طراحی مدل آینده پژوهی از همسویی استراتژی های بازاریابی بین الملل در بخش پایین دستی صنعت نفت ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیایمان محمدعلی تجریشی 1 , سینا نعمتیزاده 2 , حسن اسماعیل پور 3 , قاسمعلی بازایی 4
1 - داشگاه آزاد اسلامی واجد تهران مرکزی
2 - دانشیار/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی/ دانشکده مدیریت
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: منطق فازی, آیندهپژوهی, نقاط مرجع استراتژیک, استراتژی بازاریابی بین الملل, عملکرد بازاریابی بین المللی, همسویی استراتژیک,
چکیده مقاله :
این مطالعه در جهت پاسخ به این پرسش است که آیا وجود همسویی استراتژیک در حوزه بازاریابی بین الملل منجر به بهبود عملکرد شرکت در حوزه صادرات خواهد شد. پس از پاسخ به این سئوال از طریق روش آزمون فرض فازی، یک سیستم پشتیبانی از تصمیمگیری مدیریت در ارتباط با همسویی استراتژی-های بازاریابی بین الملل ارائه میشود. پژوهش حاضر از حیث هدف یک پژوهش تبیینی بوده و با توجه به اینکه الگویی در سطح استراتژیک برای حوزه بازاریابی بینالملل ارائه میدهد از نظر نتیجه یک پژوهش توسعهای است. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکتهای پایین دستی صنعت نفت یعنی شرکتهای پتروشیمی و دوایر صادراتی در صنعت نفت است که به امر بازاریابی بین الملل کالاها و خدمات مبادرت میورزند و حداقل سه سال متوالی به عنوان شرکت برتر در حوزه بازاریابی بینالملل شناسایی شدهاند. سطح تجزیه و تحلیل در این پژوهش سازمان است. ابزار جمعآوری دادهها برای عملکرد بازاریابی بین المللی گزارشات سازمان مدیریت صنعتی در ارتباط با پانصد شرکت برتر و گزارشات عملکرد مالی شرکت-ها بوده و برای تعیین درجه همسویی استراتژیک از نظریه نقاط مرجع استراتژیک استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که اولاً همسویی استراتژیک بالا موجب ارتقاء عملکرد بازاریابی بین المللی میشود، ثانیاً اندازهگیری فازی همسویی استراتژیک و عملکرد بازاریابی بین المللی تقریر درست-تری از واقعیت ارائه مینماید. ثالثاً در این پژوهش، مطلوبیت الگوی فازی در ارتباط با ارائه یک سیستم پشتیبانی از تصمیمگیری مدیریت تأیید شده است.
This study is struggled to reply this question; the existence of the strategic alignment in the international marketing domain would caused export performance improvement. After that a decision support system (DSS) about export strategy alignment is presented. This research from the view of objective is a casual research and because of the research presents a model in the strategic level for export strategies, it is a developmental research. The study performed in Iran’s petrochemical companies which had export performance. The level of analysis is organization. The method of data gathering for export performance is external secondary data (Industrial Management Org. reports about IMI500 and the financial statement of the companies) and for determining the degree of strategic alignment the strategic reference points (SRP's) theory is applied. The result shows that: (1) Higher export strategies alignment caused increasing in the export performance, (2) Fuzzy measurements of strategic alignment and export performance caused a more accurate statement for reality, (3) In this research the utility of the fuzzy model to present a DSS for management has approved.
_||_
A Futurology Model of International Marketing Strategies Alignment in Downstream Sector of Iran Petroleum Industry
Abstract
Purpose and necessity of research: This study aims to answer the question whether the existence of strategic alignment in the field of international marketing will lead to improved company’s exports performance. At the strategic level, a model for the implementation and implementation of international marketing strategies is not considered in a unified manner, it is necessary to categorize the issues in international marketing in order to define the position in order to provide a reference model. In the field of strategic and operational issues, this function should be done and based on it, alignment and synergy in export performance should be created.
Research Methodology: Considering that in this research, a strategic level model for international marketing strategy is explained from the perspective of the result of a developmental research and the research strategy is survey. The level of analysis in this research is organization. Data collection tools for the export performance of foreign secondary data include reports of the Industrial Management Organization in relation to the top 500 companies and performance reports of the downstream part of the Iranian Petroleum industry, and to determine the degree of strategic alignment from the point of view of strategic reference points and theory Proximity-based fuzzy approach is used.
Findings: The results show that firstly, high strategic alignment improves international marketing performance, and secondly, fuzzy measurement of strategic alignment and international marketing performance provides a more accurate account of reality. Third, in this study, the desirability of the fuzzy model in relation to the provision of a management decision support system has been confirmed so that organizations can make decisions based on their strategic international alignment and fuzzy degrees of international marketing alignment.
Keywords: Future Research, Strategic Alignment, Fuzzy Logic, Quantitative Strategic Reference Matrix, Proximity Theory, Strategic Reference Points, International Marketing Strategy, Export Performance.
طراحی مدل آینده پژوهی از همسویی استراتژيهای بازاریابی بینالملل در بخش پایین دستی صنعت نفت ایران
چكيده
هدف و ضرورت تحقیق: اين مطالعه در جهت پاسخ به اين پرسش است كه آيا وجود همسویی استراتژيك در حوزه بازاریابی بین الملل منجر به بهبود عملكرد شرکت در حوزه صادرات خواهد شد. با توجه به اینکه در سطح استراتژیک الگویی برای اجرا و بسترسازی استراتژیهای بازاریابی بینالملل بطور یکپارچه ملاحظه نگردید، ضرورت دارد که با هدف ارائه یک الگوی مرجع بتوان موضوعات مطرح در بازاریابی بینالملل را طبقهبندی نمود تا تعریف به جایگاه در حوزه موضوعات استراتژیک و عملیاتی این کارکرد صورت پذیرد و مبتنی بر آن همسویی و همافزایی در عملکرد صادراتی ایجاد شود.
روششناسی تحقیق: با توجه به اينكه در اين پژوهش الگويي در سطح استراتژيك براي استراتژي بازاریابی بینالمللی تبيين شده است از منظر نتيجه يك پژوهش توسعهای ميباشد و استراتژی تحقيق از نوع استراتژي تحقيق زمینهیابی است. سطح تجزيه و تحليل در اين پژوهش سازمان است. ابزار جمعآوري دادهها براي عملكرد صادراتي دادههاي ثانويه خارجي شامل گزارشات سازمان مديريت صنعتي در ارتباط با پانصد شركت برتر و گزارشات عملکردی بخش پایین دستی صنعت نفت ایران، بوده و براي تعيين درجه همسویی استراتژيك از نظريه نقاط مرجع استراتژيك و تئوری مجاورت مبتنی بر رویکرد فازی استفاده شده است.
يافتههاي پژوهش: نتایج نشانگر آن است كه اولاً همسویی استراتژيك بالا موجب ارتقاء عملكرد بازاریابی بین المللي ميشود، ثانياً اندازهگيري فازي همسویی استراتژيك و عملكرد بازاریابی بینالمللي تقرير درستتري از واقعيت ارائه مينمايد. ثالثاً در اين پژوهش، مطلوبيت الگوي فازي در ارتباط با ارائه يك سيستم پشتيباني از تصميمگيري مديريت تأييد شده است بطوری که با آن سازمانها میتوانند براساس درجات فازی از همسویی استراتژیک بازاریابی بینالملل تصمیمات مبتنی بر آمیخته بین المللی خود را تنظیم و بهبود بخشند.
واژههاي كليدي: آیندهپژوهی، همسویی استراتژيك، منطق فازي، ماتريس نقاط مرجع استراتژيك كمي، تئوری مجاورت، نقاط مرجع استراتژیک، استراتژي بازاریابی بینالملل، عملكرد صادراتي.
