بررسی تاثیر الهیات کارل بارت از طریق دیتریش بونهوفر بر الهیاتِ رادیکال مسیحی
محورهای موضوعی :
1 - استادیار، گروه ادیان و عرفان، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
کلید واژه: عربستان پیشااسلامی, ادیان, یهودیت, مسیحیت, نامهای خدا, رحمانان (الرحمن), الإله,
چکیده مقاله :
از کاوشهای باستانشناختی که در شبهجزیرۀ عربستان انجامشده، شواهدی فراوان کشف شدهاند که تصور ما از عربستان پیشااسلامی را دگرگون میکنند. تصور سنتی در نامیدن آن به دوران «جاهلیت» تجلی یافته، که در آن دستکم دو انگارۀ مهم هست؛ نخست، اینکه در عربستان حکومتی مرکزی وجود نداشته و هرجومرج قبیلگی تا ظهور اسلام فراگیر بوده است و دیگر، اینکه بتهای متعدد بهطور فراگیر تا ظهور اسلام پرستش میشدند. در مقابل، در متون کتیبهشناختی دادههایی فراوان یافت میشوند که تصویری روشنتر از وضعیت سیاسی و گرایشهای دینی عربستان پیشااسلامی ارائه میکنند. در این نوشتار، ابتدا بهاجمال وضعیت سیاسی عربستان در دوران پبشااسلامی در پی سلطۀ تدریجی پادشاهی حمیر بر سراسر شبهجزیره مرور میشود و سپس، با بررسی نمونههایی از شواهد فراوان مادی از حدود سه قرن پیش از اسلام پیشینۀ باور به خدای یگانه مرور و نام خدای یگانه در میان اعراب یهودی و مسیحی بررسی میشود. در نتیجۀ این بررسی، مشاهده میشود که از حدود دو قرن پیش از اسلام نهتنها شاهدی بر پرستش خدایان چندگانه در کتیبههای یافتشده از مناطق مختلف شبهجزیره دیده نمیشود بلکه شواهدی فراوان بر یهودیت و مسیحیت یافت شدهاند که در آنها تنها خدای یگانه، با نامها و تعابیر مختلف، یاد شده است.
Radical theology became so famous in the 1960s. A large part of the Christian Community didn’t accept its view, especially on the death of God. Karl Barth, the origin of neo-orthodox theology, did not take its views. This article tries to show that despite this opposition, radical theology was influenced by Barth’s theology. In the early twentieth century, Barth distinguished between religion and revelation in opposition to liberal theology. Dietrich Bonhoeffer was sympathetic to Barth in this and developed the distinction between these two. In addition to that, he was interested in his contemporary secular come-of-age world, his question especially in the later period of his life was who Christ is and what is Christianity in this world. So he got the concept of religionless Christianity from this distinction, in addition, presented arcane discipline, the weak God, and being-for-others on the same ground. He developed an interesting framework for radical theologians after his death and they benefited from it in developing their views. So radical theologians utilized Barth’s thoughts through Bonhoeffer, despite Barth’s opposition to their production.