• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی همراستایی استراتژیهای سازمان با استراتژیهای بازاریابی در شرکتهای برتر صنایع غذایی کشور
        ناصر پورصادق سیده یلدا سخاوتی
        همسویی استراتژیک، به بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوهای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژیها، اهداف ونیازهای کسب و کار اشاره دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیک، وجود ارتباط مثبت و مؤثر بیناستراتژیهای رقابتی، فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را نشان میده چکیده کامل
        همسویی استراتژیک، به بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوهای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژیها، اهداف ونیازهای کسب و کار اشاره دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیک، وجود ارتباط مثبت و مؤثر بیناستراتژیهای رقابتی، فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را نشان میدهد و مدیرانی که در سازمانهایشان موفق به ایجادهمسویی استراتژیهای سازمانی و بازاریابی شدهاند، تاکید میکنند که ایجاد یکپارچگی برای بقا و موفقیت سازمانهاضروری به نظر میرسد.این پژوهش تاثیر همراستائی استراتژیهای سازمانی را با استراتژیهای بازاریابی که مطابق طبقهبندی مایلز و اسنو 1(سازمانهایی با استراتژی تدافعی، سازمانهایی با استراتژی تحلیلی و سازمانهایی با استراتژی پیشنگر) ارزیابی کرده است.بعد از طبقهبندی استراتژیهای سازمانی پروفایلهای ایدهآل سازمانی برای هر کدام از این استراتژیهای سازمانی ارائه گردید.جامعه آماری پژوهش حاضر شرکتهای برتر در زمینه صنایع غذائی کشور میباشد. در این تحقیق به لحاظ اینکه جامعهآماری از لحاظ مکانی دارای گستردگی زیادی بود، 10 شرکت برتر در زمینه غذائی به عنوان جامعه آماری انتخاب کرده و60 پرسشنامه در میان آنها توزیع شد اطلاعات مورد نیاز هم از طریق اسناد و مدارک مربوط و هم از طریق پرسشنامه،بدست آمد. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش پیمایشی به منظور آزمون فرضیههای تنظیم شده این تحقیق، شامل دوپرسشنامه، اولی شامل 18 سئوال پرسشنامه سنجش ساختار سازمانی(تدافعی، تحلیلگر، تهاجمی)و دومین پرسشنامهسنجش بازاریابی پورتر با 15 سئوال طراحی گردید. برای قابلیت اعتماد سؤالات ضریب آلفای کرونباخ0.786بدست آمد. برای سنجش عوامل موثر در رفتار اطلاعیابی، از آزمون پیرسون استفاده شد. سپس میزان همراستائی بین استراتژیهایسازمانی و استراتژیهای بازاریابی اندازهگیری شد. در نهایت در این پژوهش همبستگی میان همراستائی استراتژیهایسازمانی و استراتژیهای بازاریابی با عملکرد سازمانها مورد بررسی قرار گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بکارگیری تکنیک های خوشه بندی و الگوریتم ژنتیک در بهینه سازی درختان تصمیم گیری برای اعتبارسنجی مشتریان بانک ها
        محمود البرزی محمد خان بابایی محمدابراهیم محمدپور زرندی
        درختان تصمیم گیری به عنوان یکی از تکنیک های داده کاوی کاربرد زیادی در اعتبارسنجی مشتریان بانک وشناسایی آن ها برای اعطای تسهیلات اعتباری دارد. مسئله اصلی در پیچیدگی درختان تصمیم گیری، اندازه بیش از حد،عدم انعطاف پذیری و دقت کم در طبقه بندی است. هدف از این مقاله ارائه مدل چکیده کامل
