• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش گفتمان آرمان‌گرایی واقع‌بین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
        نقش گفتمان آرمان‌گرایی واقع‌بین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی دولت سازندگی) دکتر علیرضا ازغندی[1] - علی جانمرادی جو[2] پژوهش حاضر ضمن تبیین گفتمان آرمان‌گرایی واقع‌بین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، سعی در امتزاج میان اهداف آرمانی و واقعی به ‌عن چکیده کامل
        نقش گفتمان آرمان‌گرایی واقع‌بین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی دولت سازندگی) دکتر علیرضا ازغندی[1] - علی جانمرادی جو[2] پژوهش حاضر ضمن تبیین گفتمان آرمان‌گرایی واقع‌بین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، سعی در امتزاج میان اهداف آرمانی و واقعی به ‌عنوان دو عنصر تناقض نما دارد. به‌ طور مشخص مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا امکان کاربست گفتمان آرمان گرایی واقع ‌بین به ‌عنوان چارچوب نظری برای تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوران سازندگی وجود دارد؟ فرضیه اصلی مقاله به مناسب بودن کاربست گفتمان آرمان‌گرایی واقع ‌بین به ‌عنوان چارچوب نظری برای تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوران سازندگی با توجه به موارد و شواهد موجود، اشاره دارد. برای این منظور از روش توصیفی‌- تحلیلی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که گفتمان آرمان گرایی واقع‌ بین در سیاست‌های دولت سازندگی از قبیل چند جانبه گرایی سیاسی، تنش زدایی و عادی ‌سازی روابط با کشورها، مصالحه گرایی و عدم تعهد اصلاح‌طلب اجرایی شده است. [1]- استاد علم سیاست، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران alirezaazghandi@yahoo.com [2]- عضو هیئت‌علمی، دانشگاه امام حسین (ع) ، دانشجوی دکترای علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران moradialijan@Gmail.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر ظهور داعش بر روابط ایران و عراق
        تأثیر ظهور داعش بر روابط ایران و عراق رحمت حاجی مینه[1]- مهشاد نورائیان اصفهانی[2] چکیده: ظهور و قدرت گرفتن داعش در عراق و سیطرۀ آن بر بخش های گسترده ای از این کشور، نه تنها عراق را با بحران امنیتی و تهدید سرزمینی جدی رو به رو ساخت، بلکه تهدیدات و مخاطرات مهمی را برای چکیده کامل
        تأثیر ظهور داعش بر روابط ایران و عراق رحمت حاجی مینه[1]- مهشاد نورائیان اصفهانی[2] چکیده: ظهور و قدرت گرفتن داعش در عراق و سیطرۀ آن بر بخش های گسترده ای از این کشور، نه تنها عراق را با بحران امنیتی و تهدید سرزمینی جدی رو به رو ساخت، بلکه تهدیدات و مخاطرات مهمی را برای امنیت منطقه ای و بین المللی ایجاد کرده است. شکل گیری ساخت قدرت و سیاست در عراق در دورۀ پسا صدام نقطۀ عطفی در روابط میان ایران و عراق می باشد ولی با حضور داعش این روابط وارد فاز جدیدی شده است خصوصا این که داعش درصدد ایجاد یک واحد سرزمینی جدید در کشورهای عراق و سوریه بوده است. نوشتار حاضر به تأثیر ظهور داعش بر روابط ایران و عراق اشاره دارد که حضور این گروه تروریستی در عراق چه تأثیری بر روند روابط ایران و عراق خصوصا در حوزۀ امنیتی ـ سیاسی دارد. فرضیۀ این پژوهش بدین شرح می باشد که ظهور داعش در عراق باعث تقویت روابط دو جانبه ایران و عراق در راستای مبارزه با تهدید مشترک و حفظ تمامیت ارضی عراق شده است. لذا این مقاله با استفاده از چهارچوب نظری واقع گرایی( اتحاد و ائتلاف) و با به کارگیری از روش تحلیلی ـ توصیفی به دنبال تحلیل تأثیر ظهور داعش بر روابط ایران و عراق می باشد. واژگان کلیدی: داعش، امنیت ملی، اتحاد و ائتلاف، حکومت اقلیم کردستان [1]. استادیار، گروه روابط بین الملل، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران hajrahmat@gmail.com 2. دانش آموخته کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران m.noraei927@gmail.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مبانی حقوقی تحریم‌های اقتصادی سازمان ملل متحد
