ارائه الگوی کنترل کارکنان نامرئی در سازمانهای دولتی (موردمطالعه؛ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر ایلام)
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیندا سلیمی 1 , محمد تابان 2 * , یاسان اله پوراشرف 3 , سیدمهدی ویسه 4
1 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
4 - استادیارگروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
کلید واژه: سازمانهای دولتی, کنترل, نظریه داده بنیاد, کارکنان نامرئی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی، به طراحی الگویی برای کنترل کارکنان نامرئی در سازمانهای دولتی پرداخته است. برای گردآوری دادهها از مصاحبهء نیمه ساختیافته و برای تحلیل دادهها از نظریه ء داده بنیاد استفاده شده است. جمعیت آماری پژوهش، مدیران دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر ایلام بودند که به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. یافتهها نشان داد، کنترل کارکنان نامرئی تحت تأثیر شرایط علی، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر قرار دارد. شرایط علی الگوی کنترلی شامل: سیستم ارزشیابی کارآمد، جو حمایتگری سازمان، نظام کنترل و نظارت کارآمد و ارتقای منصفانه کارکنان است. شرایط زمینهای شامل: جبران خدمات مؤثر، توجه به ویژگیهای شخصیتی افراد، رفتار حمایتی و اخلاقمحورانه مدیران میباشد. عوامل مداخلهگر شامل: قانون محوری، کاهش قدرتهای پنهان، داشتن برنامههای کنترلی شفاف و مشخص است. توانمندسازی مدیران، توسعه منابع انسانی، ارتقای صمیمیت سازمانی، هماهنگی شغل با توانایی کارکنان، نظام استخدامی مناسب راهبردهای الگوی کنترلی هستند و درنهایت کنترل کارکنان نامرئی موجب کارآمدی سازمانی، رضایت اربابرجوع، افزایش پاسخگویی سازمان، افزایش مشارکت و تعهد کارکنان میشود.
The present qualitative research set out to design a model for invisible employee control in public organizations. The research sample included managers at various universities and educational institutes in Ilam selected based on snowball sampling. A semi-structured interview was conducted with the participants to collect the research data which were further analyzed based on Grounded Theory. The findings indicated that three sets of causal, contextual and intervening factors can influence invisible employee control. Causal factors include efficient evaluation system, adequate organizational supportive atmosphere, efficient supervision and control system and fair and unbiased employee promotion. Contextual factors comprise appreciating and rewarding effective services, taking personality characteristics into account and managers’ ethical supportive behavior towards employees. Intervening factors were found to be maintaining rule-orientation, reducing hidden powers and existence of clear specific control plans. Control pattern strategies were found to include empowering managers, developing human resources, promoting organizational intimacy, matching jobs with employees’ capabilities and adequate employment system. Finally, invisible employee control was construed as leading to organizational efficiency, customer satisfaction, promoting organizational accountability, and boosting employees’ participation and commitment.