بررسی سِیرِ آراء و عقایدِ اهل تصوف دربارۀ نظریۀ «بدایه الاولیاء، نهایه الانبیاء»
محورهای موضوعی : اسطوره
1 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
کلید واژه: ولیّ, ولایت, نبوّت, حکیم ترمذی, ابن عربی, سعدالدین حمّویه,
چکیده مقاله :
بنیادیترین اصل و مهمترین مسأله در تصوف و عرفان اسلامی، موضوعِ ولایت و شناختِ ولی است. اکثرِ قریب به اتفاقِ موضوعاتی که در عرفانِ اسلامی مجالِ طرح و بررسی یافتهاند، برحولِ محورِ ولایت شکل گرفته و تکامل پیدا کردهاند. از زمانی که تصوف از مرحلۀ زهد وارد مراحلِ پیچیدهترخود شد، بحث دربارۀ ولی و مقامِ ولایت هم روی در رشد و کمال نهاد. در طول تاریخِ عرفان و تصوف اسلامی، مباحثی گوناگون و حاشیههای متعدد درباره موضوع ولایت و شخصیّتِ ولی شکل گرفته است. این مباحث در برخی موارد بسیار جنجال برانگیز شده و برای چندین قرن ذهنِ صاحبان اندیشه را به خود مشغول ساخته بودند. یکی از این مسائل مورد نزاع، نظریۀ بدایة الاولیاء، نهایة الانبیاء است. این نظریه، بیانکنندۀ برتری مقامِ ولایت بر مقامِ نبوّت است؛ و به ظاهر، در مقابلِ نظریۀ نهایة الاولیاء، بدایة الانبیاء که بیان کننده برتری مقامِ نبوت بر مقامِ ولایت است، قرار دارد. در این مقاله، ضمن نشان دادنِ سیرِ تاریخی و فرایندِ شکلگیری این نظریه، به بررسی عقاید و آرایِ دو گروه درگیر در این نزاع فکری نیز توجه شده است. از دیگر مواردِ مورد نظر در این مقاله، تبیینِ چگونگی برقراری پیوند میان طرفداران هر دو گروه و توضیح درخصوصِ استدلالهای مطرح شده برای پایان بخشیدن به این نزاع عقیدتی است
The fundemental and most important issue in Sufism and Islamic mysticism is welayah and knowing wali. Nearly all of the subjects in Islamic mysticism are formed and developed in relation to the problem of welayah. Questions and discussions about wali and walayah has became more salient and complicated as Sufism moved from mere worshiping stages into more complicated phases. Over time, different and additional issues have emerged about walayah some of them have really been controversial among scholars for several centuries. One of these controversial issues is the theory of “badayat-ol- owlia, nahayat- al- Anbia”. In this theory the superiority of walayah over nabovah (prophethood) is the key proposition. It seems that, this theory stands against the theory of “nahayat- al- owlia, badayat- ol- anbia”, in which nabovah has superiority over welayah. In this article, in addition reviewing the history and the way of formation of this theory we study ideas provided by both groups about these concepts. In an attempt to put an end to the controversies, we also try to provide a kind of explanation for the relation between the followers of the two views.