        مبانی حقوقی تحریم های اقتصادی سازمان ملل متحد دکتر فاضل فیضی[1] [1]- استادیار و عضو هیئت علمی، روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، ایران Fazel_Fizi@yahoo.com مبنای حقوقی ناظر بر تحریم های اقتصادی سازمان ملل متحد، مفاد مواد چکیده کامل
        مبانی حقوقی تحریم های اقتصادی سازمان ملل متحد دکتر فاضل فیضی[1] [1]- استادیار و عضو هیئت علمی، روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، ایران Fazel_Fizi@yahoo.com مبنای حقوقی ناظر بر تحریم های اقتصادی سازمان ملل متحد، مفاد مواد 39 و 41 منشور سازمان ملل متحد می باشد. ماده 39 منشور به صلاحیت انحصاری شورای امنیت در تشخیص اقدامات ناقضانه دولتها اشاره داشته و در ادامه به صلاحیت شورا در اعمال اقدامات تحریمی اشاره دارد. ماده 41 نیز به مجموعه ای از اقدامات تحریمی اشاره دارد که از سوی شورای امنیت علیه دولت هدف[1] اعمال می شود. بر اساس بندهای دوم و سوم ماده 2 و مواد 24،25،49 و ماده 103 منشور، اعضاء ملزم به رعایت قطعنامه های تحریمی سازمان ملل هستند. با این حال اعضاء تا زمانی ملزم به قبول و اجراء قطعنامه ها می باشند که محتوای آنها با روح و محتوای منشور ملل متحد سازگار بوده و با قواعد آمره، اصول حقوق بشر و حقوق اساسی انسانها مانند حق توسعه، حق غذا، حق دسترسی به مراقبت های بهداشتی و دارویی و مانند اینها منافات نداشته باشد. در این تحقیق ضمن اشاره به چیستی تحریم ها، انواع آن، به مبانی حقوقی انواع تحریم های رایج در نظام بین الملل و چالش های پیش روی آنها اشاره خواهیم کرد. [1] -Target State پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - سیاستگذاری فرهنگی و رسانه های اجتماعی جدید در جمهوری اسلامی ایران؛چالشها و راهکارها
        سیاستگذاری فرهنگی و رسانه های اجتماعی جدید در جمهوری اسلامی ایران؛ چالش ها و راهکارها دکتر مسعود مطلبی[1]- اردشیر کاظمی[2] - حوریه امجدی[3] در کنار رسانه های کلاسیک و متعارف، رسانه های اجتماعی جدید در فضای مجازی حضور بسیار جدی و پررنگی در زندگی شهروندان ایرانی دارند و چکیده کامل
        سیاستگذاری فرهنگی و رسانه های اجتماعی جدید در جمهوری اسلامی ایران؛ چالش ها و راهکارها دکتر مسعود مطلبی[1]- اردشیر کاظمی[2] - حوریه امجدی[3] در کنار رسانه های کلاسیک و متعارف، رسانه های اجتماعی جدید در فضای مجازی حضور بسیار جدی و پررنگی در زندگی شهروندان ایرانی دارند و روز به روز بر حوزه تاثیر گذاری آنها افزوده می شود. بر همین اساس و با توجه به نقش تأثیرگذار این نوع از رسانه ها بر تمامی اعضای جامعه و به ویژه نسل‌های کنونی، هدف اصلی این نوشتار بررسی و تبیین سیاست گذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران نسبت به این نوع از رسانه ها است. در چنین شرایطی و در پاسخ به چگونگی کیفیت سیاستگذاری فرهنگی نسبت به رسانه های اجتماعی جدید و تبعات اجتماعی- فرهنگی آنها، این فرضیه مطرح می شود که بنظر می رسد برنامه ریزان فرهنگی هنوز در ایران نتوانسته اند سیاستگذاری فرهنگی مناسب و تأثیرگذاری برای این محیط طراحی کنند. در واقع رسانه های اجتماعی جدید در فضای مجازی در کشور به صورت رها و غیرقابل کنترل به راه خود ادامه می‌دهند و هنوز بعد از گذشت سال های زیاد از ورود اینترنت به کشور یک برنامه جامع برای بهره‌گیری از آن طرح ریزی نشده است. بر این اساس سیاستگذاران فرهنگی کشور برای مواجهه فعالانه و خردمندانه باید به فهم روز آمد و واقع‌بینانه ای از فضای مجازی نائل شوند و سپس سازوکارهای سیاستگذاری متناسب با فضای جدید را طراحی نمایند [1] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران mmtph2006@yahoo.com [2] - دانشجوی دکتری علوم سیاسی، گرایش سیاستگذاری عمومی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران [3] - دانشجوی دکتری علوم سیاسی، گرایش سیاستگذاری عمومی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - نگاهی تطبیقی به مبانی حقوق بشر در اسلام و غرب
