بررسی همراستایی استراتژیهای سازمان با استراتژیهای بازاریابی در شرکتهای برتر صنایع غذایی کشور
محورهای موضوعی : آینده پژوهیناصر پورصادق 1 , سیده یلدا سخاوتی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: همراستائی, استراتژی سازمانی, استراتژی بازاریابی, شرکتهای برتر صنایع غذایی کشور,
چکیده مقاله :
همسویی استراتژیک، به بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوهای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژیها، اهداف ونیازهای کسب و کار اشاره دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیک، وجود ارتباط مثبت و مؤثر بیناستراتژیهای رقابتی، فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را نشان میدهد و مدیرانی که در سازمانهایشان موفق به ایجادهمسویی استراتژیهای سازمانی و بازاریابی شدهاند، تاکید میکنند که ایجاد یکپارچگی برای بقا و موفقیت سازمانهاضروری به نظر میرسد.این پژوهش تاثیر همراستائی استراتژیهای سازمانی را با استراتژیهای بازاریابی که مطابق طبقهبندی مایلز و اسنو 1(سازمانهایی با استراتژی تدافعی، سازمانهایی با استراتژی تحلیلی و سازمانهایی با استراتژی پیشنگر) ارزیابی کرده است.بعد از طبقهبندی استراتژیهای سازمانی پروفایلهای ایدهآل سازمانی برای هر کدام از این استراتژیهای سازمانی ارائه گردید.جامعه آماری پژوهش حاضر شرکتهای برتر در زمینه صنایع غذائی کشور میباشد. در این تحقیق به لحاظ اینکه جامعهآماری از لحاظ مکانی دارای گستردگی زیادی بود، 10 شرکت برتر در زمینه غذائی به عنوان جامعه آماری انتخاب کرده و60 پرسشنامه در میان آنها توزیع شد اطلاعات مورد نیاز هم از طریق اسناد و مدارک مربوط و هم از طریق پرسشنامه،بدست آمد. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش پیمایشی به منظور آزمون فرضیههای تنظیم شده این تحقیق، شامل دوپرسشنامه، اولی شامل 18 سئوال پرسشنامه سنجش ساختار سازمانی(تدافعی، تحلیلگر، تهاجمی)و دومین پرسشنامهسنجش بازاریابی پورتر با 15 سئوال طراحی گردید. برای قابلیت اعتماد سؤالات ضریب آلفای کرونباخ0.786بدست آمد. برای سنجش عوامل موثر در رفتار اطلاعیابی، از آزمون پیرسون استفاده شد. سپس میزان همراستائی بین استراتژیهایسازمانی و استراتژیهای بازاریابی اندازهگیری شد. در نهایت در این پژوهش همبستگی میان همراستائی استراتژیهایسازمانی و استراتژیهای بازاریابی با عملکرد سازمانها مورد بررسی قرار گرفت.
Strategic accordance is defined as proper and timely implementation of informationtechnology in accordance with business strategies, points and needs.Review of literature shows a positive interaction between competitive strategies, informationtechnology and proper function of the organization. Managers, who succeeded to integrate thesestrategies, emphasize on the vital role of this integration.This study examines the effect of congruity between organizational and marketing strategies,based on miles –snow classification (defensive, analytical and prospective strategies). After thisclassification, ideal profiles for each of these strategies are proposed. 10 top ranking companiesin the field of food industry comprise the study population, which were analyzed via 60questionnaires.Two main questionnaires including 15 and 18 questions were designated to test theories insurveillance section. Cronbach's alpha co efficient for reliability of result was 0.786. Piersontest was used to evaluate factors involving data process. Finally relationship between strategicaccordance and proper function of the organization was evaluated.