طراحی الگوی شکلگیری پدیده اسکیزوفرنی سازمانی با روش TISMفازی
محورهای موضوعی : مدیریت(منابع انسانی)علی شریعت نژاد 1 * , زینب صفری احمدوند 2 , سیده مریم موسوی 3
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
کلید واژه: اختلالات سازمانی, اسکیزوفرنی, اسکیزوفرنی سازمانی,
چکیده مقاله :
اسکیزوفرنی سازمانی یک پدیده مخرب در سازمانها است که به دلیل عدم پایش محیط، موجب پدیدآیی حالت سایکوتیک سازمانی شده و باعث قطع ارتباط سازمان با واقعیات محیطی میشود. درچنین حالتی ناپیوستگی و تناقض در اهداف و استراتژیهای سازمان امری محتمل است که میتواند پیامدهای زیانباری برای سازمان داشته باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شکلگیری پدیده اسکیزوفرنی سازمانی با روش TISM فازی انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان هستند که متشکل از استادان دانشگاه در حوزه مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی و همچنین مدیران سازمانهای دانش بنیان میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و براساس اصل کفایت نظری 20 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش درنظر گرفته شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه است. روایی و پایایی مصاحبه با استفاده از روش محتوایی و روایی نظری و پایایی درونکدگذار و میانکدگذار تأیید شد. همچنین روایی و پایایی پرسشنامه با روش روایی صوری و پایایی باز آزمون مورد تأیید قرار گرفت. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوا و کدگذاری با نرم افزار Atlas.ti استفاده شد. همچنین برای تحلیل کمی، از روش TISM فازی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی ابعاد و مؤلفههای اثرگذار بر شکلگیری پدیده اسکیزوفرنی سازمانی در چهار محور زمینههای شکلگیری پدیده اسکیزوفرنی سازمانی، عوامل تشدیدکننده اسکیزوفرنی سازمانی، ابعاد پدیده اسکیزوفرنی سازمانی و پیامدهای آن میباشد، که عدم وجود هوش استراتژیک و نبود داشبوردهای مدیریتی، فرهنگ اسکیزوئید، عدم وجود واحدهای مرز گستر و پایشگر محیط و نبود سیستمهای اطلاعاتی دقیق مدیریتی و سازمانی از زمینههای شکلگیری اسکیزوفرنی سازمانی شناخته شد..
Organizational schizophrenia is a destructive phenomenon in organizations that, due to the lack of environmental monitoring, causes the emergence of an organizational psychotic state and disconnects the organization from environmental realities. In such a situation, discontinuity and contradiction in the goals and strategies of the organization is likely to have harmful consequences for the organization. Therefore, the current research was conducted with the purpose of designing a pattern for the formation of the organizational schizophrenia phenomenon using the TISM-phase method. This research is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of nature and method. The statistical population of this research is the experts who consist of university professors in the field of organizational behavior management and human resource management, as well as managers of knowledge-based organizations. Using snowball sampling and based on the principle of theoretical adequacy, 20 of them were considered as the research samples. The instruments to collect the data included an interview in the qualitative part and a questionnaire in the quantitative part. The validity and reliability of the interview was confirmed using the content method and theoretical validity and intra-coder and inter-coder reliability. Also, the validity and reliability of the questionnaire was confirmed by examing the face validity and reliability of the test. In this research, content analysis and coding with Atlas.ti software were used to analyze the data in the qualitative part. Also, the TISM-phase method has been used for quantitative analysis. The results of the research include the identification of the dimensions and components affecting the formation of organizational schizophrenia phenomenon across the four dimensions underlying the development of organizational schizophrenia, aggravating factors of organizational schizophrenia, and the dimensions of organizational schizophrenia and its consequences, in which the lack of strategic intelligence and management dashboards, schizoid culture, lack of boundary-spanning and environmental monitoring units, and lack of accurate management and organizational information systems were identified as the causes of organizational schizophrenia. Additionally, factors such as power centralization and organizational dictatorship, leadership hubris and managerial narcissism, the illusion of management competence and the illusion of management knowledge were among the factors that aggravate the phenomenon of organizational schizophrenia. Moreover, mission paradox due to inconsistency with the environment, emergence of organizational psychotic disorder, confusion and discontinuity of goals and creation of schizoid structure were identified as dimensions of organizational schizophrenia. Finally, the organization’s misalignment with changes, along with a lack of coordination between strategies and goals, errors and mistakes in decisions, goal setting and vision, and a decline in productivity and efficiency were among the consequences of the phenomenon of organizational schizophrenia.
American Psychiatric Association. (1980). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, revised. American Psychiatric Association, Washington, DC, 13(4):402–406.
