ویژگیهای انسان کامل در فصوص الحکم و مقایسۀ آن با اوصاف آدم علیون در زُهر
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - ندارد
کلید واژه: آدم علیون, سفیروت, قباّلا, حقیقت محمدّیهّ, فیض اقدس, فیض مقدسّ,
چکیده مقاله :
یهودیتّ و اسلام دو دین بزرگ هستند که باور به توحید و یگانگی خداوند، در محور عالمقدسی آنها قرار دارد. این رویکرد درگرایشات عرفانی ا ین دو دین نیز لحاظ شده است؛ به این گونهکه زُهر، مهمترین مکتوب قباّلای یهودی و فصوص الحکم به مثا بۀ مؤثرّترین متن تصو فّ اسلامی ،هر دو با محور یتّ توحید تدوین یافته اند . در هر دو اثر ، خداوند دارای دو ش أن تنزیهی وتشبیهیاست و فرایند خلقت که از میل خداوند برای ظهور نشات گرفته، بر پای ۀ ظهور وتجلّی صفاتخداوند استوار است .این صفات که او لیّن مرتبۀ تعینّ خداوند محسوب می شوند ، با وجود کثرتاعتباریشان، در مجموع هو یتیّ واحد دارند که صورتی خداانسان انگارانه بنام آدم علیون یا انسانکامل را می سازند .ا و مظهر جامع صفات خداوند است و بر سایر مخلوقات، تقدمّ وتفو قّ دارد .باتوجهّ به سریان عقاید وحدت وجودی در زُهر و فصوص الحکم، آدم علیون یا انسان کامل با هم ۀهستی وحدت د ارد و منشأ و مرجع کل یۀّ موجودات تلقی می شود .نسبت او با خداوند نیز همچونظاهر و مظهر است وبه همین دلیل شناخت او، شناخت خداوند است .نویسندگان دو کتاب مزبورکه هریک داع یۀ الهامی بودن کار خویش را دارند ، با تأویل آیات متون مقدسّ کوشش نموده اند تاراهی را برای حصول این شناخت فراهم آورند .از این جهت شاید بتوان محور تفکرّ عرفانی زُهر وفصوص الحکمرا آدم علیون یا انسان کامل قلمداد کرد
Judaism and Islam are two great religions believe in monotheism andplace it in the centre of their sacred world. This attitude is regarded in theirmystical inclinations too, so that Zohar as the most important writing inQabbalah and Fusūs as the most influential text in Tasawwuf, are composedon the centrality of unity of God. In both texts, God is both transcendent andimmanent; and process of creation, which has been originated from God’stendency to manifestation, is based on presentation and appearance of God’sattributes. These attributes form the first level of God’s determination and inspite of their illusory plurality, they contain a unique essence which shapes ananthropological form named “Adam Elyon” and “Perfect Man”. He is acomprehensive manifestation of divine attributes and has superiority overother creatures. According to significant role of “unity of being” doctrine inZohar and Fusūs, Adam Elyon or Perfect Man has unity with the entireuniverse and is regarded as the origination of all other creatures. He is inrelation to God as his manifestation; so knowing him is as the same asknowing God. The authors of these two books attempt to provide a way foracquiring this knowledge by interpretation of verses of sacred books. So, it ispossible we claim that Adam Elyon and Perfect Man are in the center ofmystical thought of Zohar and Fusūs.