• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - فصلنامة علمی - پژوهشی روان‌سنجی‌، دورة هشتم، شمارة 31، زمستان 1398 دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
        فهرست مقالات این شماره 1. هنجاریابی مقدماتی پرسشنامه اینیاگرام در بین دانشجویان 2. استانداردسازی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در ایران 3. ویژگی‌های روان سنجی نسخه فارسی سنجه‌ی چندوجهی اهمال‌کاری تحصیلی... 4. رواسازی و اعتباریابی نسخه ایرانی مقیاس پردازش اطلاعات چکیده کامل
        فهرست مقالات این شماره 1. هنجاریابی مقدماتی پرسشنامه اینیاگرام در بین دانشجویان 2. استانداردسازی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در ایران 3. ویژگی‌های روان سنجی نسخه فارسی سنجه‌ی چندوجهی اهمال‌کاری تحصیلی... 4. رواسازی و اعتباریابی نسخه ایرانی مقیاس پردازش اطلاعات هیجانی ... 5. بررسی خصوصیات روان سنجی پرسشنامه خواب آلودگی ایپورثدرنوجوانان 6. فرم کوتاه مقیاس شناور بودن: تعیین ساختار عاملی و اعتبار یابی مقیاس 7. بررسی رابطه ی برنامه‌ درسی پنهان با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور 8. مقایسه نیازهای روانی و استرس ادراک شده براساس آزمون اندریافت ... پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - هنجاریابی مقدماتی پرسشنامه اینیاگرام در بین دانشجویان
        پوپک رحیمی شهرام وزیری
        پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی مقدماتی پرسشنامه اینیاگرام در بین دانشجویان انجام شد تا در صورت اعتبار و روایی بالا بتوان از آن برای تهیه نرم ایرانی سود برد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان شهر تهران بودند که در زمان انجام پژوهش در یکی از دانشگاه های شهر تهران به تحصیل چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی مقدماتی پرسشنامه اینیاگرام در بین دانشجویان انجام شد تا در صورت اعتبار و روایی بالا بتوان از آن برای تهیه نرم ایرانی سود برد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان شهر تهران بودند که در زمان انجام پژوهش در یکی از دانشگاه های شهر تهران به تحصیل اشتغال داشتند. روش نمونه گیری در این پژوهش به روش در دسترس انجام شد. حجم نمونه 368 نفر بود، (177 زن ) و (191 مرد) که با پرسشنامه اینیاگرام واگنر مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص آماری تحلیل مؤلفه های اصلی و ساختار عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته ها نشان داد که پرسشنامه اینیاگرام در جامعه ایرانی دارای روایی (56/. تا 82/.) و پایایی (597/0 تا 930/0) مناسبی است. بر اساس یافته های به دست آمده، این ابزار می تواند در جامعه ایرانی به عنوان ابزار تیپ شناسی شخصیتی پایا و روا مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - استانداردسازی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در ایران
        کامبیز کامکاری شهره شکرزاده
        هدف پژوهش حاضر استانداردسازی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در ایران است و سوال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در جامعه هنجاری ایران دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ جامعه تحقیق را تمامی افراد در دامنه سنی 3 ت چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر استانداردسازی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در ایران است و سوال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در جامعه هنجاری ایران دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ جامعه تحقیق را تمامی افراد در دامنه سنی 3 تا 90 سال تشکیل می دهند که تعداد آنها 2000 نفر بوده و از پرجمعیت ترین استان های ایران انتخاب شده اند. در تحقیق حاضر با پیروی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای سهمی نامساوی از هر استان تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش حاضر، نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز می باشد که در سال 2015 توسط رینولدز و کامپهاوس به منظور اندازه گیری سنجش هوش با دو عامل هوش متبلور و هوش سیال با چهار آزمون کلمه هدف و گزینه متفاوت از هوش متبلور و تمثیل قیاسی و بخش گمشده از هوش سیال بر روی 2154 نفر در دامنه سنی 3 تا 94 سال طراحی و استانداردسازی شده است. دارای روایی و اعتبار مطلوبی می باشد. در راستای بررسی ویژگی های روان سنجی ابزار مذکور در ایران، با پیروی از تحلیل های آماری نسخه اصلی، به محاسبه ضرایب اعتبار با تاکید بر تجانس درونی (با دو روش آلفا کرانباخ و دونیمه کردن آزمون) و ضریب ثبات و همچنین روایی با تاکید بر روایی سازه (با روش تحلیل عاملی سلسله مراتبی متعامد) و روایی همزمان (با نسخه پنجم مقیاس های هوشی استنفورد-بینه) پرداخته شده است. