آزمون اثرپذیری شاخصهای روان شناختی با رویکرد سوگیریهای ادراکی بر انواع شیوه های مدیریت سود
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتنرگس محسنی دهکلانی 1 , حمیدرضا کردلوئی 2 , محمد حامد خانمحمدی 3 , شادی شاهوردیانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
3 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، ایران.
4 - استادیارگروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، ایران
کلید واژه: خطای ادراکی, خطای اسنادی, مدیریت سود, سود کارا,
چکیده مقاله :
درپژوهش حاضر ارتباط بین خطاهای ادراکی و انگیزههای مدیریت سود بین مدیران در بخش های سرمایه گذاری،حسابداری،حسابرسی با استفاده از نظرات ده نفر از خبرگان و 260 پرسشنامه از بخش های مورد اشاره ، مدل پیشنهادی مورد آزمون قرار داده شده که سبب شد مدل بهینه تعیین و مورد ارزیابی قرار گیرد. این پژوهش ابعاد مختلف عوامل خطای ادراکی موثر بر انواع مدیریت سود را مورد ارزیابی ورتبهبندی قرار داد و نتایج حاکی از تاثیر پذیری 65 خطای ادراکی بر نقش انواع مدیریت سود شناسایی در تدوین مدل بهینه و معنی داری ارتباط مابین خطای ادراکی با تمامی انواع مدیریت سود می باشد به بیان دیگر ارتباط خطای ادراکی با مدیریت سود واقعی و تعهدی به صورت مستقیم وغیر مستقیم ازکانال مدیریت سود کارا و فرصت طلبانه به عنوان مدل بهینه تعیین گردید که کانال مستقیم خطای ادراکی برمدیریت سود واقعی و تعهدی و بر مدیریت سود کارا و مدیریت فرصت طلبانه تاثیرگذار می باشد.
In the present study, the relationship between perceptual errors and earnings management motivations among managers in the fields of investment, accounting, auditing using the opinions of ten experts and 260 questionnaires from the mentioned sectors, the proposed model was tested, which led to determining and evaluating the optimal model. To be placed. This study evaluated and ranked the different dimensions of perceptual error factors affecting different types of earnings management. The results indicate the impact of 65 perceptual errors on the role of types of earnings management in identifying the optimal model and the significance of the relationship between perceptual errors and all types of earnings management. Efficient and opportunistic was determined as the optimal model that the direct channel of perceptual error affects the management of real and accrued earnings and effective profit management and opportunistic management.
* اتکینسون، هیلگارد.(1395). زمینه روانشناسی. (مهدی و حمزه، گنجی. مترجمین). تهران: ساوالان. (نشر اصلی 1959). چاپ ششم. ویرایش جدید
* استرنبرگ، رابرت جی، روانشناسی شناختی. (سید کمال خرازی. الهه حجازی، مترجمین) تهران: انتشارات سمت. (1394). ویرایش ششم
* اسلامی بیدگلی، غلامرضا.کردلویی، حمیدرضا. (1389)، مالی رفتاری مرحله ای گذر از مالی استاندارد تا نوروفایناس، فصلنامه علمی پژوهشی مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی، سال اول، شماره اول، ص 36-19
* ایروانی، محمود. خداپناهی، محمدکریم. (1381). روانشناسی احساس و ادراک(24). تهران: سمت، چاپ یازدهم، ص 10
* بدری، احمد، کوچکی، احمد، «حجم معاملات و بازده سهام: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران براساس تحلیل مالی رفتاری، حسابداری مالی، تابستان 1392، سال پنجم، شماره 18، صص 24- 1.
* ثقفی، علی. رضازاده، جواد.(1382)، زمینه فرهنگی رفتار حرفه ای حسابداران، فصلنامه علمی وپژوهشی مطالعات حسابداری، شماره 1
* رفاهی بخش، سمانه.بنی مهد، بهمن. خردیار، سینا. اوشک سرائی، مریم. (1397) عواطف فردی ورفتارمدیریت سودآزمونی ازنظریه روانشناسی مثبت گرا،مجله حسابداریارزشی، رفتاری،دوره3 ،شماره 6، ص241-253
* رهنمای رودپشتی، فریدون. کریمی، کیانا. (1394)، تورش های رفتاری و انگیزه های مدیریت سود، فصلنامه علمی وپژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال چهارم، شماره 14
* سیف الهی، راضیه, کردلوئی، حمید رضا (1393)، «بررسی مقایسهای عوامل رفتاری در سرمایهگذاری داراییهای مالی، دانش سرمایه گذاری»، دوره 4، شماره 15، صفحه، 55-23
* گرجی زاده، داود.خان محمدی، محمدحامد. زمستان (۱۳۹6)، بررسی اثرات عوامل مالی رفتاری برتصمیمات سرمایه گذاران انفرادی، فصلنامه علمی و پژوهشی دانش سرمایه گذاری، ص 275-292
* Antonides, G., and Van Der Sar, N. L. (1990). Individual expectations, risk perception and preferences in relation to investment decision making. J. Econ.Psychol. 11, 227–245. doi: 10.1016/0167-4870(90)90005-t
* CaioViniciusSantosSantana,L.,V. SantosCésar.,and J. Oliveira Carvalho., Antonio Lopo، M., 2020.Investor sentiment and earnings management in Brazil,Article in Revista Contabilidade & Finanças Commitment and thical Sensitivity’. Behavioral Research in Accounting 5: 169-145.
* Davidson, D. J. & MacKendrick, N. (2004). All dressed up with nowhere to go: The discourse of ecological modernization in Alberta. Canadian Review of Sociology and Anthropology, 41(1), 47-65.
* Gelfond, H. S., & Salonius- Pasternak, D. E. (2005). The play’s the thing: A clinical developmental perspective on video games. Child Adolescen Psychiatric Clinics of North America, 14 (3), 491-508.
* Hoffmann, A. O. I. & T. Post. (2016). How Does Investor Confidence Lead to Trading? Linking Investor Return Experiences, Confidence, and Investment Beliefs. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 12 (December), 65-78.
* LI. Tao , ZHENG .Xiaogu , DAI. Yongjiu1 , YANG .Chi , CHEN. Zhuoqi1 , ZHANG .Shupeng. Mapping Near-surface Air Temperature, Pressure, Relative Humidity and Wind Speed over Mainland China with High
* Zaher, Ahmed M. 2019. The Effect of manageriri managerial verconfidence on accruals – based and real- activities earnings management : evidence from Egypt . Journal Academy of Accounting and Financial Studies 23(4)
_||_