امروزه نقش همسویی استراتژيك در ارتقاي عملكرد سازماني بسيار مورد توجه انديشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است، بطوري كه مسأله اصلي براي مديريت سازمان، ايجاد همسویی بين سطوح استراتژي با محيط خارجي سازمان است [28، 30، 21]. براساس بسياري از تئوريهاي همسویی و تركيببندي سازمان، در سازمانهايي كه همسویی بين عوامل زمينهاي، ساختاري و استراتژيك در تركيببندي آنها بالاست، اثربخشي آنها در حد بالايي قرار دارد [13]. همسویی عبارت است از حدود چسبندگي بين دو يا چند بُعد سازماني براي ارتقاي عملكرد [27، 29]. بايد توجه داشت كه اگر استراتژي در سطح سازمان در واكنش به محيط تغيير داده شود، لازم است ديگر سطوح استراتژي (يعني استراتژي سطح كسب و كار و استراتژي وظيفهاي) نيز بطور هماهنگ تغيير يافته تا همسویی استراتژيك حفظ شود. عدهاي همسویی استراتژيك را همسویی بين عناصر سازمان (ساختار، تكنولوژي، فرهنگ، نيروي انساني، شيوه رهبري) با شرايط محيطي ميدانند [11، 24، 12، 22، 18، 31، 8] و عدهاي ديگر همسویی استراتژيك را همسویی در سطح استراتژيك بين خود عناصر سازمان عنوان نمودهاند [35، 10، 7، 14، 16، 34]. ملينك و همكاران (2005)، همسویی را در رابطه با حفظ سازگاري بين اهداف استراتژيك و برنامههاي اجرايي مورد تأكيد قرار داده و معتقد هستند كه همسویی ناظر بر تأمين سازگاري بين لايههاي مختلف در فرآيند برنامهريزي است [26]. بنابراين، ميتوان دو سطح استراتژيك و عملياتي را براي مسئله همسویی مطرح نمود. همسویی استراتژيك به هماهنگي استراتژيها از منظر مفهومي و ذهني ميپردازد ولي در سطح همسویی عملياتي، هماهنگي عملي در اجراي برنامهها صورت ميپذيرد بطوري كه لازمه همسویی عملياتي، ايجاد همسویی استراتژيك است. به هر حال، به دليل اهميت فزآينده همسویی و نقش محوري آن در موفقيت سازمانها، مطالعات زيادي در خصوص شناسايي بيشتر اين متغير و چگونگي نقش و اثر آن در بقا و موفقيت سازمان انجام شده و در حال انجام است [23، 17، 19]. اين مقاله سعي دارد؛ اولاً الگوي جديدي براي سنجش همسویی استراتژيك مبتني بر نظريه نقاط مرجع استراتژيك معرفي نمايد كه با بكارگيري آن بتوان درجه همسویی استراتژيك را اندازهگيري نمود؛ ثانياً با استفاده از رويكرد فازي و با بكارگيري روش آزمون فرض فازي يك سيستم پشتيباني از تصميمگيري مديريت در ارتباط با همسویی استراتژيك بازاریابی بین الملل ارائه نمايد.
1- الگوهاي همه جانبه همسویی: كاربرد نظريه نقاط مرجع استراتژيك1
نظريهپردازان مختلف مديريت، هريك براساس، ديدگاههاي خود، نقاط مرجع خاصي را جهت موفقيت سازمانها بر شمردهاند. كاهش هزينه (پورتر، 1985)، كيفيت (ايماي، 1986)، سرعت (استاك و هوت، 1990)، نوآوري (فوستر، 1986)، نيازهاي مشتريان (اوهمايه، 1988، پيترز، 1987) و ذينفعان (هندرسون، 1990) از جمله نقاط مرجعي هستند كه بزعم نظريهپردازان ارائه كننده آنها، در صورت تأكيد بر هريك از اين نقاط، سازمان به موفقيت نائل خواهد آمد [15]. همچنين، آنها بر اين حوزه تأكيد دارند كه ميتوان با استفاده از مباني فلسفي و منطقي، تئوريهاي سازمان را در الگوهاي يك بُعدي و دو بُعدي دستهبندي نمود [9، 33، 20]. در نمودار 1 مبنايي براي مقايسه مباني منطقي تئوريهاي مديريت ارائه شده است. اين بررسي نشان ميدهد كه ابعاد ارائه شده توسط اين نظريه پردازان مترادف يكديگر بوده و نقاط مرجع مورد استفاده آنها بر يكديگر تطابق دارند. براي گونهشناسي الگوهاي هر يك از سيستمها و زير سيستمهاي سازمان، بايد از بين نقاط مرجع گفته شده «نقاط مرجع اعلم» را انتخاب نمود و سپس اقدام به گونهشناسي كرد. در اين پژوهش، براي گونهشناسي استراتژيهاي بازاریابی بین الملل از ابعاد مورد استفاده توسط «ريچارد اچ. هال» بهره گرفته خواهد شد كه شامل دو بُعد «كانون توجه» و «كنترل» است.
نمودار 1- مترادف بودن نقاط مرجع در دستهبندي الگوهاي مديريت
منعطف (نتيجه) | باز | راديكال | SRP 2 | گونه چهارم از نظريهها | گونه سوم از نظريهها | ||||
كنترل | سيستم | تغييرات | |||||||
گونه دوم از نظريهها | گونه اول از نظريهها | ||||||||
شديد (فرآيند) | بسته | تدريجي | |||||||
|
| Burrell and Morgan, 1979:22 | SRP 1 | ||||||
ذهني | پيش فرض فلسفي | عيني | |||||||
Scott, 1981:29 & 128 | طبيعي | نگرش | عقلايي | ||||||
Hall, 1996; 279 | خارج | كانون توجه | داخل |
2- منطق و الگوي فازي؛ رهيافتي براي اندازهگيري درجه همسویی استراتژيك
سازمانها پديدههاي فازي هستند و اين ما هستيم كه آنها را در حالت هستي يا نيستي تعريف ميكنيم [5]. بنابراين، اگر سازمانها فازي باشند، بايد مسائل مرتبط با آنها نيز از الگوهاي فازي تبعيت نمايد. بر همين اساس، ميتوان تبيين نمود كه همسویی استراتژيك و عملكرد بازاریابی بین الملل هر دو مقولههايي فازي هستند. آنچه كه در الگوي فازي همسویی استراتژيك مطرح ميشود تعيين ميزان درجه همسویی استراتژيك در يك موضوع مورد بررسي است. در الگوي فازي ابتدا ماتريس نقاط مرجع استراتژيك از صفر تا 100 درجه بندي ميشود. اين درجهبندي موجب پيوسته شدن ماتريس نقاط مرجع استراتژيك خواهد شد. از آنجا ابعاد ماتريس هر يك به دو بُعد تفكيك شده است (كنترل فرآيند و كنترل نتيجه/ توجه به محيط داخل و توجه به محيط خارج)، در اين درجهبندي بايد چهار بُعد مورد توجه قرار گيرد كه آنها عبارتند از: (1) ميزان كنترل نتيجه، (2) ميزان كنترل فرآيند، (3) ميزان توجه به محيط داخل و (4) ميزان توجه به محيط خارج. هر يك از اين چهار بُعد از صفر تا 100 درجهبندي خواهد شد بطوري كه جهت درجهبندي در ابعاد هر طرف ماتريس متضاد هم خواهد بود (نمودار 2). هر چند تعريف همسویی به مفهوم آن است كه گونههاي استراتژي بازاریابی بین الملل در يكي از ربعهاي متناظر ماتريس نقاط مرجع استراتژيك قرار گيرند، اما درجه همسویی را تنها ميتوان بر مبناي مجاورت گونهها به يكديگر سنجيد. بر اساس نظريه مجاورت در ماتريس پيوسته نقاط مرجع استراتژيك، فاصله صفر تا 71 بعنوان همسویی بالا، فاصله 71 تا 112 به عنوان همسویی متوسط و فاصله 112 تا 141 بعنوان همسویی پايين محسوب ميشود. اين اعداد از طريق رابطه فاصله بين دو نقطه در ماتريس كمي نقاط مرجع استراتژيك قابل احصاء است. براساس اين نظريه هرچه ميزان مجاورت بالاتر باشد (ميزان فاصله بين نقاط مرجع كمتر باشد)، ميزان همسویی بالاتر خواهد بود.
