بررسی مولفه های طراحی اپلیکیشن های سفردر استان گیلان
محورهای موضوعی : جغرافیای طبیعی و سکونتگاههای انسانی
Mojtaba Afsharian
1
,
مهدی فدایی
2
,
منصور صوفی
3
,
مهدی همایون فر
4
*
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4 - گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: اپلیکیشن سفر, گردشگری, مدل سازی ساختاری تفسیری, آینده پژوهی, استان گیلان,
چکیده مقاله :
مقدمه: رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث شده است روش های انجام کارها و ارائه خدمات تغییر کند. در عصر حاضر با توجه به استفاده روز افزون از كامپيوتر و اينترنت، تجارت الكترونيكي از جايگاه خاصي برخوردار شده است. یکی از صنایعی که تاثیر فراوانی از فناوری اطلاعات گرفته، صنعت گردشگری است.
هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل تاثیرگذار بر طراحی اپلیکیشن همراه گردشگری در استان گیلان با استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری است.
روش شناسی: این تحقیق با توجه به دسته بندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ها در دسته تحقیقات توصیفی قرار دارد. این تحقیق از نظر نوع برخورد با مسله از نوع مدلسازی است که از روش مدل سازی ساختاری تفسیری برای تحلیل استفاده می شود. جامعه آماری پژوهش خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری در استان گیلان هستند. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری هدفمند است و تعداد 10 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
یافته ها و بحث: بر اساس یافته ها، مولفه های اساسی در طراحی اپلیکیشن های گردشگری در شش سطح اولویت بندی گردیدند. به این صورت که در سطح اول، متغیرهای اعتماد و قابلیت دسترسی، در سطح دوم متغیرهای کارآمدی و حریم خصوصی (امنیت)، در سطح سوم متغیرهای قابلیت بکارگیری اپلیکیشن در سیستم عامل های مختلف، پشتیبانی فنی و سرگرم کنندگی، در سطح چهارم متغیرهای آگاهی دهندگی، سهولت استفاده و کیفیت اطلاعات، در سطح پنجم متغیر کیفیت فرآیند و در نهایت در سطح ششم متغیر کیفیت طراحی قرار گرفتند.
نتایج: نتایج تحقیق بیانگر آن است که درک کاربر از اعتماد و قابلیت دسترسی، بنیان تصمیمگیری او برای استفاده از اپلیکیشنهای گردشگری را شکل میدهد. در حالی که عناصر ظاهری مانند طراحی، در پایینترین سطح اثرگذاری قرار دارند، این نتایج حاکی از آن است که موفقیت اپلیکیشنها بیشتر در گرو پاسخگویی به نیازهای عملکردی و روانی کاربران است تا صرفاً جذابیتهای بصری.
Introduction:
The rapid growth of information and communication technology has led to changes in the way tasks are performed and services are delivered. In the modern era, with the increasing use of computers and the internet, electronic commerce has gained a special status. One of the industries that has been greatly influenced by information technology is the tourism industry.
Objective:
The main objective of this study is to identify the factors influencing the design of mobile tourism applications in Guilan Province using the Interpretive Structural Modeling (ISM) method.
Methodology:
According to the classification of research based on data collection methods, this study falls under the category of descriptive research. In terms of its approach to the issue, it is a modeling-type study that uses the Interpretive Structural Modeling (ISM) method for analysis. The statistical population of the study includes academic experts and tourism industry professionals in Guilan Province. The sampling method used in this research is purposive sampling, and 10 individuals were selected as the sample.
Findings and Discussion:
Based on the findings, the key components in designing tourism applications were prioritized across six levels. At the first level, the variables of trust and accessibility; at the second level, the variables of efficiency and privacy (security); at the third level, the variables of app usability across different operating systems, technical support, and entertainment; at the fourth level, the variables of informativeness, ease of use, and information quality; at the fifth level, the variable of process quality; and finally, at the sixth level, the variable of design quality were identified.
Conclusion:
The results indicate that the user's perception of trust and accessibility forms the foundation for their decision to use tourism applications. While visual elements such as design are placed at the lowest level of influence, the findings suggest that the success of applications depends more on meeting users’ functional and psychological needs rather than merely visual appeal.
