پرستشگاههای عیلامی بر اساس کتیبههای شیلهک-اینشوشینک
محورهای موضوعی : مسیحیتمیلاد جهانگیرفر 1 , فرزانه گشتاسب 2
1 - کارشناس ارشد فرهنگ و زبانهای باستانی، پژوهشگر گروه پژوهشی یادگار باستان، تهران، ایران
2 - عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگر گروه پژوهشی یادگار باستان، تهران، ایران
کلید واژه: عیلام باستان, دین عیلام باستان, پرستشگاههای عیلامی میانه, معماری عیلامی, تزیینات معماری,
چکیده مقاله :
با آنکه منابع دستاول در ارتباط با دین عیلام باستان بسیار اندک است، ولی می توان از آثار معماری باقی مانده و در نوشته های عیلامی، و نیز نوشته های بین النهرینی دربارۀ عیلامیان، اطلاعات جالبی به دست آورد. یکی از بزرگ ترین گروه نوشته های برجای مانده، متعلق به شیلهک-اینشوشینک (1120-1150 پ.م.) از شاهان عیلامی میانه و سومین پادشاه سلسلۀ شوتروکی، است. این پادشاه در کتیبه های خود به خدایان گوناگون و پرستشگاه های متعدد اشاره می کند. بیشترین پرستشگاه های مذکور در کتیبه های وی، توسط شاهان پیشین ساخته شده بودند و چون در حال تخریب بودند وی آنها را بازسازی کرده است. آنچه در این نوشتار بررسی می شود، پرستشگاه های عیلامی بر اساس کتیبه های شیلهک-اینشوشینک است.
Despite being ill-furnished with primary sources of information about the Elamite religion, some valuable information can be gleaned from the archaeological findings and also from Elamite and Mesopotamian texts. A large group of Elamite texts were composed at the time of Šilhak-Inšušinak (1150-1120 BCE), a middle-Elamite king and the third sovereign of the Šutrukid dynasty. Different deities and temples are mentioned in his inscriptions. Most of the temples mentioned by him had been built by his predecessor and as they were in a state of dilapidation, he restored them. What is specifically studied here is the Elamite temples based on the inscriptions of Šilhak-Inšušinak.