• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رابطه بین مؤلفه های سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی کارکنان (اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی)
        غلامرضا معمارزاده محمدرضا ختائی شهلا عباس زاده مینق
        زمینه: در این تحقیق به بررسی رابطه میان سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی پرداخته شده است. برای بررسی سرمایهروانشناختی از نتیجه تحقیقات صورت گرفته "لوتانز و همکاران و برای بررسی تعهد سازمانی از"مدل سه بخشی آلن ومی یر"استفاده شده است. هدف: هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه چکیده کامل
        زمینه: در این تحقیق به بررسی رابطه میان سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی پرداخته شده است. برای بررسی سرمایهروانشناختی از نتیجه تحقیقات صورت گرفته "لوتانز و همکاران و برای بررسی تعهد سازمانی از"مدل سه بخشی آلن ومی یر"استفاده شده است. هدف: هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه میان مؤلفه های سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی کارکنان در"سازمانکار و امور اجتماعی استان آذربایجان شرقی"می باشد. روش ها: روش انجام تحقیق به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمونفرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن(نرم افزارSPSS)استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیهکارکنان سازمان کار و امور اجتماعی استان آذربایجان شرقی و نمونه آماری نیز متشکل از 184 نفر از کارکنان می باشد یافته ها: با انجام آزمون همبستگی اسپیرمن مشخص گردید که در سطح اطمینان0.95%میزان سطح معناداری مربوط بهمتغیرهای فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی (به جزء فرضیه فرعی دوم) کوچکتر از میزان خطای5%می باشد. بنابراین فرض مقابل در کلیه فرضیه ها به جزء فرضیه فرعی دوم تایید می شود.نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه اصلی تحقیق نشان داد که در این سازمان میان سرمایه روانشناختی وتعهد سازمانی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از فرضیات فرعی تحقیق نشان دهنده این بودکه بین خودکارآمدی و تعهد مستمر کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - چابک سازی بانک ها و تهیه ابزاری برای سنجش میزان چابکی سازمانی در بانک های دولتی ایران (سنجش میزان آمادگی بانک صادرات ایران)
        ناصر میرسپاسی شبنم فرشچی
        چابکی سازمان در ابتدا تنها برای مؤسسات تولیدی و صنعتی مطرح می شد، اما امروزه بحث چابکی سازمان های دولتیو خدماتی نیز مورد توجه قرار گرفته است. سرعت تغییرات تکنولوژیک و نیاز روزافزون مشتریان، بانک ها را برآن خواهدداشت تا وارد عرصه رقابت شده و به دنبال جلب رضایت مشتریان با چکیده کامل
        چابکی سازمان در ابتدا تنها برای مؤسسات تولیدی و صنعتی مطرح می شد، اما امروزه بحث چابکی سازمان های دولتیو خدماتی نیز مورد توجه قرار گرفته است. سرعت تغییرات تکنولوژیک و نیاز روزافزون مشتریان، بانک ها را برآن خواهدداشت تا وارد عرصه رقابت شده و به دنبال جلب رضایت مشتریان باشند. بنابراین چابکی پارادایم نوینی است که می تواند بهتمامی خواسته های مشتریان و بانک پاسخ داده و نیاز آن ها را مرتفع سازد.در این مقاله کوشش شده است تا به شناسایی ویژگی های چابکی سازمان در صنعت بانکداری بخش دولتی پرداخته ،سپس با تهیه مدلی برای سنجش میزان چابکی سازمانی در بانک های دولتی ایران، میزان آمادگی بانک صادرات ایرانبرای چابکی سازمانی مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور از مدل شش وجهی ارائه شده برای چابکی سازمان هایدولتی توسط مؤسسه ای.تی.