نمودار 2- ماتريس كمي نقاط مرجع استراتژيك
مجموعههاي فازي، چارچوبي را براي روبرو شدن با ابهام فرآهم ميآورد. چارچوب كلي مواجهه با ابهام، «اندازههاي ميزان (درجه) فازي بودن2» است كه با تئوري مجموعههاي فازي تبيين ميگردد [1: 113]. توابع مجموعههاي فازي به وسيله توابع عضويت نمايانده ميشوند. اين توابع نشان ميدهد كه يك عنصر تا چه حد عضو مجموعه فازي است. توابع عضويت اين امكان را فرآهم ميآورند كه ميزان تعلق يا درجه عضويت عنصر را به صورت يك عدد حقيقي بين صفر تا یک انتخاب كنيم [4]. در نمودار 3 افرازهاي فازي از درجه همسویی استراتژيك ميان كاركردها و عملكرد بازاریابی بین المللي در سه مجموعه فازي «پايين»، «متوسط» و «بالا» ارائه شده است.
نمودار 3- افرازهاي فازي همسویی استراتژيك و عملكرد بازاریابی بین المللي
3- گونهشناسي استراتژيهاي بازاریابی بینالملل براساس نقاط مرجع استراتژيك كمي
در ادبيات بازرگاني بينالملل، چهار گونه استراتژي براي بازاریابی بین الملل وجود دارد كه شامل استراتژي انعكاس داخلي3، استراتژي جهاني- محلي4، استراتژي جهاني5 و استراتژي واكنشي- مبادله6 است [25]. مبناي انتخاب اين استراتژيها جهتگيريهاي جهاني مديران ارشد و نتايج حاصل از تجزيه و تحليل محيط ميباشد [2]. همچنين اگر بازاریابی بین الملل محصولات و خدمات سازمان را يك فرآيند پويا در نظر بگيريم، تصميمگيري پيرامون سه فعاليت اصلي در اين فرآيند بايد صورت پذيرد. اين زير سيستمها در فرآيند بازاریابی بینالملل كالاها و خدمات شامل زير سيستم انتخاب بازار هدف، زير سيستم ورود به بازار بينالملل و زير سيستم آميخته بازار بينالملل است. در خصوص زيرسيستم انتخاب بازار هدف بازاریابی بینالملل، چهار گونه استراتژي وجود دارد كه آنها عبارتند از [3]: (1) استراتژي تمرکز بر بازارهاي همگن، (2) استراتژي تمرکز بر بازارهاي غير همگن، (3) استراتژي تنوع در بازارهاي همگن و (4) استراتژي تنوع در بازارهاي غير همگن. همچنين در ارتباط با استراتژيهاي ورود به بازار بينالملل، دو پژوهشگر به نام رودباخ و دانيل (1998)، انتخاب استراتژي ورود را در سازمان به لحاظ سه نوع مزيت ميدانند كه آنها عبارتند از: (1) مزيت ناشي از مالكيت، (2) مزيت ناشي از موقعيت و (3) مزيتهاي بينالمللي شدن. استراتژيهاي صادرات مستقيم و غيرمستقيم با مزيت ناشي از موقعيت هماهنگ است، استراتژي اتحاد استراتژيك با مزيت ناشي از مالكيت همسو ميباشد و استراتژي سرمايهگذاري مستقيم خارجي با مزيت ناشي از بينالمللي شدن هماهنگ است [32]. در حوزه بازاریابی بین الملل شركتها يکي از چهار استراتژي آميخته بينالملل را جهت پاسخگويي به نيازهاي بازار هدف، به کار ميگيرند: (1) استراتژي آميخته بازاريابي كاملاً استاندارد؛ (2) استراتژي آميخته بازاريابي استاندارد؛ (3) استراتژي آميخته بازاريابي محلي (4) استراتژي آميخته بازاريابي كاملاً محلي. اين گونههاي استراتژي در سيستم بازرگاني سازمان بايد با كاركرد بازاريابي داخلي همسویی افقي داشته باشند. در اين پژوهش از گونههاي استراتژي واكر و همكاران(2003)، براي هماهنگي استراتژي بازاریابی بین الملل و بازاريابي استفاده شده است. واكر و همكاران براي استراتژي بازاريابي20 نوع استراتژي براساس چرخه عمر محصول بيان نمودهاند كه در چهار گروه اصلي قرار ميگيرند: استراتژيهاي مرحله ورود به بازار، استراتژيهاي مرحله رشد، استراتژيهاي مرحله بلوغ و استراتژيهاي مرحله افول [6]. در نمودار 4 اين گونههاي استراتژي در ماتريس كمي نقاط مرجع استراتژيك جانمايي شده است.
4- پرسشهاي پژوهش
پرسشهاي اصلي و فرعي اين پژوهش عبارتند از:
الف) پرسش اصلي پژوهش:
آيا همسویی عمودي و افقي استراتژيهاي بازاریابی بین الملل بر ارتقاء عملكرد مؤثر است؟
ب) پرسش هاي فرعي پژوهش:
عملكرد بازاریابی بینالملل در هر يك از شركتهاي مورد مطالعه چگونه است؟
ميزان حمايت از تأثيرات همسویی عمودي و افقي استراتژي بازاریابی بین الملل بر عملكرد تا چه حدي است؟
5- متغيرهاي پژوهش
در اين پژوهش، متغيرهاي همسویی عمودي و افقي به عنوان متغير مستقل بوده و عملكرد صادراتی به عنوان متغير وابسته بررسي شده است. روابط بين متغيرهاي همسویی با توجه به نمودار شماره 4 به صورت موارد ذيل قابل تعريف است:
§ همسویی عمودي (درجه همسویی محيط بينالملل با استراتژي بازاریابی بینالملل و نيز درجه همسویی زير سيستمهاي بازاریابی بینالملل با استراتژي بازاریابی بینالملل)
§ همسویی افقي (درجه همسویی استراتژي بازاريابي با استراتژي بازاریابی بینالملل و نيز درجه همسویی استراتژي زير سيستم هاي بازاریابی بینالملل با يكديگر)
6- روش پژوهش
اين پژوهش از نظر نتيجه يك تحقيق توسعهاي است، از نظر هدف به لحاظ اينكه ميخواهد به يكي از دلايل و علل بهبود عملكرد صادراتی بپردازد از نوع تحقيق تبييني است و از نظر نوع داده (كميتپذيري متغيرهاي پژوهش) يك پژوهش كمّي محسوب ميشود. در اين تحقيق با استفاده از استراتژي تحقيق پيمايشي اطلاعات مورد نياز براي تعيين درجه همسویی استراتژيهاي بازاریابی بینالملل در سازمانهاي مورد مطالعه به دست آمده است. ميانگين سطح صادرات سه ساله اين شركتها نشان ميدهد كه 23 شركت (65 درصد از جامعه) داراي عملكرد صادراتي زير 25 درصد ميباشند. اين خود نشاندهنده اين موضوع است كه درميان بهترين سازمانهاي معرفي شده در طي سه سال، درصد عمدهاي از آنها داراي عملكرد صادراتي پايين بودهاند يا اينكه آنها بطور عمده گرايش به بازار داخلي دارند یا با مشکلاتی چون تحریم در بازار صادراتی همراه هستند. اگر مفهوم عملكرد صادراتي را در يك طيف بالا، متوسط و پايين بخواهيم مورد بررسي قرار دهيم، متوجه خواهيم شد كه ضابطه خاصي براي تعيين و جداسازي سازمانها در اين حالت وجود ندارد. بنابراين، عملكرد صادراتي نيز يك مقوله فازي است. براي اينكه تفسير درست تري از درجه بالا بودن يا پايين بودن عملكرد صادراتي داشته باشيم بايد افرازهاي فازي را در اين خصوص تعريف نماييم. سطح تجزيه و تحليل، سازمان است. در طي فرآيند پيمايش، از 35 شركت در جامعه آماري تحقيق، 32 شركت همكاري نمودند و در مجموع 165 كارشناس و مدير صاحب نظر و فعال در زمينه بازاریابی بین الملل و بازرگاني خارجي در اين شركتها شناسايي شدند و به همين تعداد نيز پرسشنامه توزيع شد كه 127 نفر نسبت به تكميل پرسشنامه اقدام نمودند. براي سنجش روايي محتوايي پرسشنامه علاوه بر مباني نظري، از نظرات آزمودنيهاي تحقيق در مرحله مطالعه مقدماتي استفاده شده است. براي محاسبه ضريب پايايي از روش سازگاري دروني و به لحاظ وجود مقياس فاصلهاي از تكنيك آلفاي كرونباخ استفاده شده است. آلفاي كرونباخ قبل از توزيع پرسشنامه 0.87 و پس از توزيع پرسشنامه آلفاي كرونباخ 0.807 محاسبه گرديد. بنابراين با توجه به اينكه ضريب پايايي بالا است ميتوان تبيين نمود كه پرسشنامه طراحي شده براي تعيين درجه همسویی استراتژيك، از پايايي لازم برخوردار است.