        نگاهی تطبیقی به مبانی حقوق بشر در اسلام و غرب حجت الاسلام دکتر حمیدرضا قاسمی[1] حقوق بشر در جهان امروز، بیش از آنکه یک آرزو و خواست حقوقی باشد، ابزاری سیاسی برای فشار غربی ها بر جهان غیرغربی می باشد. به رغم این، می توان با رویکردی علمی، منشور جهانی حقوق بشر را - به عنو چکیده کامل
        نگاهی تطبیقی به مبانی حقوق بشر در اسلام و غرب حجت الاسلام دکتر حمیدرضا قاسمی[1] حقوق بشر در جهان امروز، بیش از آنکه یک آرزو و خواست حقوقی باشد، ابزاری سیاسی برای فشار غربی ها بر جهان غیرغربی می باشد. به رغم این، می توان با رویکردی علمی، منشور جهانی حقوق بشر را - به عنوان عالی ترین سند حقوقی- با متون و آموزه های حقوقی مخالف با آن مورد بررسی تطبیقی قرار داد. این نوشتار درصدد است تا با بررسی تطبیقی مبانی حقوق بشر در اسلام و غرب کاستی های منشور جهانی حقوق بشر و برتری های حقوق اسلامی را بیان کند. در بررسی انجام گرفته، برتری حقوق بشر اسلامی بر حقوق بشر غربی در حیثیات متعددی از جمله: منشأ، متعلق، رابطه با اخلاق، رابطه با فطرت، زیر ساخت های فاعلی، ابزار سنجش و... تبیین شده است. لازم به ذکر است که آن بخش از حقوق بشر غربی از جمله مباحث مربوط به نسل سوم حقوق بشر که هنوز در منشور جهانی حقوق بشر وارد نشده، مورد بررسی این نوشتار نبوده است [1]- استادیار و عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تاکستان، قزوین، ایران پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی عوامل جغرافیایی تنش در مرزهای شمالی ایران بر اساس مدل نظری پیتر هاگت
        بررسی عوامل جغرافیایی تنش در مرزهای شمالی ایران بر اساس مدل نظری پیتر هاگت شهناز بازدار[1]- دکتر زهرا پیشگاهی فرد[2]- دکتر عبدالرضا فرجی راد[3] [1]- دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران [2]- استاد جغرافیای سیاسی، دانشگا چکیده کامل
        بررسی عوامل جغرافیایی تنش در مرزهای شمالی ایران بر اساس مدل نظری پیتر هاگت شهناز بازدار[1]- دکتر زهرا پیشگاهی فرد[2]- دکتر عبدالرضا فرجی راد[3] [1]- دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران [2]- استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران: نویسنده مسئول [3]- دانشیار جغرافیای سیاسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران فضای سرزمینی ایران، فراخور جغرافیا و تاریخ پیچیده و متشنج، متشکل از مرزهایی است که در طول دوره های مختلف، متزلزل بوده و دربردارنده مسائل گوناگونی در نواحی مرزی است که می تواند در روابط ایران با کشورهای پیرامونی، تأثیرگذار باشد. مرزهای شمالی ایران، حاکی از تاریخ طولانی کشمکش و جنگ است که طی معاهدات تحمیلی در مناطقی شکل گرفته اند که مملو از عوامل تنش آفرین می باشند. بررسی و مطالعه دقیق این عوامل، یکی از ضروریات جهت مناسبات پایدار و سازنده با همسایگان شمالی است. در این راستا، تحقیق حاضر با اتخاذ یک رویکرد علمی در استفاده از مدل نظری پیتر هاگت که یک مدل اثبات شده مبتنی بر دیدگاه جغرافیایی در خصوص عوامل تنش آفرین است به بررسی عوامل جغرافیایی تنش در نواحی مرزی شمال ایران پرداخته که بصورت ترکیبی، یعنی توصیفی-تحلیلی و پیمایشی و با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و میدانی از طریق پرسشنامه و تکنیک MCDM در صدد پاسخگویی به این سؤال است که مطابق با مدل پیتر هاگت، مهمترین عوامل جغرافیایی تنش در نواحی مرزی شمال ایران بر حسب اولویت کدامند؟ در نتایج حاصل از پژوهش حاضر، در نواحی مرزی شمال ایران در تطبیق با مدل پیتر هاگت، مجموعاً 30 نقطه تنش زا شناسایی شده و در اولویت بندی عوامل دوازده گانه در زمینه ایجاد تنش نیز، عامل A8"(ادعاهای ارضی)" به عنوان مهمترین عامل تنش آفرین بین ایران و همسایگان شمالی در رتبه اول قرار گرفت پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - الگوی ارتقا همگرایی اقوام ایرانی به جهت امنیت عمومی در عصر جهانی شدن (با تاکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری)