        درختان تصمیم گیری به عنوان یکی از تکنیک های داده کاوی کاربرد زیادی در اعتبارسنجی مشتریان بانک وشناسایی آن ها برای اعطای تسهیلات اعتباری دارد. مسئله اصلی در پیچیدگی درختان تصمیم گیری، اندازه بیش از حد،عدم انعطاف پذیری و دقت کم در طبقه بندی است. هدف از این مقاله ارائه مدل ترکیبی در بهینه سازی درختان تصمیمگیری توسط تکنیک الگوریتم ژنتیک به منظور حل مسائل ذکر شده در فوق برای اعتبارسنجی مشتریان بانک است. بهنظر می رسد بتوان با انتخاب ویژگی های مناسب و ساخت درختان تصمیم گیری توسط الگوریتم ژنتیک به کاهشپیچیدگی و افزایش انعطاف پذیری درختان تصمیم گیری پرداخت. در مدل ترکیبی پیشنهادی ابتدا داده های اعتباریتوسط تکنیک خوشه بندیSimpleKmeansبه دو خوشه تقسیم می شوند. سپس با استفاده از الگوریتم ژنتیک، پنجالگوریتم انتخاب ویژگی مبتنی بر سه رویکرد فیلترWrapperو طرح جاسازی شده بر پایه درخت تصمیم گیری ژنتیکی،به انتخاب ویژگی های اعتبارسنجی مهم در مجموعه داده می پردازند. در ادامه پنج درخت تصمیم گیری مبتنی برلگوریتم C4.5در هر خوشه با مجموعه ویژگی های منتخب ساخته می شود. بهترین درختان تصمیم گیری در هر خوشهمبتنی بر معیارهای بهینگی مورد نظر در این مقاله انتخاب شده و با هم ترکیب می شوند تا درخت تصمیم گیری نهاییبرای اعتبارسنجی مشتریان بانک ایجاد شود. ابزار یادگیری ماشین وکا و نرم افزارGATreeبرای رسیدن به نتایج بکار گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که استفاده از مدل ترکیبی پیشنهادی در ساخت درخت تصمیم گیریمنجر به افزایش دقت طبقه بندی نسبت به بسیاری از الگوریتم های مقایسه شده در این مقاله می شود؛ ولی پیچیدگیالگوریتم مدل ترکیبی پیشنهادی از برخی الگوریتم های طبقه بندی مقایسه شده در این مقاله بیشتر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مقایسه ویژگیهای مدیریتی کتابداران زن و مرد کتابخانههای شهر تهران
        مریم امامی نصرت ریاحی نیا
        هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه ویژگیهای مدیریتی کتابداران زن و مرد کتابخانههای شهر تهران است. اینپژوهش به روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است. نمونه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان کتابخانههایدانشگاههای خوارزمی، علم و صنعت، امیرکبیر و تهران است که در مجموع 56 مدیر و 104 چکیده کامل
        هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه ویژگیهای مدیریتی کتابداران زن و مرد کتابخانههای شهر تهران است. اینپژوهش به روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است. نمونه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان کتابخانههایدانشگاههای خوارزمی، علم و صنعت، امیرکبیر و تهران است که در مجموع 56 مدیر و 104 کارمند مورد بررسی قرارگرفتند.از میان مولفههای مدیریتی مطرح شده، تنها در مولفه "کنترل و نظارت" بین عملکرد مدیران زن و مرد کتابخانههایدانشگاههای دولتی شهر تهران تفاوت معناداری وجود دارد و در رابطه با سایر مولفههای مدیریتی تفاوتی بین عملکردمدیران زن و مرد مشاهده نشد. همچنین از میان مولفههای مدیریتی، فقط در مولفه"ایجاد انگیزه" و "سبکهایمدیریتی" بین نظرکارمندان زن و مرد کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران تفاوت معناداری مشاهده شد و درمولفههای دیگر تفاوتی بین نظر کارمندان زن و مرد مشاهده نشد. در زمینه "رضایت شغلی" نتایج نشان داد که میزانرضایت مدیران مرد بیشتر از مدیران زن بود. مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران معتقدند که وظایفمدیریتی را در سطح خوبی انجام میدهند اما کارکنان عقیده دارند که این وظایف در سطح متوسطی انجام میشود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدلسازی روابط علّت و معلولی نقشه استراتژی با استفاده از تکنیک دیماتل (موردکاوی شرکت سایپا یدک)
        جواد جاسبی فرشید محمدنژاد