7- يافتههاي پژوهش
پاسخدهي به پرسشهاي پژوهش مستلزم تعيين سطح عملكرد بازاریابی بین المللي، تعيين درجه همسویی استراتژيك و اندازههاي فازي هر يك از اين متغيرها براي انجام آزمون فرض فازي و ارائه سيستم پشتيباني از تصميمگيري مديريت است كه ذيلاً بدانها اشاره ميشود:
7-1- عملكرد صادراتی
دادههاي مربوط به صادرات و فروش كل شركتهاي برتر، طي سالهاي 1394 تا 1396، از طريق بررسي مستندات موجود در شركتها و گزارشات مالی و نيز گزارشات سازمان مديريت صنعتي در رابطه با پانصد شركت برتر جمعآوري گرديد. براي سنجش عملكرد بازاریابی بینالملل از شاخص سطح صادرات استفاده شده است. سطح صادرات اين شركتها كه حاصل تقسيم میزان صادرات بر فروش كل (داخلي و خارجي) شركت است، براي هر سال مالي محاسبه گرديد. سپس از سطح صادرات سه سال ميانگين گرفته شد و به عنوان معياري براي عملكرد بازاریابی بین المللي مورد استفاده قرار گرفت. در جدول 1 ميانگين سطح صادرات و اندازههاي فازي عملكرد صادراتی شركتهاي مورد بررسي ارائه شده است.
7-1- درجه همسویی عمودي و افقي استراتژي بازاریابی بین الملل
براي تعيين درجه همسویی، ابتدا با استفاده از نقاط مرجع استراتژيك بدست آمده براي هر شركت، فاصله بين نقاط در سطح همسویی عمودي و افقي محاسبه شده و انحرافات همسویی استراتژيك در هر شركت بدست آمد. در جدول 2 درجات همسویی استراتژيك كه حاصل فاصله نقاط مرجع نسبت به يكديگر است نشان داده شده است. هر يك از اين همسوییها با استفاده از الگوي فازي (نمودار 3) به صورت اعداد فازي اندازهگيري شدهاند.
نمودار 4- همسوییهاي افقي و عمودي گونههاي استراتژي بازاریابی بین الملل
[1] - Strategic Reference Points (SRP's) Theory.
[2] - Measures of Fuzziness.
[3] 2- Home Replication Strategy.
[4] 3- Multi-Domestic Strategy.
[5] 4- Global Strategy.
[6] 5- Transaction Strategy.
| |||||
---|---|---|---|---|---|
| نام شرکت | ميانگين سطح | اندازههاي فازي سطح صادرات | ||
پايين | متوسط | بالا | |||
1 | شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس | 0.92 | - | - | 1 |
2 | شرکت پالایش نفت اصفهان | 0.82 | - | - | 1 |
3 | شرکت پالایش نفت تهران | 0.75 | - | - | 1 |
4 | شرکت پتروشیمی نوری | 0.64 | - | 0.43 | 0.57 |
5 | شرکت پتروشیمی جم | 0.60 | - | 0.60 | 0.40 |
6 | شرکت پتروشیمی بندر امام | 0.59 | - | 0.64 | 0.36 |
7 | شرکت پتروشیمی پارس | 0.58 | - | 0.68 | 0.32 |
8 | شرکت پتروشیمی مارون | 0.48 | 0.07 | 0.93 | - |
9 | شرکت پتروشیمی مبین | 0.46 | 0.15 | 0.85 | - |
10 | شرکت بازرگانی پتروشیمی | 0.42 | 0.31 | 0.69 | - |
11 | شرکت پالایش نفت شیراز | 0.30 | 0.79 | 0.21 | - |
12 | شرکت پتروشیمی زاگرس | 0.26 | 0.95 | 0.05 | - |
13 | شرکت پتروشیمی امیر کبیر | 0.25 | 1 | - | - |
14 | شرکت پتروشیمی بوعلی سینا | 0.24 | 1 | - | - |
15 | شرکت پتروشیمی پردیس | 0.21 | 1 | - | - |
16 | شرکت پتروشیمی شهید تندگویان | 0.20 | 1 | - | - |
17 | شرکت پتروشیمی فجر | 0.15 | 1 | - | - |
18 | شرکت پتروشیمی لاله | 0.15 | 1 | - | - |
19 | شرکت پتروشیمی خارگ | 0.15 | 1 | - | - |
20 | شرکت پتروشیمی رازی | 0.12 | 1 | - | - |
21 | شرکت پالایش نفت جی | 0.12 | 1 | - | - |
22 | شرکت پتروشیمی اروند | 0.12 | 1 | - | - |
23 | شرکت پتروشیمی فناوران | 0.11 | 1 | - | - |
24 | شرکت پتروشیمی اصفهان | 0.09 | 1 | - | - |
25 | شرکت پتروشیمی تخت جمشید | 0.09 | 1 | - | - |
26 | شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه | 0.05 | 1 | - | - |
27 | شرکت پتروشیمی ارومیه | 0.04 | 1 | - | - |
28 | شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی | 0.03 | 1 | - | - |
29 | شرکت پتروشیمی تبریز | 0.03 | 1 | - | - |
30 | شرکت خدمات بازرگانی سهند نفتیران | 0.03 | 1 | - | - |
31 | شرکت صنایع تجهیزات نفت | 0.02 | 1 | - | - |
32 | شرکت مدیریت و توسعه صنایع پتروشیمی | 0.02 | 1 | - | - |
| |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
رديف | نام شركت | همسویی عمودي | اندازههاي فازي همسویی عمودي | همسویی افقي | اندازههاي فازي همسویی افقي | ||||
پايين | متوسط | بالا | پايين | متوسط | بالا | ||||
1 | شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس | 129.63 | - | - | 1 | 135.47 | - | - | 1 |
2 | شرکت پالایش نفت اصفهان | 129.76 | - | - | 1 | 121.73 | - | - | 1 |
3 | شرکت پالایش نفت تهران | 121.29 | - | - | 1 | 114.56 | - | - | 1 |
4 | شرکت پتروشیمی نوری | 97.36 | - | 0.23 | 0.77 | 108.55 | - | - | 1 |
5 | شرکت پتروشیمی جم | 101.88 | - | 0.11 | 0.89 | 92.90 | - | 0.36 | 0.64 |
6 | شرکت پتروشیمی بندر امام | 89.66 | - | 0.45 | 0.55 | 116.23 | - | - | 1 |
7 | شرکت پتروشیمی پارس | 93.57 | - | 0.34 | 0.66 | 85.24 | - | 0.58 | 0.42 |
8 | شرکت پتروشیمی مارون | 80.60 | - | 0.70 | 0.30 | 85.98 | - | 0.57 | 0.43 |