        الگوی ارتقا همگرایی اقوام ایرانی به جهت امنیت عمومی در عصر جهانی شدن (با تاکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری) فرزانه دشتی[1]- دکتر محمد رحیم عیوضی[2] [1] - دانشجوی دوره دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران farzanehdashti30@yahoo.com چکیده کامل
        الگوی ارتقا همگرایی اقوام ایرانی به جهت امنیت عمومی در عصر جهانی شدن (با تاکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری) فرزانه دشتی[1]- دکتر محمد رحیم عیوضی[2] [1] - دانشجوی دوره دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران farzanehdashti30@yahoo.com [2] - استاد و دکتری علوم سیاسی، گروه آینده پژوهی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران eivazi.daneshjo@yahoo.com تقویت وحدت و انسجام ملی، یکی از اهداف و مقولات اساسی هر حکومتی است. امروزه جهانی شدن با جریان آزاد اطلاعات و گسترش روزافزون فن‌آوری‌ها، ارتباطات و تغییر در تعاملات و مناسبات از سطح خرد تا کلان، چالش‌ها و فرصت‌هایی را در مقابل جامعه جهانی ایجاد نموده است. تکثرگرایی به عنوان محور اصلی درک و تحلیل آمیختگی ناشی از جهانی شدن شناخته شده و سرنوشت مختوم آن است. در حوزه قومیت‌ها، همچون سایر حوزه‌ها، روند جهانی شدن می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر جای بگذارد و در هر حال موجبات تغییر را فراهم نموده است و آنچه مهم به نظر می رسد، بازاندیشی و بازنگری در سیاست‌‌گذاری در قبال قومیت‌ها را الزامی ساخته است. با توجه به اهمیت موضوع، بیانات مقام معظم رهبری بهترین راهنما در این خصوص خواهد بود. پژوهش حاضر، کوششی در جهت ترسیم الگوی مطلوب همگرایی در ایران با تاکید بر فرمایشات رهبری با محوریت اقوام می باشد. بنابراین، مقاله‌ حاضر در پی پاسخگویی مناسب برای این دغدغه، فرض اساسی خود را بر این مبنا استوار ساخته که الگوی تکثرگرایی بر پایه هویت ایرانی- اسلامی، مناسب‌ترین و کاربردی ترین مدل برای ارتقا سطح همگرایی اقوام ایرانی در شرایط کنونی به شمار می‌آید که هم بیانگر تنوع و هم بیانگر وحدت با توجه به شرایط کشور ایران است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تطبیقی رویکردهای مختلف قوانین و مقررات نسبت به امضای الکترونیکی و امنیت آن
        بررسی تطبیقی رویکردهای مختلف قوانین و مقررات نسبت به امضای الکترونیکی و امنیت آن قاسم بختیاری فر[1]- دکتر پرویز ساورائی[2]- دکتر میر قاسم جعفر زاده[3]- دکتر علی زارع[4] [1] - دانشجوی دوره‌ دکترای تخصصی حقوق خصوصی، گروه حقوق خصوصی، دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم چکیده کامل
        بررسی تطبیقی رویکردهای مختلف قوانین و مقررات نسبت به امضای الکترونیکی و امنیت آن قاسم بختیاری فر[1]- دکتر پرویز ساورائی[2]- دکتر میر قاسم جعفر زاده[3]- دکتر علی زارع[4] [1] - دانشجوی دوره‌ دکترای تخصصی حقوق خصوصی، گروه حقوق خصوصی، دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران [2] - استادیار مدعو گروه حقوق خصوصی، دانشکده‌ حقوق خصوصی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: (نویسنده مسئول) [3] - دانشیار مدعو گروه حقوق خصوصی ، دانشکده‌ حقوق خصوصی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران [4] - استادیار گروه حقوق خصوصی ، دانشکده‌ حقوق خصوصی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران امضاء بخش مهمی از شخصیت و اعتبار حقوقی، تجاری و حتی هنری اشخاص است و برای اعتبار بخشیدن به اسناد بین المللی وجود آن ضروری است. امضای یک سند مهمترین دلیل انتساب مفاد سند به ممضی و نشان دهنده پذیرش و قبول محتویات و مندرجات سند توسط متعاملینی است که ذیل