چالش بر سر وراثت: بازخوانی تطبیقی داستان قربانی پسر ابراهیم(ع) در سنّت های یهودی، مسیحی و اسلامی
محورهای موضوعی : مسیحیتمحمدرضا وصفی 1 , سید روح اله شفیعی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: ابراهیم(ع), اسماعیل(ع), اسحاق(ع), قربانی, وراثت,
چکیده مقاله :
ابراهیم(ع) پدر ادیان سه گانة سامی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) است. دستور خدا به او برایقربانی کردن یکی از پسرانش، از داستا نهای مهم و مشترک متون مقدس ادیان ابراهیمی است.بااین همه، چالشی چشمگیر نیز در این میان وجود دارد، که به کیستی این قربانی باز می گردد.درحالی که یهودیان و مسیحیان، او را اسحاق(ع) می دانند، مسلمانان بدین سو گرایش دارند که او رااسماعیل(ع) بدانند. اما ب هراستی کیستی این قربانی، چه اهمیتی دارد؟ مگر هدف متون مقدس ازبازگویی این داستان، توجه پیروان ادیان ابراهیمی به ایمان ابراهیم(ع) و تلاش برای دنباله روی از اونیست؟ پس چرا چنین چالشی سر برآورده است؟ این مقاله به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش،نخست گزارشی تطبیقی از داستان زندگی پسران ابراهیم(ع) در کتاب مقدس و قرآن به دست می دهد،در پدیدآمدن این چالش می پردازد. به باور نویسندگان وراثت و سپس به بازگویی جایگاه عنصربررسی تاریخی برداشت های پیروان ادیان ابراهیمی از این داستان، نشان می دهد که آنان پسرآماده شده برای قربانی شدن را، وارث اصلی ابراهیم(ع) می دانسته اند.
Abraham is the father of the Semitic religions, i.e. Judaism, Christianityand Islam. According to the sacred books of these religions Godcommands Abraham to offer his son as a sacrifice. However, the trueidentity of this son is a matter of debate, Jews and Christians refer toIsaac while Muslims mention Ishmael. But the question is what isreally important in this story? The true identity of the son or the faith ofAbraham and his loyalty to God’s decree? If the story is told fordrawing people’s attention to Abraham’s faith and persuading them tofallow his way, why such an argument has emerged? In an attempt toanswer this question present article firstly presents a comparativeaccount of the story according to the Bible and Qur’an. Then, itexplains the role of “Inheritance” as the key feature of this disputation.Finally by a historical survey of various interpretations we come to theconclusion that these traditions think of the son offered as a sacrifice asthe true heir to Abraham.