        کارت امتیازی متوازن، یک سیستم مدیریتی است که میتواند اجرای استراتژیها را مدیریت کرده و با اندازهگیریعملکرد، باعث انتقال و تفهیم ماموریت، چشمانداز، استراتژیها و انتظارات عملکردی به کلیه ذینفعان درونی و بیرونیسازمان شود. نقشه استراتژی، مهمترین مولفه برای ایجاد کارت امتیاز چکیده کامل
        کارت امتیازی متوازن، یک سیستم مدیریتی است که میتواند اجرای استراتژیها را مدیریت کرده و با اندازهگیریعملکرد، باعث انتقال و تفهیم ماموریت، چشمانداز، استراتژیها و انتظارات عملکردی به کلیه ذینفعان درونی و بیرونیسازمان شود. نقشه استراتژی، مهمترین مولفه برای ایجاد کارت امتیازی متوازن است. ترسیم ساختار اهداف استراتژیک وکلیدی سازمان در نقشه استراتژی، شالوده و مبنای کارت امتیازی متوازن را تشکیل می دهد که به عنوان وجه تمایزسیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن با سایر تکنیکها میباشد. متاسفانه سازمانها و شرکتهای زیادی در مسیر کارتامتیازی خود با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند، چراکه در ترسیم نقشه استراتژیشان، اشتباهات جدی مرتکب میشوند.به نظر میرسد که متناسب با چارچوب ارایه شده توسط مبدعان کارت امتیازی متوازن، سازمانهای مختلف اغلب بدوندر نظر گرفتن روابط ع لّت و معلولی میان اهداف استراتژیک و تنها از طریق نظرات و اتفاق نظر مدیران ارشد و متخصصاندر آن را انتخاب می کنند. در این نوشتار با استفاده از تکنیکDEMATELالگویی ارایه میکنیم که میتواند روابط علت و معلولی بین اهداف استراتژیک نقشه استراتژی را با تجمیع و پردازش دانش و قضاوت خبرگان ، انکشاف و ترسیم نماید. بااین فرایند می توان ساختار یکپارچهای برای سطح کلان سیستم کارت امتیازی متوازن ارایه و علاوه بر مدلسازی ریاضیرو ابط علّت و معلو لی نقشه استرا تژی ، یک سیستم پشتیبان تصمیم در بدنه اجرایی کارت امتیازی متوازن ایجاد کرد کهمی تواند کارایی بالایی برای کمک به این مساله در سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن داشته باشد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM
        زهره میرحسینی شمسی محب حوری
        پژوهش حاضر در مورد ارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با استفاده از مدل تعالی سازمانیEFQM(مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت) می باشد. هدف از این پژوهش بررسی سطح مدیریت کیفیت در سازمان اسناد و(مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت) می باشد. هدف از این پژوهش بررسی سطح چکیده کامل
        پژوهش حاضر در مورد ارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با استفاده از مدل تعالی سازمانیEFQM(مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت) می باشد. هدف از این پژوهش بررسی سطح مدیریت کیفیت در سازمان اسناد و(مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت) می باشد. هدف از این پژوهش بررسی سطح مدیریت کیفیت در سازمان اسناد وEFQMاست. در این پژوهش از روش پیمایش موردی استفاده شده است و از طریق مقایسه نتایج حاصله از ارزیابی با مدل مذکورنتیجه گیری شده است.جامعه مورد پژوهش 23 نفراز مدیران ارشد و 300 نفر از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی می باشند که نمونهمزبور با استفاده از جدول نمونه مایکل مارک و جولی جانین ( 1983 ) انتخاب شده است.ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه 50 سؤالی مدلEFOMاست که بین مدیران و کارکنان توزیع شده است .اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته و در این رابطه از نرم افزار SPSSاستفاده شده است.نتایج حاصله از پژوهش نشان داد که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با کسب امتیاز643/87در مقایسه با امتیاز کل 1000 در سطوح برگزیدگان اولیه و برندگان جایزه مقدماتی قرار دارد، و بین امتیازهای کسب شده از معیارها و گروههای جامعه آماری، تفاوت معنادار وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - سنجش همراستایی استراتژیک در سازمان های ایرانی