آن را با رضایت امضاء کرده اند. به همین لحاظ امنیت در چنین فرایندی از اهمیت بسزایی برخوردار است و ورود این فرایند در فضای الکترونیکی و دیجیتال اهمیت این موضوع را دو چندان می نماید. به همین خاطر بدون وجود زیر ساخت های لازم امنیتی در فضای دیجیتال، امکان ارائه خدمات الکترونیکی وجود ندارد... نیاز به قانونگذاری در کنار فن آوری های مذکور در جهت تامین این امنیت، یکی از موثرترین موارد تحقق این موضوع می باشد. لذا در این پژوهش در ابتدا بطور خلاصه و کلی به بررسی و تبیین امضای الکترونیکی در نظامات حقوقی مختلف می پردازیم و سپس سعی بر تبیین رویکردهای مختلف این نظامات، نسبت به موضوع امنیت امضاهای الکترونیکی می نماییم. تا در نهایت بتوان با بررسی برخی از قوانین کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده امریکا، فرانسه و ایران، رویکردی متناسب با موضوع امنیت در فضای امضاهای الکترونیکی را تعیین نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - رژیم مسئولیت زیست محیطی شرکتهای چندملیتی در پرتو رویه قضایی
        م مسئولیت زیست محیطی شرکت‌های چندملیتی در پرتو رویه قضایی سمیه رحمانیان[1] -دکتر محمدحسین رمضانی قوام آبادی[2] [1]- دانش‌آموخته دوره‌ دکترای تخصصی حقوق بین‌الملل عمومی، گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، ت چکیده کامل
        م مسئولیت زیست محیطی شرکت‌های چندملیتی در پرتو رویه قضایی سمیه رحمانیان[1] -دکتر محمدحسین رمضانی قوام آبادی[2] [1]- دانش‌آموخته دوره‌ دکترای تخصصی حقوق بین‌الملل عمومی، گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Srahmanian_lawyer@yahoo.com [2] - عضو هیات علمی مدعو گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ramezanighavam@yahoo.com پرسش اصلی در بحث مسئولیت شرکت‌های چند ملیتی ناشی از نقض الزامات زیست محیطی این است که در این خصوص چه تعهدات و قواعد حقوقی را می‌توان شناسائی نمود و اساسا این شرکت‌ها تا چه حدی به الزامات حقوقی در جهت پایبندی و ارتقاء استانداردهای زیست محیطی تن داده‌اند؟ هر چند حقوق بین‌الملل محیط زیست تعهداتی را در قالب حقوق نرم و قوام نیافته برای این شرکت‌ها پیش‌بینی نموده است، لیکن ما در این پژوهش، با در نظر گرفتن اصول زیست محیطی حاکم بر فعالیت شرکت‌های چند ملیتی، و با توجه به رویه‌های قضایی، ساز و کارهای رژیم مسئولیت این شرکت‌ها را در خصوص جبران خسارات ناشی از نقض تعهدات زیست محیطی، بررسی نموده‌ایم پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - کاربرد اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت­ها در حملات سایبری
        کاربرد اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت ها در حملات سایبری نازنین برادران[1] - دکتر همایون حبیبی[2]- دکتر سید قاسم زمانی[3]- دکتر سید علی هنجی[4] [1]- دانشجوی دکتری حقوق بین الملل عمومی،گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگ چکیده کامل
        کاربرد اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت ها در حملات سایبری نازنین برادران[1] - دکتر همایون حبیبی[2]- دکتر سید قاسم زمانی[3]- دکتر سید علی هنجی[4] [1]- دانشجوی دکتری حقوق بین الملل عمومی،گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران na_baradaran@yahoo.com [2]- استادیار و عضو هیات علمی، گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) homayuonhabibi@yahoo.com [3] - استادیار و عضو هیات علمی، گروه حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران [4] - دانشیار و عضو هیئت علمی،گروه حقوق بین الملل،دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران در عصر اطلاعات، حملات سایبری، نمایانگر نوع جدیدی از توسل به زور هستند و می توانند باعث ایجاد آثاری از قبیل صدمات عظیم و وسیع به زیر ساخت های حیاتی یک دولت، تخریب اموال و کشته شدن انسانها شوند و به این ترتیب با نقض بند 4 