9 | شرکت پتروشیمی مبین | 87.22 | - | 0.51 | 0.49 | 93.43 | - | 0.34 | 0.66 |
10 | شرکت بازرگانی پتروشیمی | 100.24 | - | 0.15 | 0.85 | 95.44 | - | 0.30 | 0.70 |
11 | شرکت پالایش نفت شیراز | 90.40 | - | 0.44 | 0.56 | 80.73 | - | 0.71 | 0.29 |
12 | شرکت پتروشیمی زاگرس | 73.51 | - | 0.91 | 0.09 | 84.31 | - | 0.59 | 0.41 |
13 | شرکت پتروشیمی امیر کبیر | 84.77 | - | 0.59 | 0.41 | 100.88 | - | 0.14 | 0.86 |
14 | شرکت پتروشیمی بوعلی سینا | 84.00 | - | 0.60 | 0.40 | 98.89 | - | 0.20 | 0.80 |
15 | شرکت پتروشیمی پردیس | 70.44 | - | 0.99 | 0.01 | 94.52 | - | 0.32 | 0.68 |
16 | شرکت پتروشیمی شهید تندگویان | 82.11 | - | 0.66 | 0.34 | 89.28 | - | 0.46 | 0.54 |
17 | شرکت پتروشیمی فجر | 82.38 | - | 0.66 | 0.34 | 83.57 | - | 0.62 | 0.38 |
18 | شرکت پتروشیمی لاله | 94.94 | - | 0.30 | 0.70 | 86.14 | - | 0.55 | 0.45 |
19 | شرکت پتروشیمی خارگ | 89.49 | - | 0.45 | 0.55 | 90.82 | - | 0.42 | 0.58 |
20 | شرکت پتروشیمی رازی | 82.77 | - | 0.65 | 0.35 | 86.35 | - | 0.54 | 0.46 |
21 | شرکت پالایش نفت جی | 58.43 | 0.34 | 0.66 | - | 73.55 | - | 0.91 | 0.09 |
22 | شرکت پتروشیمی اروند | 66.19 | 0.12 | 0.88 | - | 67.38 | 0.08 | 0.92 | - |
23 | شرکت پتروشیمی فناوران | 58.56 | 0.34 | 0.66 | - | 61.93 | 0.24 | 0.76 | - |
24 | شرکت پتروشیمی اصفهان | 35.97 | 0.98 | 0.02 | - | 57.68 | 0.36 | 0.64 | - |
25 | شرکت پتروشیمی تخت جمشید | 52.70 | 0.50 | 0.50 | - | 72.46 | - | 0.95 | 0.05 |
26 | شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه | 57.21 | 0.37 | 0.63 | - | 68.17 | 0.06 | 0.94 | - |
27 | شرکت پتروشیمی ارومیه | 62.61 | 0.21 | 0.79 | - | 53.14 | 0.48 | 0.52 | - |
28 | شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی | 52.65 | 0.50 | 0.50 | - | 67.73 | 0.07 | 0.93 | - |
29 | شرکت پتروشیمی تبریز | 37.79 | 0.92 | 0.08 | - | 69.72 | 0.02 | 0.98 | - |
30 | شرکت خدمات بازرگانی سهند نفتیران | 37.83 | 0.92 | 0.08 | - | 69.67 | 0.02 | 0.98 | - |
31 | شرکت صنایع تجهیزات نفت | 67.35 | 0.09 | 0.91 | - | 93.80 | - | 0.34 | 0.66 |
32 | شرکت مدیریت و توسعه صنایع پتروشیمی | 43.66 | 0.76 | 0.24 | - | 57.10 | 0.37 | 0.63 | - |
7-2- روش آزمون فرض فازي
آزمون فرض فازي براي تعيين درجه درستي (نادرستي) يك فرضيه مورد استفاده قرار ميگيرد. در روش آزمون فرض فازي، به دنبال باقي گذاشتن يا رد فرض خاصي نخواهيم بود بلكه در اين روش، كليه فرضها (فرض تهي و فرضهاي جايگزين)، قابل تعريف است و ديگر با رد فرض تهي با مجموعه نامحدودي از فرضهاي جايگزين روبرو نيستيم. در آزمون فرض فازي ميتوان همراه با محاسبه درجه درستي فرض تهي، درجه درستي فرضهاي جايگزين را نيز مشخص كرد. در هر حال، جمع جبري درجه درستي تمامي فرضها برابر يك است [29: 264]. با توجه به افرازهاي مشخص شده براي همسوییهاي استراتژيك (عمودي و افقي) و عملكرد صادرتي (بالا، متوسط و پايين) بايد 27 فرض فازي تدوين نمود كه 26 مورد از آنها فرضهاي جايگزين هستند. اين فرضها به همراه درجه تأييد هر يك از آنها در جدول 3 ارائه شده است. درجه تأييد فرض تهي 0.12 است. همچنين از 26 فرض فازي جايگزين، 13 فرض داراي درجه تأييد صفر ميباشند.
جدول 3- فرضيات فازي و درجه تأييد هر يك از فرضيات | |||
---|---|---|---|
رديف | فرضيات فازي | درجه تأييد فرضيات | |
1 | فرض تهي | اگر همسویی عمودي بالا باشد و همسویی افقي بالا باشد، آنگاه عملكرد صادراتی بالا است. | 0.12 |
2 | فرض H1 | اگر همسویی عمودي بالا باشد و همسویی افقي بالا باشد، آنگاه عملكرد صادراتی متوسط است. | 0.06 |
3 | فرض H2 | اگر همسویی عمودي بالا باشد و همسویی افقي بالا باشد، آنگاه عملكرد صادراتی پايين است. | 0.07 |
4 | فرض H3 | اگر همسویی عمودي بالا باشد و همسویی افقي متوسط باشد، آنگاه عملكرد صادراتی بالا است. | 0.01 |
5 | فرض H4 | اگر همسویی عمودي بالا باشد و همسویی افقي متوسط باشد، آنگاه عملكرد صادراتی متوسط است. | 0.03 |
6 | فرض H5 | اگر همسویی عمودي بالا باشد و همسویی افقي متوسط باشد، آنگاه عملكرد صادراتی پايين است. | 0.06 |
7 | فرض H6 | اگر همسویی عمودي بالا باشد و همسویی افقي پايين باشد، آنگاه عملكرد صادراتی بالا است. | 0.00 |
8 | فرض H7 | اگر همسویی عمودي بالا باشد و همسویی افقي پايين باشد، آنگاه عملكرد صادراتی متوسط است. | 0.00 |
9 | فرض H8 | اگر همسویی عمودي بالا باشد و همسویی افقي پايين باشد، آنگاه عملكرد صادراتی پايين است. | 0.00 |
10 | فرض H9 | اگر همسویی عمودي متوسط باشد و همسویی افقي بالا باشد، آنگاه عملكرد صادراتی بالا است. | 0.01 |
11 | فرض H10 | اگر همسویی عمودي متوسط باشد و همسویی افقي بالا باشد، آنگاه عملكرد صادراتی متوسط است. | 0.04 |
12 | فرض H11 | اگر همسویی عمودي متوسط باشد و همسویی افقي بالا باشد، آنگاه عملكرد صادراتی پايين است. | 0.13 |