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون در راستای محاسبه تجانس درونی بالاتر از 78/0 و همچنین ضریب ثبات که بالاتر از 82/0 بوده و نشان دهنده اعتبار مطلوب است و نشان دهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور می باشد. همچنین، با تحلیل عامل سلسله مراتبی متعامد مشخص گردید که هوش سیال و هوش متبلور را می توان در یک عامل به عنوان نیمرخ هوشی در افراد هنجاری مدنظر قرار داد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی سنجه‌ی چندوجهی اهمال‌کاری تحصیلی (MMAP) در نمونه‌ای از دانشجویان
        سهیلا صمدی سید ولی الله موسوی سجاد رضایی بهمن اکبری
        سنجه‌ی چندوجهی اهمال‌کاری تحصیلی (MMAP) یکی از ابزارهای جامع و جدید برای ارزیابی این سازه است که در پژوهش حاضر ویژگی‌های روانسنجی آن در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقطعی و از نوع اعتبارسنجی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه گیلان چکیده کامل
        سنجه‌ی چندوجهی اهمال‌کاری تحصیلی (MMAP) یکی از ابزارهای جامع و جدید برای ارزیابی این سازه است که در پژوهش حاضر ویژگی‌های روانسنجی آن در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقطعی و از نوع اعتبارسنجی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 98-97 بودند که طی‌ نمونه‌گیری‌ خوشه‌ای انتخاب شدند. ابتدا پایایی ابزار پژوهش به روش بازآزمایی (44n=)، سپس بعدپذیری و ویژگی‌های روانسنجی بررسی گردید (400n=) و سرانجام عامل‌های اکتشاف‌شده تحت تحلیل عاملی تاییدی قرار گرفتند (40n=). اندازه همبستگی برای نمرات کل MMAP بافاصله‌ی 3 هفته نشان داد پایایی بازآزمایی 85/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی آشکار ساخت سه‌ عامل استخراج‌شده مجموعاً 94/54 درصد از واریانس کل MMAP را تبیین می‌کند. ضرایب‌ آلفای کرونباخ برای زیرمقیاس‌های پیامدهای منفی، رفتار اهمال‌کاری، هیجان‌های منفی و کل پرسشنامه به‌ ترتیب 94/0، 93/0، 87/0 و 95/0 و ضریب همبستگی زیرمقیاس‌ها با نمره‌کل در دامنه 33/0 تا 91/0 (01/0P<) به‌دست آمد. روایی همگرا و واگرای MMAP از طریق همبسته کردن با آزمون اهمال کاری سواری و زیرمقیاس وظیفه‌شناسی پرسشنامه نئو به‌ترتیب 68/0 و 48/0- برآورد گردید که نشان از روایی سازه‌ای مطلوب است. با این‌وجود نتایج تحلیل عاملی تاییدی با قطعیت وجود این سه‌‌عامل را تایید ننمود (48/۰=GFI، 59/۰=CFI، 46/0=NFI، 54/0=TLI، 17/0=RMSEA). هرچند بعدپذیری MMAP با قطعیت همراه نیست اما عوامل استخراج‌شده از آن با نمره‌کل همسبتگی مطلوبی داشته، پایایی و روایی همگرا و واگرای آن نیز تایید می‌شود. بنابراین نسخه فارسیMMAP ابزاری معتبر است که می‌تواند در محیط‌های آموزشی برای سنجش اهمال‌کاری تحصیلی استفاده شود پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رواسازی و اعتباریابی نسخه ایرانی مقیاس پردازش اطلاعات هیجانی در دانشجویان
        مرضیه غلامی خدیجه ابوالمعالی
        هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس پردازش هیجانی در افراد جوان بود. 200 دانشجو به روش تصادفی خوشه ای از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی- واحد رودهن انتخاب شدند و پرسشنامه پردازش هیجانی را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها ابتدا از تحلیل عاملی تأییدی اس چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس پردازش هیجانی در افراد جوان بود. 200 دانشجو به روش تصادفی خوشه ای از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی- واحد رودهن انتخاب شدند و پرسشنامه پردازش هیجانی را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها ابتدا از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و نتایج نشان داد که شاخص های برازش در سطح قابل قبولی قرار نداشتند، از اینرو تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. براساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل منسجم در پرسشنامه پردازش هیجانی شناسایی