ماده 2 منشور سازمان ملل متحد به عنوان توسل غیر قانونی به زور در نظر گرفته شوند، اما مسأله آن است که امروزه مشروعیت حملات سایبری از رویکرد عدم توسل به زور، ارزیابی می گردد و محققین این حوزه ادعا می کنند که حملات سایبری صورت گرفته، زمانی به منزله مداخله غیر قانونی در امور داخلی دولتها محسوب می شوند که منجر به ایجاد صدمات فیزیکی شده باشند، اما این دیدگاه با این چالش مواجه است که بسیاری از حملات سایبری صورت گرفته در سال های اخیر، منجر به ایجاد صدمات فیزیکی نشده اند و در نتیجه در چارچوب ممنوعیت مقرر در بند 4 ماده 2 منشور قرار نمی گیرند، اما این مقاله درصدد آن است که نشان دهد، آن دسته از حملات سایبری که باعث اجبار دولتها به انجام اقداماتی می شوند که اصولا طبق اصل حاکمیت ملی، یک دولت حق دارد، خود آزادانه راجع به آنها تصمیم بگیرد، فی ذاته منجر به نقض اصل عدم مداخله در امور داخلی دولتها گردیده و در نتیجه برای دولت قربانی حق اتخاذ اقدامات متقابل در مقابل چنین تهدیداتی ایجاد می گردد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - تروریسم و افراط گرایی در خاورمیانه: ظهور داعش
        تروریسم و افراط گرایی در خاورمیانه: ظهور داعش محمد غلامی[1]- دکتر اسماعیل شفیعی سروستانی[2]- سعید محمدی[3] با تسامح می توان گفت در جهان امروز پدیده تروریسم به عنوان عاملی محرک برای تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... جایگزین پدیده های شناخته شده از قبیل انقلابها، جنگها چکیده کامل
        تروریسم و افراط گرایی در خاورمیانه: ظهور داعش محمد غلامی[1]- دکتر اسماعیل شفیعی سروستانی[2]- سعید محمدی[3] با تسامح می توان گفت در جهان امروز پدیده تروریسم به عنوان عاملی محرک برای تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... جایگزین پدیده های شناخته شده از قبیل انقلابها، جنگها، کودتاها، شورشها و ... شده است و باعث چالش هایی گردیده است. یکی از ویژگی‌های برجسته منطقه خاورمیانه بنیادگرایی اسلامی است که تنها بُعد نظری ندارد و در پهنه عمل اثرات بسیاری بر این منطقه داشته است. بنیادگرایان، با عناوین مختلف در طول چند دهه اخیر به فعالیت پرداخته‌اند. بنیاد‌گرایی و تندروی‌های افراطی مهمترین موضوع تهدید کننده صلح و امنیت منطقه خاورمیانه می‌باشد که فهم ماهیت و پیچیدگی‌های این پدیده و تأثیر آن در شکل‌گیری معادلات جدید در خاورمیانه از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو پرسش بنیانی این است که ظهور و گسترش داعش و افراط گرایی تروریسم در خاورمیانه چه مبنایی دارد؟ داعش یکی از گروه‌های بنیادی است که با پیشروی هایی که در خاورمیانه انجام داده شرایط منطقه را به یک معادله چند مجهولی تبدیل نموده است. این نوشتار با بررسی تروریسم و افراط گرایی در خاورمیانه درصدد است تا به بررسی ظهور و گسترش داعش و افراط گرایی تروریسم درخاورمیانه و نحوه تقویت جریان داعش در سطوح ذهنی، ملی، منطقه ای و بین المللی بپردازد. همچنین در پایان راه کارهایی برای مقابله با جریان های افراطی در خاورمیانه ارائه می شود [1] - دانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، شهرضا، ایران: (نویسنده مسئول) infogholami85@yahoo.com [2] - استادیار و عضو هیأت علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، شهرضا، ایران esmaeilshafiee@yahoo.com [3] - دانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، شهرضا، ایران Smohammadi199@gmail.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - نقش آفرینی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا (فرصت‌ها و تهدیدات)
        نقش آفرینی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا (فرصت ها و تهدیدات) فاضل شجاعیان[1]- دکتر نوذر شفیعی- دکتر اسماعیل شفیعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری آزاد و مستقل و به دلیل موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک همواره در تحولات منطقه ای و بین المللی تاثیرگذار بوده ا چکیده کامل
