مدل سازی ریاضی دوهدفه برای شبکه حمل ونقل سبز جهت ارسال محصول به آخرین مشتری با تأکید بر نقش صندوق های قفل دار خودکار
محورهای موضوعی : آمارامیرحسین زاهدی انارکی 1 , رضا توکلی مقدم 2 , رامین صادقیان 3
1 - گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: Green Two-echelon Location-Routing, Variable Neighborhood Search, Last-Mile Transportation, Automated Parcel Locker, Bender Decomposition Algorithm,
چکیده مقاله :
هدف از ارائه این مقاله، معرفی رویکردی یکپارچه و تخصصیتر برای مواجه شدن با مسئلهای چالش برانگیز معروف به «شبکه توزیع آخرین گام از جابجایی فیزیکی محصول » و ارائه ساختاری مفهومی-ریاضی جهت ایجاد ارتباط و همافزایی بین مفاهیم تئوری این حوزه با مسائل بهینه سازی کلاسیک لجستیک شهری است. این مسئله یک شبکه دو سطحی مسیریابی-مکانیابی متشکل از یک انبار شهری (یا توزیع-کننده)، مشتریان و مکانهای بالقوه جهت استقرار دو نوع تسهیل (صندوق قفلدار خودکار و میکرو توزیعکننده) است و مشتریان قادرند محصول خود را پس از سفارش بر اساس مطلوبیت خود در درب منزل و یا از صندوقهای قفلدار خودکار بصورت 24 ساعته با کسب تخفیف دریافت نمایند. برای حل مدل پیشنهادی از الگوریتم تجزیه بندرز اصلاح شده که توسط استراتژیهای گردکردن مقدار متغییرهای مسئله اصلی و جستجوی محلی تقویت شده استفاده شده است. جهت اثبات کارآیی، به مقایسه خصوصیات دستیافته از الگوریتم پیشنهادی با جوابهای حاصله از روش اپسیلون-محدودیت در محیط نرم افزار نرم افزار پایتون، کتابخانه سیپلکس و نرم افزار آیبیام سپلکس پرداختیم که نتایج گواه برتری مطلق این روش درمسائلی با ابعاد بزرگ است. نتایج کسب شده از تحلیل حساسیت نقش صندوقهای قفلدار خودکار بر هزینه و میزان آلایندگی تولید شده در شبکه بیانگر کارآمدی و صحّه مدل میباشد.
The purpose of this paper is to introduce a more integrated and specialized approach to address the challenging issues known as the "Last-Mile Transportation" and to provide a conceptual-mathematical framework for making a synergy and integration between theoretical concepts and classic urban logistics optimization issues. This is a two-echelon routing-location network consisting of an urban distributor (or warehouse), customers and potential locations to install two types of facilities (automated parcel locker and micro-distributor). After ordering based on their desirability, customers are able to receive their product at the door or at 24-hour parcel locker. A modified Bender decomposition algorithm is used to solve the proposed model, which is amplified by the strategy of rounding of master problem’s variables and local search. To prove the efficiency, we compared the properties obtained from the proposed algorithm with the results obtained from the epsilon-constraint method in the Python software environment, the CPLEX library and ILOG CPLEX Optimization Studio and the results confirms the absolute dominance of this method in large-sized instances. The results of the sensitivity analysis of the role of automated parcel lockers on the network’s cost and produced pollution indicate the efficiency and validity of the proposed model.
Unknown. Micro distribution in emerging markets– key issues to consider, Available: https://www.inclusivebusiness.net/ ib-voices/ micro-distribution-emerging-markets-key-issues-consider (2018).
M.Li, K. Loscher, A. Banny Nagi, and A. Sheerazi. GOING THE LAST MILE: Best practices of urban freight movement, Columbia University, New York (2017).
McKinsey & Company. Global management consulting’, Available: https://www.mckinsey.com (2019).
]6[ م. یوسفی خوشبخت. یک روش رقابت استعماری و یک مدل برنامهریزی صحیح-آمیخته برای مسئله مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیتدار. مجله پژوهشهای نوین در ریاضی، 9(3): 53-70 (1395) .
]7[ ع. محمودیراد، ص. نیرومند، م، صانعی و ع. ساجدی نژاد. روش آزاد سازی لاگرانژ برای مسئله حمل و نقل با هزینه ثابت مرحلهای. پژوهشهای نوین در ریاضی، 10(3): 19-30 (1396) .
M.Dror, M. Ball, and B. Golden. A computational comparison of algorithms for the inventory routing problem. Annals of Operations Research 4:1–23 (1985).
Hartl, and T. Vidal. A large neighborhood based heuristic for two-echelon routing problems. Computers & Operations Research 76:208–225 (2016).
L.Zhou, D. Baldacci, Vigo, and X. Wang. A Multi-Depot Two-Echelon Vehicle Routing Problem with Delivery Options Arising in the Last Mile Distribution. European Journal of Operational Research 265:765–778 (2018).
C.Chao, T. Zhihui, and Y. Baozhen. Optimization of two-stage location–routing–inventory problem with time-windows in food distribution network. Annals of Operations Research 273:111–134 (2019).
A.G. Dragomir, D. Nicola, A. Soriano, and M. Gansterer. Multi depot pickup and delivery problems in multiple regions: a typology and integrated model. International Transactions in Operational Research 25:569–597 (2018).
M.Strehler, S. Merting, and C. Schwan. Energy-efficient shortest routes for electric and hybrid vehicles. Transportation Research Part B: Methodological 103:111–135 (2017).
M.Bashiri, M. Rezanezhad, R. Tavakkoli-Moghaddam, and H. Hasanzadeh. Mathematical modeling for a p-mobile hub location problem in a dynamic environment by a genetic algorithm. Applied Mathematical Modelling 54:151–169 (2018).
J.F. Benders. Partitioning procedures for solving mixed-variables programming problems. Numerische Mathematik 4:238–252 (1962).
P.N. Thanh, N. Bostel, and O. Péton. A DC programming heuristic applied to the logistics network design problem. International Journal of Production Economics 135: 94–105 (2012).