ارائه مدل زنجیره تامین تعاملی با رویکرد همکاری استراتژیک در صنعت قطعه سازی تبریز
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
ناهیده حیدرزاده
1
,
هوشنگ تقی زاده
2
*
,
مرتضی هنرمند عظیمی
3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استاد گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران
3 - استادیار،گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، , واحد تبریز، ایران
کلید واژه: زنجیره تامین, تعاملی, روابط علی, همکاری استراتژیک, قطعه سازی تبریز,
چکیده مقاله :
زمینه: پویایی ساختار زنجیره تأمین، چالشهای جذابی را برای مبحث هماهنگی اثربخش زنجیره ایجاد کرده است. موفقیت پایدار یک شرکت نه فقط به عملکرد آن شرکت به تنهایی، بلکه به همکاری و تعامل با سایر شرکتهایی که در زنجیره تأمین فعالیت مینمایند، بستگی دارد. بنابراین لازم است به این پرسش پاسخ داد که روابط بین عوامل موثر بر همکاری استراتژیک در زنجیره تامین تعاملی چگونه است؟ هدف و روش ها: هدف این تحقیق بررسی روابط بین عوامل موثر بر همکاری استراتژیک و روایی مدل تحقیق می باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و تحلیلی بوده جامعه آماری تحقیق کارشناسان خبره قطعات خودرو به تعداد 10 نفر بوده است. ابزار تحقیق، پرسشنامه استاندارد مقایسه زوجی و پرسشنامه محقق ساخته بوده و برای تحلیل داده ها از دیمتل و معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها: تحلیل داد ها در نهایت به احصای وزن تاثیر کذاری عوامل موثر بر همکاری زنجیره تامین بوده است که سطح همکاری دارای بیشترین وزن و زیرساخت های همکاری کمترین تاثیر گذاری را دارد. نتایج: روابط معنی دار بین متغیرهای تحقیق و همچنین مدل مفهومی تحقیق توسط معادلات ساختاری مود تایید قرار گرفته است.
Background: The dynamics of the supply chain structure have created attractive challenges for the effective chain coordination. The sustainable success of a company depends not only on the performance of that company alone, but also on the cooperation and interaction of other companies operating in the supply chain. Therefore, it is necessary to answer the question of what is the relationship between the factors affecting strategic cooperation in the interactive supply chain. Methods: The purpose of this research is to investigate the relationships between factors affecting strategic cooperation and validity of the research model. This research was applied and analytical research. The statistical population of car experts has been 10 people. The research tool is a standard comparison questionnaire and a researcher -made questionnaire and has been used to analyze data from Dimtel and structural equations. Results: The analysis of the data has ultimately been due to the weight impact of the factors affecting the supply chain cooperation, with the level of cooperation with the highest weight and cooperation infrastructure. Conclution: The significant relationships between the research variables as well as the conceptual model of the research are confirmed by the structural equations of the mode.