ارائه مدل جامعه پذیری سازمانی برای معلمان آموزش و پرورش دولتی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمحسن زمانی چریانی 1 * , بدری شاه طالبی 2 , نرگس سعیدیان خوراسگانی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی،گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،واحد اصفهان(خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکدة علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان
3 - استادیار،گروه مدیریت آموزشی،واحد اصفهان(خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان،ایران
کلید واژه: انطباقپذیری سازمانی, کنشگری فعال, فرهنگپذیری سازمانی, تصویرگری آینده, رویهمندی سازمانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل جامعهپذیری سازمانی برای معلمان آموزشوپرورش دولتی ایران در قالب پژوهش کیفی به روش تحلیل مضمون و با رویکرد تحلیل مضامین استرلینگ (2001) انجام شد. حوزه پژوهش، کلیه مقالات خارجی در سال های2000 تا 2022 و مقالات داخلی در حوزه مورد مطالعه در سالهای 1389تا 1399 بود. از این تعداد به روش هدفمند ملاک-محور ۵۶ مقاله انتخاب و مورد تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. پس از اشباع دادهها، تحلیل آنها با روش استقرایی از نوع تحلیل مضمون از طریق کدگذاری و مقولهبندی با استفاده از روش اعتبارسنجی استفاده از کدگذاران مستقل انجام شد. بر اساس یافتههای پژوهش، مضامین به دست آمده در این پژوهش شامل 5 مضمون سازماندهنده (انطباقپذیری سازمانی، کنشگریِ فعال، فرهنگپذیری سازمانی، تصویرگری آینده، و رویهمندی سازمانی) و مضامین پایه شامل 14 مضمون) انطباقپذیری سازمانی سه مضمونِ پایه را در برگرفت که شامل مهارتآموزیِ حرفهای، آموزش مدیریتِ تغییرات سازمانی، و آموزش مدیریت تعارضاتِ سازمانی میباشند. کنشگری فعال سه مضمونِ پایه را در برگرفت که شامل مسئولیتپذیری شغلی، هویتیابی شغلی و درهمتنیدگی میباشند.فرهنگپذیری سازمانی چهار مضمونِ پایه را در برگرفت که شامل ارزشگرایی، هنجارمندی، اخلاقگرایی و همانندگردی میباشند.تصویرگری آینده دو مضمونِ پایه را در برگرفت که شامل دیدهبانی آینده و سناریوپردازی شغلی می-باشند.رویهمندی سازمانی دو مضمونِ پایه را در برگرفت که شامل استعدادپروری و شفافیتبخشی میباشند) و 127 گزاره اولیه بدست آمده است که حولِ مضمونِ اصلی پژوهش (جامعهپذیری سازمانی) قرار گرفته و شبکه مضمونی جامعهپذیری سازمانی را شکل دادهاند. نتایج پژوهش نشان داد انطباقپذیری سازمانی، کنشگری فعال، فرهنگپذیری سازمانی، تصویرگری آینده و رویه-مندی سازمانی از جمله مؤلفههای اصلی جامعهپذیری سازمانی هستند. بنابراین پیشنهاد میشود در نظام آموزشوپرورش مؤلفه-های اصلی در فرایند کاری معلمان مورد توجه قرار گرفته و زمینه انطباق بیشتر آنان در دنیای متغیر کنونی با سازمانهای متبوع خویش فراهم آید.
The aim of this study was to present an organizational socialization model for public school's teachers in Iran by the use of qualitative research method and Sterling thematic analysis .The scope of the research was all foreign articles in the years 2000 to 2022 and domestic articles in the studied area in the years 1389 to 1399. Of these, 56 articles were selected,analized and coded. After the data saturation, their analysis was done with the inductive method of thematic analysis through coding and categorization by the validation method of "using independent coders".Based on the research findings , the themes obtained in this research include 5 organizational themes (organizational adaptability, proactivity, organizational acculturation, future envisioning, and organizational procedures) and basic themes include 14 themes (Organizational adaptability included three basic themes, which include professional skills training, organizational change management training, and organizational conflict management training. Active activism included three basic themes, which include job responsibility, job identification, and entanglement. Organizational acculturation included four basic themes, which included value orientation, normativeness, moralism, and assimilation. They are. Future visualization included two basic themes, which include future monitoring and job scenario planning. Organizational procedure included two basic themes, which include talent cultivation and transparency) and 127 initial propositions have been obtained, which are placed around the main theme of the research (organizational socialization) and have formed the thematic network of organizational socialization. The results of the research showed that organizational adaptability, proactivity, organizational acculturation, envisioning, and organizational procedures are among the main components of organizational socialization. Therefore, it is suggested that the main components in the work process of teachers should be taken into consideration in the education system, while setting the stage for their greater adaptation to their respective organizations.
_||_