        میرعلی سیدی ناصر پورصادق سولماز اکبرپور
        برنامه یزی استراتژیک سیستمهای طلاعاتی در راستای تحقق اهداف سازمان، از مهمترین مباحثی است که در دهه هایاخیر مورد توجه مدیران ارشد اجرایی سازمانهای یشگام بوده است. این موضوع تحت عنوان همراستایی استراتژیک مطرحاست. هدف این مطالعه ارزیابی میزان بلوغ همراستایی استراتژیک در سا چکیده کامل
        برنامه یزی استراتژیک سیستمهای طلاعاتی در راستای تحقق اهداف سازمان، از مهمترین مباحثی است که در دهه هایاخیر مورد توجه مدیران ارشد اجرایی سازمانهای یشگام بوده است. این موضوع تحت عنوان همراستایی استراتژیک مطرحاست. هدف این مطالعه ارزیابی میزان بلوغ همراستایی استراتژیک در سازمان بنادر و دریانوردی می باشد برای این هدفعوامل همراستایی استراتژیک مدل لوفتمن به عنوان اساس کار انتخاب شده اند.این مدل دارای پنج سطح و هر سطحشامل شش عامل می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران ارشد سازمان و مدیران ارشداطلاعاتی و کارشناسان فناوریاطلاعات/ سیستم های اطلاعاتی سازمان بنادر و دریانوردی می باشد که 55 نفر از طریق سرشماری به عنوان نمونه انتخابشدند. داده ها از طریق پرسشنامه مشتمل برشش بخش برای تعیین شرایط جاری سازمان، جمع آوری شدند. نتایج حاصلاز تجزیه و تحلیل داده ها نشان میدهد که طبق نظر مسئولین مرتبط در سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان در سطحسه بلوغ همراستایی استراتژیک یعنی سطح تمرکزکامل م یباشد و چشم انداز بهبود همسویی، حرکت به سوی سطحچهارم بلوغ همراستایی استراتژیک می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارزیابی پروژه های تحقیق و توسعه(R&D) با رویکرد مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها(DEA-BSC)
        رضا رادفر فریبا صلاحی
        در این مقاله، مدلی برای کمک به بهبود فرایند انتخاب و ارزیابی پروژه های تحقیق و توسعه در سازمان های چندپروژه ای فراهم می شود. این تحقیق یک روش چند معیاره برای ارزیابی پروژه های تحقیق و توسعه بر پایه ترکیب دومتدولوژی مدیریتی متفاوت می باشد. مفاهیم مربوط به کارت امتیازی مت چکیده کامل
        در این مقاله، مدلی برای کمک به بهبود فرایند انتخاب و ارزیابی پروژه های تحقیق و توسعه در سازمان های چندپروژه ای فراهم می شود. این تحقیق یک روش چند معیاره برای ارزیابی پروژه های تحقیق و توسعه بر پایه ترکیب دومتدولوژی مدیریتی متفاوت می باشد. مفاهیم مربوط به کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها که هر یک بهتنهایی ابزار مفیدی در اندازه گیری و تحلیل عملکرد سازمان ها می باشند، گرفته شده و در مدل (DEA-BSC)ترکیب شده اند. این نگرش بر پایه تحلیل پوششی داده ها، توسعه محدودیت وزن و روش کارت امتیازی متوازن است و بدنبال تامینسه هدف معمول سازمان ها یعنی اثربخشی ،کارایی و توازن(در استفاده از ورودی ها وخروجی ها) می باشد.در این مقاله به بررسی دو تکنیک مطرح کارت امتیازی متوازن در بخش طراحی شاخص های عملکردی و تکنیکتحلیل پوششی داده هادر بخش ارزیابی واحدهای تصمیم گیرنده با توجه به شاخص های طراحی شده پرداخته شده است.در انتها تکنیک DEA-BSC برای ارزیابی 25 پروژه در صنعت قطعه سازی خودرو بکار برده شده است. پرونده مقاله