طالبی، سراینده شوقنامه (تصحیح نسخه خطّی شوقنامه و گوینده آن)
محورهای موضوعی : حماسهمهدی ماحوزی 1 , مریم امیر ارجمند 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد رودهن.
2 - دانش آموختة دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی ـ دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات.
کلید واژه: حضرت محمّد (ص) ـ شوق نامه ـ طالبی ـ سفرنامۀ روحانی ـ بلوقیا ـ داستانپردازی,
چکیده مقاله :
طالبی گویندۀ سدۀ دهم هجری قمری که پارسی و تازی، نیک میدانسته، در تاریخ 947 هـ.ق، به نظم شوقنامۀ محمّدی در قالبِ مثنوی مبادرت ورزیده و در سال 949 هـ.ق آن را در مکّۀ معظّمه به پایان رسانده است. استنساخ این نسخۀ منحصر به فرد، به خطّ نستعلیقِ متوسط با قلم کاتبی به نام ساقی بن سلیمان، در سال 950 هـ.ق به انجام رسیده است. طالبی در شوق نامه، داستان سفر روحانیِ بلوقیا ـ پادشاه مصر ـ را به قصد زیارت حضرت ختمی مرتبت (ص) در 4941 بیت سروده است. بن مایۀ این داستان، حدیثِ اشتیاق است و آرزومندی. شوق نامه ضمن تأثیر بسیار از مثنوی مولانا و گلشن توحید شاهدی، از نظر ساختار، شباهت زیادی به مصیبتنامۀ عطّار دارد، هر چند در بیان مسائلِ دینی و اخلاقی، لحن او همانند سنایی غزنوی، لحنی آموزنده و حکمی است.
Talebi, the composer of Shoughnameh Mohammadi in the tenth century A.H. , being fluent in both Farsi, and Arabic started this work in masnavi style in the year 947 A.H., and terminated it in the holy Makeh in 949 A.H. The transcription of this unique copy in a calligraphic style was made by a calligrapher, Saghi-Ibn Solieman in 950 A.H. Soughnameh is the account of the spiritual journey of Beloghia, the Egyptian king, on his way to the place of pilgrimage of Prophet Mohammad which was composed in 4941 lines. The basic theme of this story is the longing and enthusiasm for reaching the Prophet’s sanctuary. Being largely under the influence of Masnavi Moulana, and Golshan Touhidi written by Shahedi, yet in terms of structure, Shoughnameh bears a lot of resemblance to Attar’s Mosibatnameh. Nevertheless, in expressing religious and moral issues, its tone like that of Sanaei Ghaznavi becomes more instructive and domineering.
- پورنامداریان، تقی، دیدار با سیمرغ (شعر و عرفان و اندیشههای عطار)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ چهارم، تهران، 1386 ش.
_||_