13 | فرض H12 | اگر همسویی عمودي متوسط باشد و همسویی افقي متوسط باشد، آنگاه عملكرد صادراتی بالا است. | 0.00 |
14 | فرض H13 | اگر همسویی عمودي متوسط باشد و همسویی افقي متوسط باشد، آنگاه عملكرد صادراتی متوسط است. | 0.02 |
15 | فرض H14 | اگر همسویی عمودي متوسط باشد و همسویی افقي متوسط باشد، آنگاه عملكرد صادراتی پايين است. | 0.23 |
16 | فرض H15 | اگر همسویی عمودي متوسط باشد و همسویی افقي پايين باشد، آنگاه عملكرد صادراتی بالا است. | 0.00 |
17 | فرض H16 | اگر همسویی عمودي متوسط باشد و همسویی افقي پايين باشد، آنگاه عملكرد صادراتی متوسط است. | 0.00 |
18 | فرض H17 | اگر همسویی عمودي متوسط باشد و همسویی افقي پايين باشد، آنگاه عملكرد صادراتی پايين است. | 0.02 |
19 | فرض H18 | اگر همسویی عمودي پايين باشد و همسویی افقي بالا باشد، آنگاه عملكرد صادراتی بالا است. | 0.00 |
20 | فرض H19 | اگر همسویی عمودي پايين باشد و همسویی افقي بالا باشد، آنگاه عملكرد صادراتی متوسط است. | 0.00 |
21 | فرض H20 | اگر همسویی عمودي پايين باشد و همسویی افقي بالا باشد، آنگاه عملكرد صادراتی پايين است. | 0.00 |
22 | فرض H21 | اگر همسویی عمودي پايين باشد و همسویی افقي متوسط باشد، آنگاه عملكرد صادراتی بالا است. | 0.00 |
23 | فرض H22 | اگر همسویی عمودي پايين باشد و همسویی افقي متوسط باشد، آنگاه عملكرد صادراتی متوسط است. | 0.00 |
24 | فرض H23 | اگر همسویی عمودي پايين باشد و همسویی افقي متوسط باشد، آنگاه عملكرد صادراتی پايين است. | 0.16 |
25 | فرض H24 | اگر همسویی عمودي پايين باشد و همسویی افقي پايين باشد، آنگاه عملكرد صادراتی بالا است. | 0.00 |
26 | فرض H25 | اگر همسویی عمودي پايين باشد و همسویی افقي پايين باشد، آنگاه عملكرد صادراتی متوسط است. | 0.00 |
27 | فرض H26 | اگر همسویی عمودي پايين باشد و همسویی افقي پايين باشد، آنگاه عملكرد صادراتی پايين است. | 0.03 |
جمع درجات تأييد | 1 |
7-3- مدل آینده پژوهی در رابطه با همسویی استراتژيك
براي ارائه يك مدل آینده پژوهی و یک سيستم پشتيباني از تصميمگيري مديريت، در نرم افزار فازي تك1 دو متغير ورودي تحت عنوان داده (همسویی عمودي و همسویی افقي) و يك متغير خروجي با عنوان ستاده (عملكرد بازاریابی بین المللي) تعريف ميشود و ارتباط بين آنها را يك خانه پردازش تشكيل ميدهد. خانه پردازش شامل برنامه فرضيات فازي و درجات تأييد آنها است. در نمودار 5 رفتار سيستم همسویی استراتژيك و عملكرد بازاریابی بین المللي را به شكل سه بُعدي مشاهده مينماييد. همانطور كه مشاهده ميشود چنانچه درجه همسویی عمودي و افقي بالا باشد، عملكرد صادراتی بالاتر خواهد بود. تركيبات مختلف همسویی عمودي و افقي سطوح مختلفي از عملكرد را نشان ميدهد.
نمودار 5- رفتار سيستم همسویی استراتژيك و عملكرد صادراتی
همانطور كه در طيف زير نمودار در ارتباط با عملكرد صادراتی مشاهده ميشود، عملكرد صادراتی به 16 سطح تفكيك شده است، حركت از يك سطح عملكرد به سطح ديگر نيازمند تغيير در درجات همسوییهاي استراتژي بازاریابی بین الملل است.
8- بحث و نتيجه گيري
براي بهبود عملكرد صادراتی طبق مدل آینده پژوهی ارائه شده در آن دسته از سازمانهايي كه داراي عملكرد متوسط و پايين هستند، بايد سطوح همسویی استراتژيك را افزايش داد. در نمودار 6 مؤثرترين شيوه انتقال در سطوح همسویی استراتژيك ارائه گرديده است. همانطور كه مشاهده ميشود در وضعيت نخست همسویی استراتژيك در سطوح پاييني قرار دارد و در اين حالت عملكرد صادراتی پايين و برابر 12.5 درصد است. با انتقال به سطوح كناري نيز همين وضعيت ايستا باقي ميماند يعني عملكرد صادراتی هنوز پايين است. وضعيت دوم تبيين كننده حالتي مياني براي انتقال است هر چند كه در اين حالت همسویی عمودي و افقي افزايش يافته است ولي عملكرد بازاریابی بین الملل هنوز بهبود چنداني پيدا نكرده است (17.09 درصد). اين حالت براي زماني است كه سازمان تمامي بسترهاي هماهنگي را ايجاد نموده ولي استراتژيها به اجرا در نميآيند. پس از ايجاد بسترهاي بنيادين یهنی ایجاد ساختار و تکنولوژی مناسب استراتژيها اجرا ميشوند و سازمان به موقعيت استراتژيك سوم حركت ميكند در اين حالت عملكرد بازاریابی بین الملل به 32.81 درصد ارتقاء مييابد. استمرار و پايداري در همسوییهاي ايجاد شده در وضعيت سوم منجر به حركت به سمت عملكرد 57.04 درصد در وضعيت چهارم ميشود.
نمودار 6- شيوه انتقال بر اساس مدل آینده پژوهی در سطوح همسویی استراتژیک
در جدول شماره 4 گونههای استراتژی بازاریابی بینالملل برای هر یک از سازمانهای تحت بررسی در بخش پاییندستی صنعت نفت ایران مبتنی بر ماتریس نقاط مرجع استراتژیک و نمره دهی به ابعاد کانون توجه و کنترلپذیری آنها آورده شده است. این بررسی نشان میدهد برای اینکه از یک استراتژی به استراتژی متناظر و همسو با آن حرکت نمود باید ابتذا سطح مطلوب مورد نظر هدف گیری شده و مبتنی بر آن تجویزهای مناسب سازمانی بر اساس الگوی همسویی استراتژیهای بازاریابی بینالملل ارائه گردد.
