پیش بینی ابعاد و مولفههای نوآوری در مدل کسبوکارهای تثبیت شده با رویکرد تفکر طراحی (مورد مطالعه: صنایع منتخب)
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
سیامک باراندوست
1
,
کمال سخدری
2
*
,
علی داوری
3
1 - دانشجوی دکتری گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - استادیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهرانف تهران، ایران
3 - استادیار، گروه کسب و کارجدید، دانشکده کارآفرینی ،دانشگاه تهران
کلید واژه: مدل کسبوکار (BM), نوآوری, نوآوری در مدل کسبوکار (BMI), تفکر طراحی (DT),
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: امروزه نوآوری در مدل کسبوکار (BMI) یکی از راه حل های اساسی کسبوکارها جهت پاسخگویی به پویایی های محیطی و افزایش توان رقابت پذیری بنگاه هاست. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای چارچوب نوآوری در مدل کسبوکارهای تثبیت شده رویکرد تفکر طراحی (DT) در صنایع منتخب است. روش : پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی و ترکیب کیفی و کمی است. روش نمونه گیری غیراحتمالی، هدفمند و مبتنی بر روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب که بعد از 8 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. برای گردآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته براساس بخش کیفی استفاده شد و تعداد 101 پرسشنامه جمع آوری گردید. سپس دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart PLS3 تحلیل شد. یافته ها: براساس دیدگاه صاحبان فرایند، ادبیات نظری موجود و نتایج مدلسازی معادلات ساختاری، چارچوب یکپارچه فرایند BMI در صنایع منتخب با رویکرد DT دارای پنج بعد فاز شروع، فاز الهام گرفتن، فاز ایده پردازی، فاز ادغام و فاز پیاده سازی و دوازده مولفه تشکیل تیم، آماده سازی محیط، دستور کار طراحی، درک و کشف، تحلیل و تفسیر، خلق ایدهها، غربالگری و انتخاب ایده ها، نمونهسازی و آزمون، طراحی مدل کسب و کار، عرضه اولیه، یادگیری و مقیاس پذیری است. نتیجه : ابعاد و مولفههای احصاء شده از یافته های پژوهش حاضر تطابق با اغلب پژوهش های قبلی دارد. همچنین تفکر طراحی (DT) رویکردی است که میتواند موجب نوآوری در مدل کسبوکارهای (BMI) تثبیت شده صنایع منتخب گردد.
Background & Purpose: Today, business model innovation (BMI) is one of the basic solutions for businesses to respond to environmental dynamics and increase the competitiveness of firms. The present study aims to identify the dimensions and components of the innovation framework in the established business model of design thinking approach (DT) in selected industries. Methodology: The present study is applied in terms of purpose and qualitative and quantitative in terms of survey method and combination. Non-probability, purposeful sampling method based on selected snowball sampling method was obtained after 8 theoretical saturation interviews. A researcher-made questionnaire based on the qualitative section was used to collect data in a quantitative part and 101 questionnaires were collected. Then the data were analyzed by structural equation modeling using Smart PLS3 software. Findings: Based on the views of process owners, existing theoretical literature and structural equation modeling results, integrated BMI process framework in selected industries with DT approach has five dimensions: start phase, inspiration phase, idea generation phase, integration phase and implementation phase and twelve components. Team building, environment preparation, design agenda, understanding and discovery, analysis and interpretation, idea creation, screening and selection of ideas, prototyping and testing, business model design, initial presentation, learning and scalability. Conclusion: The dimensions and components of the findings of the present study are consistent with most previous studies. Design thinking (DT) is also an approach that can lead to innovation in the established business model (BMI) of selected industries