آیین پرستش شکتی در مکاتب شیوایی
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - ندارد
کلید واژه: شکتی, شیوا, لینگه, یونی, تنتره,
چکیده مقاله :
شکتی در زبان سنسکریت به معنای نیرو و توان، و در متون مقدسِ هندو، به ویژه تنترهای،عنوانی است برای نیروی خلاقِ مؤنث که منشأ واحدِ تمام اشکال نیرو در عالم است. درمکاتب دینی تنترهیی، شکتی تنها وجودِ حقیقی، معرفت محض و سعادتِ مطلق است کهسراسر هستی با تحدید نیروی او شکل گرفته است.از این رو، مانند برهمن در مکتبِ ادویته ودانته، سچیداننده 1 خوانده میشود و همانندبرهمن با تنزل از مرتبۀ اطلاق و تجلّی در اشکال و صور مختلف، عالم هستی را میآفرینددر حجابِ کثرات، پنهان می شود و به سیطرۀ درک هیچ دانشی مایا و وهم و به کمکدر نمیآید.شکتی حرکت و نیروی عالم هستی را اداره میکند و در پایان زمان، همۀ یروهایعالم را بهسوی خود می کشد و بدینترتیب، عالم هستی را محو و نابود میسازد. از این رو،شکتی نیروی آفرینش، و در عالیترین مفهوم علّی خود، خدا مادری است که همۀ عالم اززهدان پاک او جاری میگردد و در تکمیل سیر وجودی خود میل بازگشت به سوی اودارد.
Śakti, from Sanskrit shak, means sacred power and energy. In Hinduscriptures, it means the "efficient energy" of the Supreme Principle, orthe feminine aspect of the Supreme Principle, which is responsible forevery act of creation. According to Tantric doctrines, the supreme Śaktiis the only feminine substance behind the well-known triple-aspect ofThe Reality i.e. Sat, Chit, Ānanda. Thus, similar to Brahman in AdvaitaVedānta, Śakti is also regarded as "Satchidānanda", and like Brahman,it descends into the world of manifestation, while keeping herselfconcealed and unperceivable behind the veil of universal illusion, i.e.the Māyā. Śakti is also responsible for the world's final destination, somuch so that the whole manifestation is supposed to be reintegratedinto its single substance, i.e. the Śakti. Therefore, Śakti is the supremecreative substance, the divine-mother, from her sacred womb the wholemanifestation comes forth and to her, the world strongly desires toreturn