جدول 4- استراتژیهای بازاریابی بینالملل در هر یک از شرکتهای مورد بررسی
| نام شرکت | استراتژي صادرات | استراتژي انتخاب بازار هدف | استراتژي ورود به بازار بين الملل | استراتژي آميخته بازاريابي |
---|---|---|---|---|---|
1 | شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس | جهاني | تنوع همگن | صادرات مستقيم | محلي |
2 | شرکت پالایش نفت اصفهان | جهاني- منطقهاي | تمركز ناهمگن | صادرات مستقيم | استاندارد |
3 | شرکت پالایش نفت تهران | انعكاس داخلي | تمركز همگن | صادرات غيرمستقيم | كاملاً استاندارد |
4 | شرکت پتروشیمی نوری | انعكاس داخلي | تمركز همگن | صادرات غيرمستقيم | كاملاً استاندارد |
5 | شرکت پتروشیمی جم | جهاني- منطقهاي | تمركز ناهمگن | صادرات مستقيم | استاندارد |
6 | شرکت پتروشیمی بندر امام | جهاني- منطقهاي | تمركز همگن | صادرات غيرمستقيم | كاملاً استاندارد |
7 | شرکت پتروشیمی پارس | جهاني- منطقهاي | تمركز همگن | صادرات مستقيم | استاندارد |
8 | شرکت پتروشیمی مارون | جهاني- منطقهاي | تمركز همگن | صادرات غيرمستقيم | استاندارد |
9 | شرکت پتروشیمی مبین | جهاني | تنوع همگن | صادرات مستقيم | كاملاً استاندارد |
10 | شرکت بازرگانی پتروشیمی | جهاني | تنوع همگن | صادرات مستقيم | كاملاً استاندارد |
11 | شرکت پالایش نفت شیراز | انعكاس داخلي | تمركز همگن | صادرات مستقيم | كاملاً استاندارد |
12 | شرکت پتروشیمی زاگرس | جهاني | تمركز ناهمگن | صادرات مستقيم | كاملاً استاندارد |
13 | شرکت پتروشیمی امیر کبیر | جهاني- منطقهاي | تمركز همگن | صادرات مستقيم | كاملاً استاندارد |
14 | شرکت پتروشیمی بوعلی سینا | جهاني | تمركز همگن | صادرات مستقيم | كاملاً استاندارد |
15 | شرکت پتروشیمی پردیس | جهاني- منطقهاي | تمركز همگن | صادرات غيرمستقيم | استاندارد |
16 | شرکت پتروشیمی شهید تندگویان | جهاني | تمركز ناهمگن | صادرات مستقيم | كاملاً محلي |
17 | شرکت پتروشیمی فجر | جهاني- منطقهاي | تمركز همگن | صادرات مستقيم | استاندارد |
18 | شرکت پتروشیمی لاله | جهاني | تمركز همگن | صادرات مستقيم | استاندارد |
19 | شرکت پتروشیمی خارگ | واكنشي- مبادله | تمركز همگن | سرمايهگذاري مستقيم | محلي |
20 | شرکت پتروشیمی رازی | جهاني- منطقهاي | تمركز همگن | سرمايهگذاري مستقيم | كاملاً استاندارد |
21 | شرکت پالایش نفت جی | جهاني | تنوع ناهمگن | صادرات مستقيم | كاملاً استاندارد |
22 | شرکت پتروشیمی اروند | انعكاس داخلي | تنوع ناهمگن | صادرات مستقيم | استاندارد |
23 | شرکت پتروشیمی فناوران | جهاني | تمركز همگن | صادرات مستقيم | استاندارد |
24 | شرکت پتروشیمی اصفهان | جهاني- منطقهاي | تنوع ناهمگن | صادرات مستقيم | كاملاً استاندارد |
25 | شرکت پتروشیمی تخت جمشید | جهاني- منطقهاي | تمركز همگن | صادرات مستقيم | محلي |
26 | شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه | واكنشي- مبادله | تمركز همگن | صادرات مستقيم | استاندارد |
27 | شرکت پتروشیمی ارومیه | جهاني- منطقهاي | تمركز همگن | صادرات مستقيم | استاندارد |
28 | شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی | انعكاس داخلي | تمركز همگن | صادرات مستقيم | استاندارد |
29 | شرکت پتروشیمی تبریز | انعكاس داخلي | تمركز ناهمگن | سرمايهگذاري مستقيم | محلي |
30 | شرکت خدمات بازرگانی سهند نفتیران | انعكاس داخلي | تمركز ناهمگن | صادرات مستقيم | استاندارد |
31 | شرکت صنایع تجهیزات نفت | جهاني- منطقهاي | تنوع همگن | صادرات مستقيم | كاملاً محلي |
32 | شرکت مدیریت و توسعه صنایع پتروشیمی | جهاني- منطقهاي | تمركز همگن | صادرات مستقيم | كاملاً محلي |
(منبع: یافتههای تحقیق)
با بررسيهاي به عمل آمده توسط محقق، پژوهش کاملاً مشابهي يافت نشده است تا بتوان تمام نتايج اين پژوهش را با آن تطبيق داد ولي ميتوان تبيين نمود كه تحقیق حاضر در برخي از جنبهها با ساير پژوهشها منطبق بوده و نتايج آنها را تأييد مينمايد. در جدول شماره 5 مقايسه پژوهش حاضر با ساير پژوهشهاي مرتبط با همسویی استراتژيك آورده شده است.
جدول 5- مقايسه پژوهش حاضر با ساير تحقيقات مرتبط با همسویی استراتژيك
رديف | موضوع پژوهش و تاريخ انجام | نام محقق | بيان مختصر از پژوهش و نتايج حاصل |
---|---|---|---|
1 | پژوهش حاضر (1396-1394) | - | وجود تأثير بين همسوییهاي عمودي استراتژيهاي بازاریابی بینالملل بر عملكرد صادراتي از طريق مدل رگرسيوني چندگانه مبتني بر ماتريس نقاط مرجع استراتژيك كمي و نیز تأثير مستقيم و بيشتر همسویی عمودي بر عملكرد صادراتي نسبت به همسوییهای افقي استراتژیهای بازاریابی بینالملل |
2 | استراتژی بازاریابی بینالملل (2019) [44] | Samiee, Saeed and Suthawan Chirapanda (2019) | ایجاد یکپارچگی در سطح استراتژی بازاریابی بینالملل، محیط و شعب تابعه (ساختار بازاریابی بینالملل) |
3 | بازاریابی بینالملل: همسویی سازماني و عملكرد گذشته، حال و آينده (2012) [65] | Catoria et.al. | استفاده از همسویی سازماني جهت افزايش عملكرد تفكيك همسویی عمودي و افقي و تاكيد بر همسویی افقي جهت حصول عملكرد بهتر سازماني |
9- منابع
آذر، عادل و حجت فرجي (1387)، «علم مديريت فازي»، تهران، مركز طالعات مديريت و بهرهوري ايران.
keegan, Warren J. and Green, Mark C. (2014). Global Marketing Management. 8th edition, Pearson.
Hunger, J.D. and T.L. Wheelen (2017). Essentials of Strategic Management. 2th Edition, Upper Saddle River N.J.: Prentice-Hall.
Kathuria, R; Joshi, M. and porth, S.J. (2007). Organizational Alignment and Performance: Past, Present and Future. Management Deliusion. Vol.45, No. 3, Pp. 126-145.
Mintzberg, H. and, J.B. Quinn. (1991). The Strategy Process: Concepts, Contexts, Case. 2nd Edition. Englewood Cliffs N.J., Prentice-Hall.
Pearce, J.A. and R.B. Robinson (1991). Strategic Management Practice: Riding in Strategic Management. New York: McGraw-Hill.
Doty, D.H.; W.H. Glick and G.P. Huber (1993). Fit, Equifinality and Organizational Effectiveness: A Test of Two Configurational Theories, Academy of Management Journal, Vol. 36, No. 6, Pp. 8-25.
Cousins, P.D. (2005). The Alignment of Appropriate Firm and Supply Strategies for Competitive Advantage. International Journal of Operation & Production Management.Vol.25, No.5. Pp.403-428
Miller, D. (1992). Environmental Fit versus Internal Fit. Organ. Sci. Vol.3, No.2 pp.159-178.
Nadler, D., M.L. Tushman. (1980). A Congruence Model for Diagnosing Organizational Behavior. Resource Book in Macro Organizational Behavior. Goodyear, Santa Clara, CA. 30-46.
Barney, J. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management, Vol. 7, No. 3, Pp. 99-120.
Chorn, Norman H. (1991). The Alignment Theory: Creating Strategic Fit, Management Decision, Vol. 29, No. 1, Pp. 120-145.
Daft, Richard L. (2015). Organization Theory and Design. 12th Edition. York: South-Western College Publishing.
Galbraith, J. and R. Kazanjain (1986). Strategy Implementation. Boston: West Publishing.
Itami, H. (1987). Mobilizing Invisible Assets, Harvard University Press.
Leavit, H.J. (1965). Applied Organizational Change in Industry: Structural, Technological and Humanistic Approaches; New Perspectives in Organizational Research. In March J.G; hand book of organization, Chicago: Rand McNally, Pp. 55-71.
Prahalad, C.K. and C. Hamel (1990). The Core Competence of Corporation. Harvard Business Review, May-June.
Scott, G. William & Mitchell, R. Terence, (1972). Organization Theory: A Structural and Behavioral Analysis, 2nd ed. Irwin, Inc.
Andrews, R. Kenneth (1987). The Concept of Corporate Strategy. 3rd Edition. London: Richard D. Irwin, Inc.
Chandler, A. 1962. Strategy & Structure. New York: MIT Press.
Dvir, D.; E. Segev and A. Shenhar (1993). Technologies Varying Impact on the Success of Strategic Business Units within the Miles and Snow Typology, Strategic Management Journal, Vol. 4, No. 2, Pp. 155-161.
Fisher, J. and V. Govindarajan (1990). Strategy, Control Systems and Resource Sharing: Effects on Business Unit Performance, Academy of Management Journal, Vol. 32, No. 2, Pp. 259-285.
