrincetownUniversity Press. Princeton.
Keats, J (2004). The Invisible Embrace. New York: Harper.
Kemp, T., & Rasmussen, D (1989). The Later Works of Paul Ricoeur eds:The Narrative Path, Cambridge, MA: MIT Press, 1–31.
Lakoff, G. & Johnson, M (1980). Metaphors We Live By, University of Chicago Press.
Lawson, Brian (2015). How do designers think? Disambiguation of the design process. Hamid Nadimi Tehran: Shahid Beheshti University.
Noë, A (2012). Varieties of Presence, Cambridge, MA: Harvard University Press, 153–155.
Nouri, Maryam and Azizi, Shadi (2018). A comparative study of the use of metaphor as a literary technique in architectural landmarks of the 19th and 20th centuries. Comparative Literature Research Quarterly. 7(4), 1-29.
Nouri, Maryam; Azizi, Shadi and Musapour, Mohammad Yaser (2021). Explaining the place of metaphor and analogy techniques in architectural design process: from understanding to problem solving. Hovyt Shahr Quarterly. 47 (15), 118-103.
Paz, O (1991). The Bow and the Lyre, Austin: University of Texas Press.
Penz, J (2006). The Evolution of Designs, Biological Analogy in Architecture and the Applied Arts. Routledge. London and New York.
Pérez-Gómez, A )1983(.Architecture and the Crisis of Modern Science. Cambridge. The MIT Press.
Pérez-Gómez, A )2006(. Built upon Love. Cambridge. The MIT Press.
Pérez-Gómez, A )2016(. Attunement : architectural meaning after the crisis of modern science. Cambridge. The MIT Press.
Ricoeur, P (1977). The Rule of Metaphor. trans. Robert Czerny et al, London, Routledge and Kegan Paul, 226.
Tucker, B.I (1994). The Role of Metaphors in the Shift to a Quantal Paradigm. The University of Texas. unpublished Ph.D. Dissertation Ulusu. T. (1990). "Mimari Tasarımda ‘Concept’". Yap. Ekim.
Vitruvius (1960). The Ten Books in Architecture. Translated by Morris Hicky Morgan, Dover Publication. Inc. First published. New York. unpublished Ph.D. Dissertation. University of Pennsylvania.
Wright, F.L (1954). Natural House. Horizon. New York. http://www.building.co.uk.
www.aiandeh.com
www.archdaily.com
www.architexpert.com
www.azocleantech.com
www.disciplebuilding.org
www.flytrapstore.ir
www.france-voyage.com
www.glassproject.com
www.lastsecond.ir
www.pickcad.com
www.researchgate.net
www.sophie-voituron.com
www.tripadvisor.com
www.viator.com