        نقش آفرینی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا (فرصت ها و تهدیدات) فاضل شجاعیان[1]- دکتر نوذر شفیعی- دکتر اسماعیل شفیعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری آزاد و مستقل و به دلیل موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک همواره در تحولات منطقه ای و بین المللی تاثیرگذار بوده است. صدور تفکر مقاومت و مبارزه با استعمار، امپریالیسم، استبداد و خودکامگی و پیشرفت های علمی و تکنولوژیک، و نیز نهضت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی 1357 ه.ش در بعد داخلی و مقاومت هشت ساله در جنگ تحمیلی، مدیریت بحران هسته ای و نقش آفرینی در تحولات عراق و سوریه در سطح منطقه ای و بین المللی از نمونه های بارز و تاریخی نقش آفرینی های ایران است. همچنین در فرآیند ظهـور، توسـعه و تثبیت خـود، بـه عامـل منحصر بـه فردی در احیا، پایداری و توسعه بیداری اسلامی و در شرایط کنونی بـه مرکـز سازماندهی همگرایـی اسلامی در منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. ملت های مسلمان منطقه و جریان های فعال متـأثر از متن مردم جوامع اسلامی، شعائر و شعارهای انقلابی ایران مانند جهـاد، شهادت و ایثار را بـه عنوان اصول اساسی مبارزاتی خود پذیرفته اند و گروه های منسجم و سازمانی کوچک و بزرگ تحت عنوان جنبش های اسلامی با استناد و بـا اعتقـاد بـه اسـلام در سطح محلی، ملی، منطقه ای و بـین المللی ظاهر شده اند. این جنبش ها کـه از حمایـت مـردم جوامع خـود نیـز بهـره منـد هستند به شدت در کانون توجه کشورهای دیگر قرار گرفته اند و لذا مقاله حاضر به نقش آفرینی قدرت منطقه ای ایران بر اساس فرصت ها وتهدیدات پیش رو به روش توصیفی تحلیلی می پردازد. [1] - کارشناس ارشد روابط بین الملل amirshoja185@gmail.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - تحلیل گفتمانیِ ابرگفتمان اندیشه سیاسی ایرانشهری
        تحلیل گفتمانیِ ابرگفتمان اندیشه سیاسی ایرانشهری[1] الهام حسین‌خانی[2]- دکتر سیدجواد امام‌جمعه‌زاده[3] تلاش بنیادی این مقاله آن است که نشان دهد، اندیشه سیاسی ایرانشهری، نه تنها یک گفتمان است که پیشینه مولفه‌های گفتمانی را داراست، بلکه یک ابرگفتمان است، چرا که نه ‌ تنها د چکیده کامل
        تحلیل گفتمانیِ ابرگفتمان اندیشه سیاسی ایرانشهری[1] الهام حسین‌خانی[2]- دکتر سیدجواد امام‌جمعه‌زاده[3] تلاش بنیادی این مقاله آن است که نشان دهد، اندیشه سیاسی ایرانشهری، نه تنها یک گفتمان است که پیشینه مولفه‌های گفتمانی را داراست، بلکه یک ابرگفتمان است، چرا که نه ‌ تنها در بیش از هزاروصد سال بقای گونه نظم ‌محورِ آن، به صورت هژمونیک غالب بوده است، که خرده‌ گفتمان‌هایِ درونیِ هنجارگرا و برابرگرایِ آن، به عنوان ضد و غیر، سرکوب نیز شده‌ اند. دال‌های شناور این ابرگفتمان از درون سامانه‌های باورمندی، هنجاری زردتشتی، و سامانه سیاسی و زیست ‌بوم ایرانی پدید آمده، با آنها مفصل‌بندی شده و موجب تقویت آنها از طریق شبکه ‌بندی جریان قدرت نیز شده است. در این ابرگفتمان، خطوط عمودیِ هستی‌شناسانه و خطوط افقیِ معرفت‌شناسانه در هم‌تنیدگی با یکدیگر، شبکه‌های قدرت را حول دال مرکزی آن، شاه آرمانی، پدید آورده که وجهه‌های مینوی (مُثُلی) و گیتیانه (زمینی) نیز دارد [1]- این مقاله برگرفته از رساله دکتری روابط بین‌الملل الهام حسین‌خانی با عنوان تجریه و تحلیل الگوهای روابط ایران با بیگانگان در نامه باستان (شاهنامه فردوسی): دوران اساطیری و حماسی با راهنمایی دکتر سیدجواد امام‌جمعه‌زاده است. [2]- دانشجوی دکتری گروه روابط بین‌الملل، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان،ایران ehoseinkhani@yahoo.com [3]- دانشیارِ و عضو هیات علمی، گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، دانشگاه اصفهان و عضو هیات علمی نیمه وقت گروه روابط بین‌الملل، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ایران javademam@yahoo.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - تحقق امنیت انسانی در پرتو حکمرانی مطلوب
