ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی سنجهی چندوجهی اهمالکاری تحصیلی (MMAP) در نمونهای از دانشجویان
محورهای موضوعی : روان سنجیسهیلا صمدی 1 , سید ولی الله موسوی 2 , سجاد رضایی 3 , بهمن اکبری 4
1 - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران
2 - دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4 - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران
کلید واژه: پایایی, دانشجویان, ساختار عاملی, روایی, اهمالکاری, بعدپذیری,
چکیده مقاله :
سنجهی چندوجهی اهمالکاری تحصیلی (MMAP) یکی از ابزارهای جامع و جدید برای ارزیابی این سازه است که در پژوهش حاضر ویژگیهای روانسنجی آن در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقطعی و از نوع اعتبارسنجی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 98-97 بودند که طی نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابتدا پایایی ابزار پژوهش به روش بازآزمایی (44n=)، سپس بعدپذیری و ویژگیهای روانسنجی بررسی گردید (400n=) و سرانجام عاملهای اکتشافشده تحت تحلیل عاملی تاییدی قرار گرفتند (40n=). اندازه همبستگی برای نمرات کل MMAP بافاصلهی 3 هفته نشان داد پایایی بازآزمایی 85/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی آشکار ساخت سه عامل استخراجشده مجموعاً 94/54 درصد از واریانس کل MMAP را تبیین میکند. ضرایب آلفای کرونباخ برای زیرمقیاسهای پیامدهای منفی، رفتار اهمالکاری، هیجانهای منفی و کل پرسشنامه به ترتیب 94/0، 93/0، 87/0 و 95/0 و ضریب همبستگی زیرمقیاسها با نمرهکل در دامنه 33/0 تا 91/0 (01/0P<) بهدست آمد. روایی همگرا و واگرای MMAP از طریق همبسته کردن با آزمون اهمال کاری سواری و زیرمقیاس وظیفهشناسی پرسشنامه نئو بهترتیب 68/0 و 48/0- برآورد گردید که نشان از روایی سازهای مطلوب است. با اینوجود نتایج تحلیل عاملی تاییدی با قطعیت وجود این سهعامل را تایید ننمود (48/۰=GFI، 59/۰=CFI، 46/0=NFI، 54/0=TLI، 17/0=RMSEA). هرچند بعدپذیری MMAP با قطعیت همراه نیست اما عوامل استخراجشده از آن با نمرهکل همسبتگی مطلوبی داشته، پایایی و روایی همگرا و واگرای آن نیز تایید میشود. بنابراین نسخه فارسیMMAP ابزاری معتبر است که میتواند در محیطهای آموزشی برای سنجش اهمالکاری تحصیلی استفاده شود
ض
_||_