کرنی بهره گرفته شده است. این مدل دارای مؤلفه های تغییر سازمانی، رهبری ، فرهنگ وارزش ها، مدیریت عملکرد، خدمت به مشتری و دولت الکترونیک است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و ابزار آنپرسشنامه بوده است. فرآیند جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل دو مرحله استفاده از روش دلفی و توزیعپرسشنامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش تجزیه و تحلیل کیفی و کمی داده ها استفاده شد. پس ازتحلیل کیفی داده های حاصل از روش دلفی، به کمک آمار توصیفی و استنباطی داده های کمی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. در پایان پژوهش مشخص شد که میان وضع موجود و وضع مطلوب چابکی سازمان در بانک صادرات شکاف وجوددارد و هر کدام از آن شکاف ها رتبه بندی شدند. در عین حال با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد که بانکصادرات ایران از آمادگی لازم برای چابکسازی سازمان برخوردار بوده و می تواند به سمت چابکی سازمان خود حرکت کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مدل برنامهریزی تصادفی جهت تخصیص منابع گاز در ایران با رویکرد هزینه امنیت انرژی
        رضا علیخانی عادل آذر علیرضا رشیدی کمیجان
        هدف از این تحقیق، ارائه مدلی جهت تخصیص منابع گاز طبیعی به زیربخشهای مصرفی در ایران میباشد که بااستفاده از برنامه ریزی غیر خطی صورت گرفته است. رویکرد برنامهریزی تصادفی به منظور حصول ترکیب سیستمیبهینه، بکار گرفته شده تا تقاضای گاز بخشهای مختلف مصرف را بر اساس گاز تولید شد چکیده کامل
        هدف از این تحقیق، ارائه مدلی جهت تخصیص منابع گاز طبیعی به زیربخشهای مصرفی در ایران میباشد که بااستفاده از برنامه ریزی غیر خطی صورت گرفته است. رویکرد برنامهریزی تصادفی به منظور حصول ترکیب سیستمیبهینه، بکار گرفته شده تا تقاضای گاز بخشهای مختلف مصرف را بر اساس گاز تولید شده در دسترس، برآورده سازد. مدلبه بررسی تهدیداتی که امکان رخداد آنها در عرضه گاز طبیعی محتمل و ممکن است، میپردازد. خروجی مدل مبینمقادیر تخصیص گاز به هر یک از بخشها بر اساس تهدیدات ممکن در سطح کلان میباشد. نتایج نشان میدهد، سهمقابل توجه گاز به ترتیب باید به بخشهای خانگی-تجاری، نیروگاهها، صنعت، تزریق گاز سبک، صادرات، پتروشیمی، تزریقگاز غنی، حمل و نقل و کشاورزی اختصاص یابد. نوآوری این تحقیق، توانمندی آن در کمی کردن تهدیدات محتمل الوقوعبا استفاده از برنامه ریزی تصادفی و مفهوم هزینه امنیت انرژی است، در حالیکه یک دیدگاه کلنگر از عوامل امنیت انرژیکه بر تخصیص گاز در ایران تأثیرگذار هستند، ایجاد میگردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - پشتیبانی فرهنگ سازمانی در تقویت تسهیم دانش بر اساس روند آتی
        حسین وظیفه دوست مریم عبدلی زهرا ملازاده اردکلو
        دانش در محیط پیچیده و متغیر امروزی به عنوان منبعی در جهت بازسازی راهبردی یک سازمان بر کسی پوشیدهنیست. دانش سازمان ها را قادر می سازد دانایی را سریع تر و مؤثرتر از گذشته کسب نموده و به کار بندند، لذا مبناییبرای حفظ مزیت رقابتی پایدار فراهم می آورد. هدف از این پژوهش، پشتی چکیده کامل
        دانش در محیط پیچیده و متغیر امروزی به عنوان منبعی در جهت بازسازی راهبردی یک سازمان بر کسی پوشیدهنیست. دانش سازمان ها را قادر می سازد دانایی را سریع تر و مؤثرتر از گذشته کسب نموده و به کار بندند، لذا مبناییبرای حفظ مزیت رقابتی پایدار فراهم می آورد. هدف از این پژوهش، پشتیبانی فرهنگ سازمانی در تقویت تسهیم دانشدر کارخانجات سهامی سیمان صوفیان میباشد. تحقیق حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع تحقیقات کاربردی میباشد.جامعه آماری تحقیق تمامی کارمندان اداری کارخانجات سهامی سیمان صوفیان میباشد.جهت تحلیل دادههای حاصل ازنرم افزارspssوPLSبا استفاده از آزمونهای آماری از جمله تحلیل عامل تاییدی و مدل حداقل مربعات جزیی نتایج بهدست آمد.نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که همبستگی بین فرهنگ سازمانی و تسهیم دانش برابر با t= 68/87 معنی داری (p=0.05)معنیدا ر بوده است. همچنین تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی در تسهیم دانش در دو بعد انعطافپذیری (t=22.71)و رسالت سازمانی (t=3.1)معنیدار بوده است. نتایج تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی در فرهنگ سازمانی نیز معنیدار بوده است که در مجموع از هشت فرضیه، شش فرضیه تایید شد. این نتایج موید زیربنای نظری تحقیق استکه فرهنگ سازمانی به عنوان عامل تسهیل کننده و برانگیزاننده به طور مستقیم بر تسهیم دانش تاثیر دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی رابطهی تفکر سیستمی و میزان خلاقیت مدیران مدارس متوسطه دخترانه آموزش و پرورش شهر تهران و تاثیر آن بر آینده پژوهی
        کامران محمدخانی حمیده رشادت جو معصومه روحانی پور
        مقاله حاضر با هدف بررسی رابطهی بین تفکر سیستمی و میزان خلاقیت مدیران مدارس متوسطه دخترانه آموزش وپرورش شهر تهران انجام شده است. سوالات پژوهش با در نظر گرفتن مولفه های تفکر سیستمی (نگرش سیستمی، کلنگری و عملکرد سیستمی) و خلاقیت مدیران مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.روش تحقیق چکیده کامل
        مقاله حاضر با هدف بررسی رابطهی بین تفکر سیستمی و میزان خلاقیت مدیران مدارس متوسطه دخترانه آموزش وپرورش شهر تهران انجام شده است. سوالات پژوهش با در نظر گرفتن مولفه های تفکر سیستمی (نگرش سیستمی، کلنگری و عملکرد سیستمی) و خلاقیت مدیران مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.روش تحقیق در این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی و از نظرروش اجراء پیمایشی است. در این پژوهش جامعهی مورد بررسی متشکل از 482 نفر از مدیران مدارس متوسطه دخترانهآموزش و پرورش شهر تهران بود که نمونه ای با حجم 172 نفر بر مبنای فرمول کوکران بدست آمد. برای نمونه گیری ازروش خوشهای تصادفی استفاده شد. پرسشنامههای تحقیق، دو پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادههای بدست آمدهبا استفاده از آزمونهای آماری(در محیط نرم افزاری spss)در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شده است نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان میدهد که بین تفکر سیستمی (به عنوان متغیر اصلی) و خلاقیت مدیرانمدارس متوسطه دخترانه شهر تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین مولفههای سهگانه تشکیل دهندهتفکر سیستمی یعنی: نگرش سیستمی، کل نگری و عملکرد سیستمی با خلاقیت مدیران رابطه مثبت و معناداری مشاهدهگردید پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تعیین نقش تعدیل کننده عوامل درون سازمانی بر رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد
        افسانه زمانی مقدم لیلا پارسا ضیابری سجاد فتحی زاده
        هدف مقاله حاضر بررسی نقش تعدیلکننده تعهد، جو سازمانی و رضایت شغلی تحت عنوان عوامل درون سازمانی بررابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمان با استفاده از مدل رفتار شهروندی سازمانی اورگان در ادارات تربیتبدنی استان تهران میباشد. رفتار شهروندی سازمانی مجموعه رفتارهای چکیده کامل
        هدف مقاله حاضر بررسی نقش تعدیلکننده تعهد، جو سازمانی و رضایت شغلی تحت عنوان عوامل درون سازمانی بررابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمان با استفاده از مدل رفتار شهروندی سازمانی اورگان در ادارات تربیتبدنی استان تهران میباشد. رفتار شهروندی سازمانی مجموعه رفتارهای سودمندی است که در شرح وظایف شغلی قیدنشده است اما کارکنان برای کمک به دیگران طی انجام وظایف سازمانی به نحو مشهود این دسته از رفتارها را از خود بروزمی دهند. نوع روش انجام مقاله حاضرپیمایشی با زمینه یابی از نوع مقطعی است و سطح تحقیق کاربردی است. اطلاعاتمورد نیاز این تحقیق به دو روش کتابخانهایی و پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری مقاله حاضر کارکنان ادارهتربیت بدنی استان تهران( 472 نفر) بوده که از میان آنها با روش نمونه گیری تصادفی 147 نفر به عنوان نمونه انتخابشده است پس از جمع آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل آنها از نرم افزار spssو برای بررسی روابط علی بین متغیرها از تحلیل مدل رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شده است. و نتایج تحلیل ها نشان داد عوامل درون سازمانی با شدت وضعف متفاوت به صورت جمعی و تک تک رابطهی بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد را تعدیل میکنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - نقش معنویت در ارتقای کیفیت آموزش عالی: ارائه مدل مفهومی
        اختر جمالی نادرقلی قورچیان معصومه لبانی مطلق
        این مقاله، خلاصۀ پژوهشی است که به منظور ارائۀ مدل مفهومی برای تبیین نقش و اهمیت معنویت در ارتقای کیفیت آموزشعالی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی، از نظر دستاوردها بنیادی- کاربردی، از نظر نحوة گردآوری اطلاعات،کتابخانه ای (چاپی الکترونیکی) و میدانی است. هم چنین چکیده کامل
        این مقاله، خلاصۀ پژوهشی است که به منظور ارائۀ مدل مفهومی برای تبیین نقش و اهمیت معنویت در ارتقای کیفیت آموزشعالی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی، از نظر دستاوردها بنیادی- کاربردی، از نظر نحوة گردآوری اطلاعات،کتابخانه ای (چاپی الکترونیکی) و میدانی است. هم چنین به لحاظ کنترل متغیرها، غیر آزمایشی می باشد. در این پژوهش از دوروش کمی و کیفی به عنوان روش ترکیبی 1 استفاده شده است. در بخش کیفی، با استفاده از مصاحبۀ اکتشافی، پرسشنامه و بررسیادبیات پژوهش به استخراج مهم ترین مؤلفه های معنویت و ارتقای کیفیت آموزش عالی پرداخته شد. در ضمن از آن جایی که در اینپژوهش به آزمون مدل خاصی از رابطۀ بین متغیرها پرداخته شده است، از نوع مدل یابی علّی یا مدل معادلات ساختاری می باشد.سپس هشت مؤلفۀ اصلی همراه با 80 زیر مؤلفه استخراج گردید. نمونه آماری پژوهش، خبرگان و صاحبنظران آموزش عالی بود، لذاتعداد 200 نفر (N1= n1=200)از مدیران گروه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، به عنوان حلقۀ واسط بین مدیرانارشد، اعضای هیئت علمی و دانشجویان به عنوان جامعۀ آماری، به صورت تمام شماری در مرحلۀ پرسشنامۀ اول انتخاب شدند. همچنین تعداد 206 نفر (n=206)از دانشجویان دکتری به عنوان ذینفعان و مشتریان اصلی آموزش عالی با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محقق ساخت 80 گویه ای حاوی زیرمؤلفه های چارچوب ادراکی مدل پیشنهادی بود. بهمنظور ارزیابی پایایی پرسشنامه مطالعۀ آزمایشی انجام شد. به این منظور پرسشنامه به چهل نفر از افراد جامعۀ پژوهش ارائه و پساز تکمیل و گردآوری تحلیل شد و برای تعیین همسانی درونی از سؤالات ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که ضرایب حاصل دررابطه با پرسشنامۀ سنجش هر یک از حیطه های معنویت و ارتقای کیفیت (به ترتیب0.82 , 0.85استخراج گردید)جهت تعیینروایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد، ضمن این که با کاربرد رویکرد دو مرحله ای و ارزیابی مدل معادلات ساختاری(SEM)تحلیل عاملی تأییدی 3(CFA)روایی سازه پرسشنامه هم مورد تأیید قرار گرفت. در رابطه با پرسشنامۀ دوم نیز به همینروش عمل شد. هم چنین از تحلیل عاملی تأییدی(CFA)برای ارزیابی برازندگی مدل های اندازه گیری متغیرهای نهفته استفادهشد. بر اساس یافته های پژوهش با توجه به مدلtvalueمقدار tبرای این مسیر برابر با8/28می باشد و از 2 بزرگتر است (t>2) بنابراین اثر مستقیم معنویت بر ارتقای کیفیت آموزش عالی معنادار می باشد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کیفی و کمی، مدلمفهومی نقش معنویت در ارتقای کیفیت آموزش عالی طراحی و تدوین شد. پرونده مقاله