ارایه مدل عوامل اصلی موفقیت در صادرات از دیدگاه صادر کنندگان در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیتورج صادقی 1 , محمد لشکری 2 , حمیدرضا کربلائی اسماعیلی 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: صادرات, عوامل اصلی موفقیت, ایران,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت ویژه صادرات در مسائل اقتصادی، پژوهش های گوناگونی در حوزه صادرات کالاهای خاص انجام گرفته است، که گویای اهمیت استراتژیکی این صنعت در جهان امروز می باشد. ولیکن پژوهش حاضر، اولین پژوهشی است که در زمینه متغیرهای تاثیرگذار در افزایش صادرات در ایران انجام گرفته که هدف از این پژوهش، شناسایی متغیرهای تاثیرگذار در صادرات می باشد. در این تحقیق تلاش شده است تا عوامل موثر در افزایش صادرات از دیدگاه صادرکنندگان ایران تحت مدلی ارایه گردد که در نهایت این مدل شامل چهار عامل اصلی تاثیرگذار بر صادرات می باشد که عبارتند از: عامل فردی (تحصیلات، تجربه، دانش صادراتی، روابط عمومی)، عامل اقتصادی (بازارهای صادراتی، یارانه های دولتی، قیمت گذاری صادراتی، بازاریابی صادراتی)، عامل محیطی (قوانین و مقررات، فرهنگ، تکنولوژی، ارتباطات غیررسمی، عوامل سیاسی)، عامل جانبی محصول (طراحی و بسته بندی، کیفیت محصولات، ضمانت و خدمات پس از فروش، کانال های توزیع، برند محصولات). داده های این تحقیق با استفاده از روش تصادفی ساده از بین صادر کنندگان در سطح کشور در بازه زمانی اوایل دی ماه 1388 تا اواخر مهرماه 1389 (حدود ده ماه) از طریق پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری و روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش روش تحقیق هبستگی چند متغیره و روش تحلیل داده ها روش تحلیل عاملی درجه دوم می باشد. تجزیه و تحلیل نتایج نشان می دهد که در بین عوامل موثر بر افزایش صادرات از دیدگاه صادرکنندگان به ترتیب عامل محیطی به ترتیب متغیرهای (قوانین و مقررات، فرهنگ، ارتباطات خاص، تکنولوژی، عوامل سیاسی)، عامل جانبی محصول به ترتیب متغیرهای (ضمانت و خدمات پس از فروش، کانال های توزیع، کیفیت محصول، برند، طراحی و بسته بندی)، عامل فردی به ترتیب متغیرهای (روابط عمومی، دانش صادراتی، تحصیلات، تجربه کاری) و در نهایت عامل اقتصادی به ترتیب متغیرهای (بازاریابی صادراتی، یارانه های دولتی، قیمت گذاری صادراتی، بازارهای صادراتی) دارای اهمیت و تاثیر می باشند.
Various researches have been performed in the field of export of special goods according to the importance of export in economical issues which indicate the strategic importance of this industry in today’s world. However the present research is the first one performed in the field of effective variables on increasing export in Iran whose purpose is the identification of effective variables on export. This research tries to present the effective factors on increasing the export from the standpoints of the Iranian exporters under a model. Finally four main factors influence export which is: Individual factor (education, experience, export knowledge, public communications), economical factor (export markets, governmental subsidies, export pricing, export marketing), environmental factor (rules and regulations, culture, technology, informal communications, political factor), product marginal factor (design and packaging, quality of products, guarantee and after-sell services, distribution canals, products’ brands). The data of this research were collected by using simple random method among the exporters on the country level in the duration of early Day 1388 to late Mehr 1389 (about ten months) via questionnaire and interview and the research method used in this research was multi-variable continuation research, data analysis and second order factor analysis methods. The analysis of the results shows that among the effective factors on increasing the export from the standpoints of exporters in the environmental factor (rules and regulations, culture, special communications, technology, political factor), product marginal factor (guarantee and after-sell services, distribution canals, quality of products, brand, design and packaging), individual factor (public communications, export knowledge, education, working experience), economical factor (export marketing, governmental subsidies, export pricing, export markets) are important and effective respectively.