شد. عامل اول تحت عنوان هیجانات تضعیف و سرکوب شده، و عامل دوم تحت عنوان پردازش هیجانی ناقص نام گذاری شدند که این دو عامل 59 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین می کردند. پایایی نمره کل این پرسشنامه 18 سؤالی با روش بازآزمایی 93/0، و با استفاده از روش همسانی درونی برای کل آزمون 91/0 و برای دو مؤلفه ی مذکور به ترتیب 78/0 و 75/0 به دست آمد. به روان شناسان، مشاوران و پژوهشگران توصیه می شود که برای اندازه گیری پردازش اطلاعات ناکارآمد از این پرسشنامه استفاده کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی خصوصیات روان سنجی پرسشنامه خواب آلودگی ایپورث درنوجوانان
        سامان احمدی آزیتا چهری نسترن گلدسته
        اندازه گیری اختلالات خواب به دلیل اهمیت آن از مدت ها قبل آغاز شده است و بسیاری از پرسشنامه ها در پیشینه ارزیابی اختلال خواب توصیف شده اند. به همین منظور برای بررسی مشکل خواب آلودگی ابزارهایی لازم داریم که اعتبار و پایایی قابل قبولی در هر قشری از جامعه را داشته باشد. چکیده کامل
        اندازه گیری اختلالات خواب به دلیل اهمیت آن از مدت ها قبل آغاز شده است و بسیاری از پرسشنامه ها در پیشینه ارزیابی اختلال خواب توصیف شده اند. به همین منظور برای بررسی مشکل خواب آلودگی ابزارهایی لازم داریم که اعتبار و پایایی قابل قبولی در هر قشری از جامعه را داشته باشد. مقصود از اعتبار یا روایی ، اندازه گیری است که بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه بگیرد. این مطالعه باهدف بررسی خصوصیات روان سنجی پرسشنامه مقیاس خواب آلودگی ایپورث درجمعیت نوجوانان شهر کرمانشاه انجام شد. در این مطالعه 701 نوجوان از مناطق پنجگانه شهرداری شهر کرمانشاه انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه‌های مقیاس خواب آلودگی ایپورث، شاخص شدت بیخوابی، شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ، بهداشت خواب نوجوانان و سنجش کلی خواب را تکمیل نمودند. به منظور اندازه گیری پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده و برای اندازه گیری پایایی بازآزمایی 10درصد از شرکت کنندگان به فاصله 4 تا 6 هفته مجددا، پرسشنامه خواب آلودگی ایپورث را تکمیل نمودند. همچنین اعتبارسنجی همزمان، اعتبارسنجی سازه و ساختار عاملی به روش تحلیل عامل تاییدی وتحلیل اکتشافی و اعتبار و پایایی مقیاس خواب آلودگی ایپورث به تفکیک جنسیت آزمایش گردیدند. همسانی درونی پرسشنامه 78/0 بود و پرسشنامه خواب آلودگی ایپورث پایایی بازآزمایی خوبی نشان داد (80/0 ). تحلیل عاملی اکتشافی سه عامل را نشان داد که عامل اول3 گویه،عامل دوم 3 گویه و عامل سوم 2 گویه بدست آمد. همچنین دربررسی تحلیل عاملی تاییدی، مدل 3 عاملی مقیاس خواب آلودگی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج قابل قبول و نشان دهنده ی تایید مدل پژوهش بود. همچنین همبستگی قابل توجهی بین شاخص ها با مقیاس خواب آلودگی ایپورث یافت گردید. نسخه ی فارسی مقیاس خواب آلودگی ایپورث می تواند به عنوان یک ابزار قابل اعتماد و معتبر برای ارزیابی مقیاس خواب آلودگی ایپورث نوجوانان فارسی زبان استفاده شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - فرم کوتاه مقیاس شناور بودن: تعیین ساختار عاملی و اعتبار‌یابی مقیاس
        فاطمه هاتف نیا فریبرز درتاج احمد علی پور نورعلی فرخی
        شناور بودن قابلیت بهبود کیفیت زندگی و ارتقای رشد شخصی را دارد و با پیامدهای مثبت روانشناختی بسیاری همراه است. با این وجود مرور پیشینۀ پژوهشی نشان دهندۀ این است که ابزاری روا و پایا که مختص فرهنگ و دانش آموزان ایرانی باشد وجود ندارد. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی مشخصه چکیده کامل
        شناور بودن قابلیت بهبود کیفیت زندگی و ارتقای رشد شخصی را دارد و با پیامدهای مثبت روانشناختی بسیاری همراه است. با این وجود مرور پیشینۀ پژوهشی نشان دهندۀ این است که ابزاری روا و پایا که مختص فرهنگ و دانش آموزان ایرانی باشد وجود ندارد. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی مشخصه های روان سنجی نسخۀ ایرانی پرسش نامۀ شناور بودن برای دانش آموزان دبیرستانی بود. جامعۀ مد نظر این پژوهش شامل کلیۀ دانش آموزان دبیرستان های شهر ری در سال 97-96می باشد که 464 نفر از ایشان به عنوان نمونه و به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شدند؛در پژوهش حاضر از فرم کوتاه مقیاس شناور بودنرینبرگ، وولمیر و انگسراستفاده شده است. تحلیل عامل اکتشافی منجر به کشف دو خرده مقیاس گردید که تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول آنها را تایید و تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم نشان داد که این خرده مقیاس ها در ذیل یک مفهوم بنام شناور بودن قرار می گیرند. در مجموع می توان گفت که فرم کوتاه مقیاس شناور بودن از روائی و پایائی مطلوبی در جامعۀ مختص دانش آموزان ایرانی برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطه‌ی برنامه‌ درسی پنهان با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور
