طراحی مدل رهبری تحول آفرین در دانشگاه فنی و حرفه ای
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمحسن بیگلری 1 , وجه اله قربانی زاده 2 , فتاح شریف زاده 3 , میر علی سیدنقوی 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی-دانشگاه علامه طباطبایی-تهران-ایران
2 - استادیار ،گروه مدیریت ، رشته مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، ایران
3 - استاد ، گروه مدیریت ، رشته مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - استادیار ،گروه مدیریت ، رشته مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، ایران
کلید واژه: رهبری, تحول آفرین, دانشگاه فنی حرفه ای, مدل رهبری تحول آفرین, توانمندسازی کارکنان, استراتژِی انطباق پذیری,
چکیده مقاله :
چکیده: مقاله حاضر درصدد است به طراحی مدل رهبری تحول آفرین در دانشگاه فنی حرفه ای بپردازد. روش تحقیق مبتنی بر روش کیفی، نظریه زمینهای، است. همچنین با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی و فن مصاحبه با 16 نفر از خبرگان دانشگاه فنی حرفه ای مصاحبههای عمیقی صورت گرفت. پس از کدگذاری باز، محوری و انتخابیِ دادههای گردآوری شده تعداد 160 مفهوم اولیه، 29 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی استخراج شدند. برآیند نهایی این مطالعه طراحی مدلی 5 بُعدی است که ابعاد پنجگانهی آن در قالب پنج رُکن استراتژی، پیامدها، شرایط مداخله گر ،شرایط زمینه ساز و شرایط علی طبقهبندی شده است. یافتههای این مطالعه حکایت از اثربخشی رهبران تحول آفرین و ظرفیت انطباق پذیری سازمانی دارد. در واقع، رهبران تحول آفرین با توسل به استراتژِی انطباق پذیری بر کارایی پیروان اثر می گذارند و تحولات سازمانی را مدیریت می نمایند. بنابراین پیشنهاد میشود رهبران تحول آفرین ، سرمایه ی اجتماعی سازمانی را از طریق از سیستم پاداش مبتنی بر عملکرد، تکنیک های سازگاری با تغییرات و تحولات سازمانیریال برگزاری کارگاه های آموزشی تعالی رفتار و منش سازمانی به اهمیت وجدان کاری، وظیفه شناسی، بهبود تعاملات افقی بین همکاران، اعتماد سازی، جلب مشارکت و همکاری کارکنان در تصمیم گیری ها ، روحیه ی نقد پذیری را در بین خود و همکاران سازمان تقویت نمایند و با قدرت دادن به نیروی انسانی، با مشارکت دهی کارکنان در تصمیمات مهم سازمانی و در نهایت با استفاده از تکینک های توانمندسازی کارکنان را به نواوری جهت سازگاری با تغییرات ترغیب نمایند.
Abstract The present study seeks to examine the functions of transformational leadership in knowledge-based organizations using the grounded theory. Research method is based on the qualitative method of grounded theory. Depth interviews were conducted with 16 experts of the Technical and Vocational University of Tehran selected through snowball sampling. After open, selective, and axial coding of collected data, 160 primary concepts, 29 subcategories and 5 main categories were extracted. The final outcome of this study is the design of a 5-dimensional model whose dimensions are categorized into four bases of strategy, outcomes, interventional conditions, ground-making conditions and causal conditions. The findings of this study indicate that the main function of transformational leaders is a capacity for organizational adaptability. In fact, transformational leaders at Tehran’s Technical and Vocational University resort to adaptability strategy to affect the performance of followers and manage organizational change. It is, therefore, suggested that transformational leaders strengthen corporate social capital by improving horizontal interactions between colleagues, building trust, engaging and collaborating with employees in decision-making, reinforcing the spirit of taking criticism among themselves and colleagues; empower the human labor by their involvement in important organizational decisions and ultimately encourage employees to adapt to changes through empowerment techniques.
_||_