        تحقق امنیت انسانی در پرتو حکمرانی مطلوب مائده صمدی[1]- دکتر سید باقر میرعباسی[2]-دکتر محمدحسن حبیبی[3]-دکتر احسان کامرانی[4] حمایت از حقوق بشر و طرح موضوع امنیت انسانی در نظام نوین حقوق بین الملل به عنوان مفهومی نو ظهور، موجب دگرگونی نگرش سنتی به مفهوم امنیت در این نظام چکیده کامل
        تحقق امنیت انسانی در پرتو حکمرانی مطلوب مائده صمدی[1]- دکتر سید باقر میرعباسی[2]-دکتر محمدحسن حبیبی[3]-دکتر احسان کامرانی[4] حمایت از حقوق بشر و طرح موضوع امنیت انسانی در نظام نوین حقوق بین الملل به عنوان مفهومی نو ظهور، موجب دگرگونی نگرش سنتی به مفهوم امنیت در این نظام شده است. در این نوشتار ضمن توجه به گزاره امنیت در رهیافت های رئالیستی و لیبرالیستی، سیر عملکرد دولت در خصوص اعمال قوانین (به عنوان اولین مخاطب جدی تامین و تضمین حقوق بشر در نظام حقوق بین الملل) از امنیت ملی تا تمرکز بر امنیت انسانی در بستر حکمرانی مطلوب مدنظر قرار گرفته است. هدف دریافتن تاثیر حکمرانی مطلوب در تحقق امنیت انسانی است بدین ترتیب که دولتها با تغییر شیوه حکمرانی در قلمرو تحت حاکمیت خود قادر به افزایش ضریب تامین و تضمین امنیت انسانی خواهند شد و اصلاح ساختار حکمرانی ضمن اتخاذ گام هایی جهت توانمند سازی افراد در مواجهه با ناامنی انسانی، رویکرد منسجمی جهت فراهم نمودن بستر مشارکت جامعه مدنی است [1] - دانشجوی دکتری حقوق بین الملل، واحد بین الملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، هرمزگان، ایران m.samadi362@gmail.com [2] - استاد تمام و عضو هیات علمی، دانشگاه تهران، تهران، ایران: (نویسنده مسئول) mirabbassi@parsilo.com [3] - عضو هیات علمی، دانشگاه تهران، تهران، ایران mhhabibi@gmail.com [4] - استاد تمام و عضو هیات علمی، دانشگاه واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، هرمزگان، ایران ezas47@gmail.com پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - نظم عمومی و جهت قراردادها
        نظم عمومی و جهت قراردادها کوروش جعفرپور* دکتر سید حسین صفائی** دکتر گودرز افتخار جهرمی*** چکیده: قراردادها به عنوان اساس و تشکیل دهنده تعهدات خصوصی، با گذشت زمان دچار تغییر و تحولات بسیاری شده اند. اصل حاکمیت اراده و به تبع آن اصل آزادی قراردادها، نقش بسیار مهمی در انع چکیده کامل
        نظم عمومی و جهت قراردادها کوروش جعفرپور* دکتر سید حسین صفائی** دکتر گودرز افتخار جهرمی*** چکیده: قراردادها به عنوان اساس و تشکیل دهنده تعهدات خصوصی، با گذشت زمان دچار تغییر و تحولات بسیاری شده اند. اصل حاکمیت اراده و به تبع آن اصل آزادی قراردادها، نقش بسیار مهمی در انعقاد و اجرای قراردادها دارند. با این حال در جدال بین منافع عمومی و حقوق خصوصی افراد، محدودیتهایی بر اصل آزادی قراردادها وارد آمده است. یکی از این محدودیتها نظم عمومی است که همواره به عنوان یک مفهوم حقوقی محدود کننده اصل حاکمیت اراده و آزادی قراردادها مطرح می شود علی رغم صراحت قانون مدنی در باطل بودن قراردادهای مخالف با نظم عمومی، دادگاه ها و قضات ایرانی به علت مفهوم وسیع نظم عمومی، تمایل چندانی بر بکارگیری این مفهوم در آرای قضائی ندارند. همچنین اثر نظم عمومی بر جهت قراردادها آنجائی که جهت قرارداد نامشروع می باشد و نیز برمعاملات به قصد قرار از دین نیز دارای اهمیت فراوانی می باشد. کلیدواژه ها: نظم عمومی، حقوق قراردادها، اصل حاکمیت اراده، آزادی قراردادها، جهت قرارداد، معامله به قصد فرار از دین * دانشجوی دوره دکترای تخصصی حقوق خصوصی، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران ** استاد حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران (نویسنده مسئول) *** استاد گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران پرونده مقاله