سیاستگذاری فرهنگی و رسانه های اجتماعی جدید در جمهوری اسلامی ایران؛چالشها و راهکارها
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: شبکه های اجتماعی, فضای مجازی, سیاستگذاری فرهنگی, رسانه های اجتماعی جدید,
چکیده مقاله :
سیاستگذاری فرهنگی و رسانه های اجتماعی جدید در جمهوری اسلامی ایران؛ چالش ها و راهکارها دکتر مسعود مطلبی[1]- اردشیر کاظمی[2] - حوریه امجدی[3] در کنار رسانه های کلاسیک و متعارف، رسانه های اجتماعی جدید در فضای مجازی حضور بسیار جدی و پررنگی در زندگی شهروندان ایرانی دارند و روز به روز بر حوزه تاثیر گذاری آنها افزوده می شود. بر همین اساس و با توجه به نقش تأثیرگذار این نوع از رسانه ها بر تمامی اعضای جامعه و به ویژه نسلهای کنونی، هدف اصلی این نوشتار بررسی و تبیین سیاست گذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران نسبت به این نوع از رسانه ها است. در چنین شرایطی و در پاسخ به چگونگی کیفیت سیاستگذاری فرهنگی نسبت به رسانه های اجتماعی جدید و تبعات اجتماعی- فرهنگی آنها، این فرضیه مطرح می شود که بنظر می رسد برنامه ریزان فرهنگی هنوز در ایران نتوانسته اند سیاستگذاری فرهنگی مناسب و تأثیرگذاری برای این محیط طراحی کنند. در واقع رسانه های اجتماعی جدید در فضای مجازی در کشور به صورت رها و غیرقابل کنترل به راه خود ادامه میدهند و هنوز بعد از گذشت سال های زیاد از ورود اینترنت به کشور یک برنامه جامع برای بهرهگیری از آن طرح ریزی نشده است. بر این اساس سیاستگذاران فرهنگی کشور برای مواجهه فعالانه و خردمندانه باید به فهم روز آمد و واقعبینانه ای از فضای مجازی نائل شوند و سپس سازوکارهای سیاستگذاری متناسب با فضای جدید را طراحی نمایند [1] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران mmtph2006@yahoo.com [2] - دانشجوی دکتری علوم سیاسی، گرایش سیاستگذاری عمومی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران [3] - دانشجوی دکتری علوم سیاسی، گرایش سیاستگذاری عمومی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
Cultural Policy Making and New Social Media in the Islamic Republic of Iran; Challenges and Solutions Masoud Motallebi, Assistant Professor of Political Science, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr ,Iran Ardeshir Kazemi, PhD student of Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran,Iran Hooria Amjadi, PhD student of Political Science, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr ,Iran Abstract Alongside conventional media, new social media in cyberspace have a very serious presence in the lives of Iranian citizens and are increasingly being added to their influencing sphere. Accordingly, considering the influential role of this kind of media on all members of society and especially the present generations, the main aim of this article is to study and explain cultural policy making in the Islamic Republic of Iran towards this kind of media. In such a situation and in response to the quality of cultural policy in the Islamic Republic of Iran towards the new social media and their socio-cultural implications, it is assumed that cultural planners in Iran have not yet been able to make appropriate and effective cultural policy which is designed for this environment. Indeed, new social media in the cyberspace in the country continue to be abandoned and uncontrollable, and after many years of internet entry, there has not been a comprehensive plan to use it, indicating that It has the release of this space. Accordingly, cultural policy makers of the country are actively involved and wisely, they must have an up-to-date and realistic understanding of cyberspace, and then design policy mechanisms appropriate to the new space. Keywords: New Social Media, Cyberspace, Social Networks, Cultural Policy Making.
_||_