        طاهر محبوبی کمال محبوبی هانیه بدیعی خدیجه ندری امیرمحمد خندان
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی برنامه‌ی درسی پنهان با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بوکان در سال تحصیلی 97-96 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه ی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان است که در مقطع کارش چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی برنامه‌ی درسی پنهان با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بوکان در سال تحصیلی 97-96 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه ی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان است که در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بوده اند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد150نفر انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه‌ی برنامه ی درسی پنهان حسن ملکی(1386) و خلاقیت عابدی(1372) استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، شامل (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی، شامل(ضریب همبستگی پیرسونR) استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحلیل فرضیه‌ها نشان داد که بین برنامه‌ی درسی پنهان بطور کلی و مؤلفه‌های آن از جمله، رابطه‌ی بین دانشجویی، روش تدریس استاد، ساختار فیزیکی دانشگاه، روابط استاد- دانشجویی با خلاقیت در سطح0/01 رابطه‌ی معناداری وجود دارد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - مقایسه نیازهای روانی و استرس ادراک شده براساس آزمون اندریافت کودکان و ترسیم خانواده در کودکان طلاق و غیر طلاق
        سحر حیاتلو نرگس باباخانی
        هدف پژوهش حاضر مقایسه نیازهای روانی و استرس ادراک شده براساس آزمون اندریافت کودکان و آزمون ترسیم خانواده در کودکان طلاق و غیرطلاق بود. در این پژوهش علی ـ مقایسه ای، جامعه آماری شامل کودکان دبستانی، مدارس ابتدایی شهر تهران بود که از بین آن ها 60 کودک خانواده های عادی چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر مقایسه نیازهای روانی و استرس ادراک شده براساس آزمون اندریافت کودکان و آزمون ترسیم خانواده در کودکان طلاق و غیرطلاق بود. در این پژوهش علی ـ مقایسه ای، جامعه آماری شامل کودکان دبستانی، مدارس ابتدایی شهر تهران بود که از بین آن ها 60 کودک خانواده های عادی و60 کودکی که در خانواده های طلاق زندگی می کردند، به شیوه غیرتصادفی و در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و همتاسازی شدند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش آزمون ترسیم خانواده و آزمون اندریافت کودکان بود. نتایج حاصل از اجرای آزمون مجذور خی دو نشان دادند که در تمامی متغییرهای استرس ادراک شده بر اساس آزمون ترسیم خانواده (حذف خود از نقاشی،حذف والدین از نقاشی، ترسیم والدین با فاصله،حذف اعضای بدن خود، عدم تنوع رنگ در نقاشی استفاده از رنگ های سرد) بین کودکان عادی و طلاق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در مقایسه نیازهای روانی کودکان بر اساس آزمون اندریافت کودکان در متغیرهای همسان سازی کودک با والدین، ترس از خشونت یا اعمال خصمانه در کودک،استقلال و وابستگی در کودک، ترس کودک از طرد شدن و تنها ماندن، با 95 درصد اطمینان بین کودکان عادی و طلاق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. اما در سایرمؤلفه ها از مقیاس نیازهای روانی که شامل؛ رقابت کودک با خواهر وبرادر، همسان سازی با خواهر یا برادر کوچکتر، برداشت کودک از روابط جنسی والدین، اضطراب و استفاده از سازو کار دفاعی، برداشت کودک از مهربانی و تنبیه کنندگی والدین،آداب توالت رفتن یا نظافت و نحوه برخورد والدین؛ بین کودکان عادی و طلاق تفاوت معناداری وجود ندارد. پرونده مقاله