Waterman, R.H. (1986). The Seven Elements of Strategic Fit, Journal of Business Strategy, Vol. 2, No. 3, Pp. 35-46.
Woodward, J. (1965). Industrial Organization: Theory and Practice. Oxford: Oxford University Press.
Melenyk, S. A., Calantone, R.J., Luft, G., Steeat, D. M., Zsidisin, G.A., Hanson, G., and Burns, L. (2005). An Empirical Investigation of the Metrics Alignment Process, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol.54 No. 5/6, pp.312-324.
Paul.B, Sam and Dr. Radha Ganesh Kumar (2020). Global Marketing in India- Opportunities and Challenges, Journal of Global Marketing (Our Heritage), ISSN: 0474-9030 Vol-68-Issue-1-January-2020, PP. 4561-4570.
Sabherwal, R. Hirschheim, R. and Goles, T. (2001). The Dynamics of Alignment: Insights from a Punctuated Equilibrium Model, Organization Science, Vol. 12, No. 2, March- April.
Holopainen, Jani, Osmo Mattilla, Essi Poyry, Petri Parvinen and Tuure Tuunanen (2020). Stakeholder Strategy and Design Alignment Framework for Design Science Research-A Study in the Context of VR-Aided Marketing and Sales, Hawaii International Conference on System Science. ISBN: 978-0-9981331-3-3, http://hdl.handle.net/10125/63926.
Fuller, C.W. Vassie, L.H. (2002). Assessing the Maturity and Alignment of Organizational Culture in Partnership Arrangements, Employee Relations, Vol.24, No.5, Pp. 540-555.
Gregor, S., Hart, D. and Martin, N. (2002). Enterprise Architectures: Enables of Business Strategy and IS/IT Alignment in Government, Information Technology & People, Vol. 20 No.2, Pp. 96-120.
Kyobe M. (2008). The Influence of Strategy-making Types on IT Alignment in SMEs, Journal of Systems and Information Technology, Vol. 10, No. 1, Pp. 22-38.
Clarke, Steve (2006). Information System Strategic Management: An Integrated Approach, 7th Edition, Routledge.
Mintzberg, Henry (2007). Tracking Strategies: toward a General Theory. 1st Edition. Oxford: Oxford University Press.
Robbins, Stephen P (2018), Organizational Behavior, Prentice Hall.
Porter, M.E. (1985). Competitive Advantage: Creating & Sustaining Superior Performance. New York: Free Press.
Figenbaum, Avi and Hart D. Schendel (1996). Strategic Reference Point Theory, Strategic Management Journal, Vol. 17, No. 3, Pp. 219-235.
Bamberger, Peter and Avi Figenbaum (2008). The Role of Strategic Reference Points in Explaining the Nature and Consequences of Human Resource Strategy, Academy of Management Review, Vol. 21, No. 4, Pp. 219-235.
Burrell, G. and G. Morgan (1979). Sociological Paradigms and Organizational Analysis. London: Heinemann.
Hall, R.H. (2004). Organization: Structures, Processes and Outcomes. 8th Edition, New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Scott, Richard W. (2002). Organization: Rational, Natural and Open Systems, 5th Edition, Prentice Hall.
Pegan, Giovanna and Donata Vianelli and Patrizia de Luca (2019). International Marketing Strategy: The Country of Origin Effect on Decision-Making in Practice. Springer, PP. 23-28.
Lymbersky, Christoph. (2018). Market Entry Strategies. 1st Edition. New York: Management Laboratory Press.
Solberg Carl Arthur (2011). The Perennial Issue of Adaptation or Standardization of International Marketing Communication: Organizational Contingencies and Performance. Journal of International Marketing. Vol.10. No.3. Pp. 1-23.
Pegan, Giovanna and Donata Vianelli and Patrizia de Luca (2019). International Marketing Strategy: The Country of Origin Effect on Decision-Making in Practice. Springer, PP. 23-28.
Samiee, Saeed and Suthawan Chirapanda (2019). International Marketing Strategy in Emerging-Market Exporting Firms. Journal of International Marketing, Vol. 76, No. 3. Issue: 6. PP, 75-91.
Hulberg, Jon (2006). Integrating Corporate Branding and Sociological Paradigms: A Literature Study. Brand Management. Vol. 4. No. 1/2. Pp. 60–73.
Zou Shaoming & Cavusgil S Tamer (2002). The GMS: A Broad Conceptualization of Global Marketing Strategy and Its Effect on Firm Performance. Journal of Marketing. Vol. 66. No. 4. Pp. 40-57.
Ozsomer Aysegul and Prussia Gregory (2000). Competing Perspectives in International Marketing Strategy: Contingency and Process Models. Journal of International Marketing. Vol. 8. No. 1. Pp. 27-50.
Ozsomer AyYegql, Simonin Bernard L. (2004). Marketing program standardization: A cross-country exploration. International Journal of Research in Marketing. vol.21. No.1. pp.397–419
Javalgi, Rajshekhar (Raj) G. Sung Min Kim, William Lundstrom and Robert F. Wright (2016). Toward the Development of an Integrative Framework of Subsidiary Success: A Synthesis of the Process and Contingency Models with the Strategic Reference Points Theory. Thunderbird International Business Review. Vol. 48. No 6. Pp 843–866.
Solberg Carl Arthur (2011). The Perennial Issue of Adaptation or Standardization of International Marketing Communication: Organizational Contingencies and Performance. Journal of International Marketing. Vol.10. No.3. Pp. 1-23.
Theodosiou & Leonidou (2013), Standardization versus Adaptation of International Marketing Strategy: An Integrative Assessment of the Empirical Research. International Business Review.Vol. 12. Pp. 141–171
Zou Shaoming & Cavusgil S Tamer (2002). The GMS: A Broad Conceptualization of Global Marketing Strategy and Its Effect on Firm Performance. Journal of Marketing. Vol. 66. No. 4. Pp. 40-57.
Katsikeas, Constantine, Leonidas Leonidou and Athina Zeriti (2019). Revisiting international marketing strategy in a digital era: Opportunities, challenges, and research directions. International Marketing Review. ISSN: 0265-1335. Vol. 85, Issue: 3. PP, 70-85. https://doi.org/10.1108/IMR-02-2019-0080
Rahnavard, Farajolah and Saeed Nikzad (2012). The Alignment between Organizational Elements, Public Management Press, Routledge Taylor and Francis Group.
Tanaka, Kazuo (1996). An Introduction to Fuzzy Logic for Practical Applications, 1th edition, Springer, New York.
Grint, keith (1998). Fuzzy Management: Contemporary Ideas and Practices at Work, 1th Edition, Oxford university Press.
Karpagalakshmi S. and Muthusamy A. (2019). A Study on Export Performance of Cocoa Products in India. International Journal for Innovative Research in Multidisciplinary Field, ISSN:2455-0620, Vol. 5, Issue: 2. PP, 101-106.
Katsikeas, Constantine S. Leonidas C. Leonidou. Neil A. Morgan. (2000). Firm-Level Export Performance Assessment: Review, Evaluation, and Development. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 28. No. 1. Pp. 493-511.
Hulberg, Jon (2006). Integrating Corporate Branding and Sociological Paradigms: A Literature Study. Brand Management. Vol. 4. No. 1/2. Pp. 60–73.
Griffith, David A (2006). Fitting Strategy Derived from Strategic Orientation to International Contexts. Thunderbird International Business Review. Vol. 48. Pp. 75-91.
Lymbersky, Christoph. (2018). Market Entry Strategies. 1st Edition. New York: Management Laboratory Press.
Kotler, Philip T. and Keller, Kevin Lane. (2014). Marketing Management, 14th edition, Pearson.
Radebaugh, Lee H. and John D. Daniels. (1998). International Business. 9th Edition. New York: Prentice Hall.
Kotler, Philip T. and Keller, Kevin Lane. (2014). Marketing Management, 14th edition, Pearson.
Cateora & Graham (2012), International Marketing, 11th Edition. Boston: McGraw-Hill.
[1] - Fuzzy Tech 5.8.