طراحی مدل آینده پژوهی از همسویی استراتژی های بازاریابی بین الملل در بخش پایین دستی صنعت نفت ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیایمان محمدعلی تجریشی 1 , سینا نعمتیزاده 2 , حسن اسماعیل پور 3 , قاسمعلی بازایی 4
1 - داشگاه آزاد اسلامی واجد تهران مرکزی
2 - دانشیار/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی/ دانشکده مدیریت
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: منطق فازی, آیندهپژوهی, نقاط مرجع استراتژیک, استراتژی بازاریابی بین الملل, عملکرد بازاریابی بین المللی, همسویی استراتژیک,
چکیده مقاله :
این مطالعه در جهت پاسخ به این پرسش است که آیا وجود همسویی استراتژیک در حوزه بازاریابی بین الملل منجر به بهبود عملکرد شرکت در حوزه صادرات خواهد شد. پس از پاسخ به این سئوال از طریق روش آزمون فرض فازی، یک سیستم پشتیبانی از تصمیمگیری مدیریت در ارتباط با همسویی استراتژی-های بازاریابی بین الملل ارائه میشود. پژوهش حاضر از حیث هدف یک پژوهش تبیینی بوده و با توجه به اینکه الگویی در سطح استراتژیک برای حوزه بازاریابی بینالملل ارائه میدهد از نظر نتیجه یک پژوهش توسعهای است. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکتهای پایین دستی صنعت نفت یعنی شرکتهای پتروشیمی و دوایر صادراتی در صنعت نفت است که به امر بازاریابی بین الملل کالاها و خدمات مبادرت میورزند و حداقل سه سال متوالی به عنوان شرکت برتر در حوزه بازاریابی بینالملل شناسایی شدهاند. سطح تجزیه و تحلیل در این پژوهش سازمان است. ابزار جمعآوری دادهها برای عملکرد بازاریابی بین المللی گزارشات سازمان مدیریت صنعتی در ارتباط با پانصد شرکت برتر و گزارشات عملکرد مالی شرکت-ها بوده و برای تعیین درجه همسویی استراتژیک از نظریه نقاط مرجع استراتژیک استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که اولاً همسویی استراتژیک بالا موجب ارتقاء عملکرد بازاریابی بین المللی میشود، ثانیاً اندازهگیری فازی همسویی استراتژیک و عملکرد بازاریابی بین المللی تقریر درست-تری از واقعیت ارائه مینماید. ثالثاً در این پژوهش، مطلوبیت الگوی فازی در ارتباط با ارائه یک سیستم پشتیبانی از تصمیمگیری مدیریت تأیید شده است.
This study is struggled to reply this question; the existence of the strategic alignment in the international marketing domain would caused export performance improvement. After that a decision support system (DSS) about export strategy alignment is presented. This research from the view of objective is a casual research and because of the research presents a model in the strategic level for export strategies, it is a developmental research. The study performed in Iran’s petrochemical companies which had export performance. The level of analysis is organization. The method of data gathering for export performance is external secondary data (Industrial Management Org. reports about IMI500 and the financial statement of the companies) and for determining the degree of strategic alignment the strategic reference points (SRP's) theory is applied. The result shows that: (1) Higher export strategies alignment caused increasing in the export performance, (2) Fuzzy measurements of strategic alignment and export performance caused a more accurate statement for reality, (3) In this research the utility of the fuzzy model to present a DSS for management has approved.
_||_