McLellan, T. A., Druley. K. A., O’Brien, CP. and Kron, R.. (1980), Matching substance abusing patients to appropriate treatment: The ASI, Drug Alcohol Depend, 5(3), 189-195. doi:10.1016/0376-8716(80)90179-9
Araque, Y. C., López, R. G., Alvarado, N. B., & Pérez, C. M. (2022). Consolidation of sustainable and healthy entrepreneurship based on resonant leadership and labor performance. Revista de ciencias sociales, 28(4), 36-52.
Bierema, L. (2012). Media analysis as critical reflexology in exploring adult learning theories. New Horizons in Adult Education & Human Resource Development, 25(1), 56-69. doi:10.1002/nha.20008
Capps III, C. J. (2007). SWOTing THE ORGANIZATION’S PSYCHE: A BASIS FOR ORGANIZATIONAL PSYCHOANALYSIS. The International Journal of Applied Management and Technology, 5 (1), 233-238.
Cotton, P., & Hart, P. (2003). Occupational Wellbeing and Performance: A Review of Organisational Health Research. Australian Psychologist, 38(2), 118-127. doi:10.1080/00050060310001707117
Drucker, P.F. (1969), The Age of Discontinuity: Guidelines to our Changing Society, Heinemann, London, 1-434.
Fuxman, L. (2004). Emerging trends in Ukrainian management styles and the challenge of managerial talent shortage. International Journal of Commerce and Management, 14(1), 28-43. doi:10.1108/10569210480000172
Gureja, G. K. (2013). Organisational schizophrenia: Impact on customer service quality. SAGE Publications India, 1-376.
Kersten, A. (2005). Crisis as usual: Organizational dysfunction and public relations. Public relations review, 31(4), 544-549. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2005.08.014
Kets de Vries, M.F.R. (2004), ‘‘Organizations on the couch: a clinical perspective on organizational dynamics’’, European Management Journal, Vol. 22 No. 2, pp. 183-200.
Kets De Vries, M., & Miller, D. (1984). Neurotic style and organizational pathology. Strategic Management Journal, 5(1), 35–55. https://doi.org/10.1002/smj.4250050104
Kets de Vries, M.F.R. and Miller, D. (1984), The Neurotic Organization, Harper Business, New York, NY, 1-272.
Kuder, H., Khaef Elahi, A. A., Delkhah, J., & Azadfallah, P. (2021). Designing a Comprehensive Model for Measuring Organizational Schizophrenia. Journal of Iranian Public Administration Studies, 4(2), 1-33. [In Persian]
Mazzardis, S., Quarenghi, A., Rubelli, P. F., Sanna, B., & Mencacci, C. (2022). Treatments and Recovery to Enhance Employment Outcomes for People with Schizophrenia and Other Major Mental Disorders: An Innovative Clinical and Organisational Model of Work Inclusion in Milan and Surrounding Area. In Recovery and Major Mental Disorders (pp. 117-130). Cham: Springer International Publishing. doi:10.1007/978-3-030-98301-7_8
Melges, F.T. (1982), Time and the Inner Future, John Wiley & Sons, New York, NY, 1-365.
Moshabaki, A. (2021). The face of the organization: a review of Gareth Morgan's valuable work on the organization and its metaphors. Tehran: University of Tehran, Faculty of Management. 1-400. [In Persian]
Oliveira, M. E. F. R. D. (2016). Definition and a conceptual model for organizational schizophrenia. International Journal of Engineering and Industrial Management 6. pp. 119-138. URI: http://hdl.handle.net/11067/2170
Rai, S. (2013). Book review: organisational schizophrenia: impact on customer service quality. Global Business Review, 14, 4, 743–759. doi:10.1177/0972150913501597
Rojas, D. C., Chirinos, Y. D. V., & Garcés, G. D. C. (2017). El nuevo reto de la gestión del talento humano: Los empleados tóxicos. En V. H. Meriño, Y. D. V. Chirinos, L. H. Camejo & C. Y. Martinez (Comps.), Gestión del conocimiento: Perspectiva multidisciplinaria Vol. II (pp. 73- 103). Fondo Editorial Universitario Servando Garcés de la Universidad Politécnica Territorial de Falcón Alonso Gamero.
Rothmann, S., & Cilliers, F. V. N. (2007). Present challenges and some critical issues for research in industrial/organisational psychology in South Africa. SA Journal of Industrial Psychology, 33(1), 8-17. https://hdl.handle.net/10520/EJC89129
Schwarz, J. O. (2007). Assessing future disorders in organizations: implications for diagnosing and treating schizophrenic, depressed or paranoid organizations. Foresight, 9(2), 15-26. doi:10.1108/14636680710737722
Sinha, A., Gautam, D., & Supkar, A. C. (2020). Organizational schizophrenia in Indian organizations: The mitigating role of resonant leadership. PURUSHARTHA-A journal of Management, Ethics and Spirituality, 13(2), 63-73.