آقایی، رضا. (1397). تاثیر ارزش لذت جویانهخرید بر قصد خرید مجدد مشتریان برندهای آدیداس و نایک در شهر رشت، کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری، بانکداری و اقتصاد در افق ایران 1404، مشهد، موسسه تعاونی دانش بنیان کمرآوش، 14-1.
بهبودی، امید، عربشاهی، معصومه، غفوریان شاگردی، امیر. (1402). تأثیر حافظۀ خودزندگینامهای بر قصد سفر: تحلیل نقش همخوانی مقصد با تمایلات گردشگران، رضایت و دلبستگی به مقصد گردشگری. فصلنامه ارزش آفرینی در مدیریت کسب و کار, 3(3), 1-23.
فیض آبادی، حمیده؛ زنگانه، مهدی، شجاعی، سامره و مهرانی، هرمز. (1397). بررسی تأثير موسيقی پس زمينه بر قصد خريد به واسطه برانگيختگی، لذت، اعتماد و تعديلکنندگی طبقه محصول، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 4، صص 776-761.
کفاش پور, آذر؛ رحیم نیا، فریبرز و فنایی خیرآباد، فاطمه. (1395). بررسی تأثیر رسانه های اجتماعی بر قصد خرید مشتریان، سومین همایش بینالمللی مدیریت رسانه، تهران، شرکت رویداد پردازش ماندگار، صص 10-1.
محمدی، مصطفی، و میرتقیان رودسری، سیدمحمد. (1395). نگرش گردشگران به نقش رسانه های اجتماعی در فرآیند برنامه ریزی سفر. مطالعات رسانه های نوین، 2(8 )، 203-238.
همایون فر, مهدی، ثابت، سمیه، کمالی چیرانی، زینب و کمالی چیرانی، فائزه. (1402). بررسی تحلیلی پیشایندهای نوآوری در آژانس های گردشگری استان گیلان. گردشگری و توسعه، 12(4)، 257-270.
Amaro, S., Duarte, P. & Henriques, C. (2016). Travelers’ use of social media: A clustering approach. Annals of Tourism Research, 59, 1-15.
Chen, Wen-Kuo., Chang, Dong Shan., & Chen, Choun Cheng. (2017). Journal of Economics and Management, Vol. 13, No. 2, pp.193-220.
Chen, Aihui., Lu, Yaobin., & Wang, Bin. (2017). Customers’ purchase decision-making process in social commerce: A social learning perspective, International Journal of Information Management, Vol. 37, pp 627- 638.
Chung, N., & Koo, C. (2015). The use of social media in travel information search, Telematics and Informatics, 32 (2), 215-229.
Homayounfar, M., Sabet, S., Kamali Chirani, Z., Kamali Chirani, F. (2023). Analytical study of Innovation Drivers in Tourism Companies of Guilan Province. Journal of Tourism and Development, 12 (4), 257-270
Jung, J., Shim, S. W., Jin, H. S., & Khang, H. (2016). Factors affecting attitudes and behavioural intention towards social networking advertising: A case of Facebook users in South Korea. International Journal of Advertising, 35(2), 248–265.
Martí, P., Serrano-Estrada, L., Nolasco-Cirugeda, A. (2019). Social Media data: Challenges, opportunities and limitations in urban studies. Computers, Environment and Urban Systems, 74, 161-174.
Nedra, B.A., Hadhri, W., & Mezrani, M. (2019). Determinants of customers' intentions to use hedonic networks: The case of Instagram. Journal of Retailing and Consumer Services, 46, 21-32.
Pabel, A., & Prideaux, B. (2016). Social media use in pre-trip planning by tourists visiting a small regional leisure destination. Journal of Vacation Marketing, 22(4), 335-348.
Shareef, M. A., Mukerji, B., Dwivedi, Y. K., Rana, N. P., & Islam, R. (2017). Social media marketing: Comparative effect of advertisement sources. Journal of Retailing and Consumer Services. http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser. 2017.11.001 (in press)
Shafieyan, M., Homayounfar, M., Ooshaksaraie, M., Taleghani, M., Fadaei, M. (2023). Designing a Model for Selecting Financing Sources of Iranian Industrial Enterprises with Fuzzy ISM-MICMAC Approach. Financial Management Strategy, 12 (2), 187-214