اثربخشی روان درمانگری مبتنی بر بن مایه تعارضی ارتباط در تحول یافتگی من و خودتخریب گری
روان درمانگری مبتنی بر بن مایه تعارضی
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولی
اشرف سادات موسوی 1 * , پرویز آزادفلاح 2 , محسن دهقانی 3
1 - استادیار گروه روانشناسی
دانشگاه حضرت معصومه )س(
2 - تربیت مدرس
3 - شهید بهشتی
کلید واژه: خودتخریب گری, تحول یافتگی من, روان درمانگری مبتنی بر بن مایه تعارضی, تحلیل روند,
چکیده مقاله :
هـدف ایـن پژوهـش تعییـن سـودمندی مداخلـۀ روان درمانگـری مبتـنی بـر بن مایـه تعـارضی در ارتقـای تحول یافتـگی مـن و کاهـش خودتخریب گـری و طـرح پژوهـش شـبه تجربی بـا دو گـروه آزمایـش و گـواه بـود. جامعـة آمـاری دانشـجویان دانشـگاه تهـران و شـهید بهشـتی بـود کـه نمـرة آن هـا در نســخۀ فــارسی سیاهــۀ افســردگی بــک (دابســون و محمدخــانی، 2007) نشــانگر افســردگی متوســط و شــدید بــود. نمونه بــرداری به صــورت هدفمنــد و براسـاس معیارهـای ورود و خـروج بـرای گـروه آزمایـش و گـواه 12 نفـر بـود. بـرای گـردآوری داده هـا مقیـاس خودتخریب گـری مزمـن (کلی و دیگـران، 1985)، آزمـون تکمیـل جملـه دانشـگاه واشـنگتن (منـرز و دورکیـن، 2001)، ویرایـش دوم سیاهـۀ افسـردگی بـک (1996) و زیر مقیـاس افسـردگی مقیـاس افسـردگی، اضطـراب، تنیـدگی (لوی بانـد و لوی بانـد، 1995) و زیر مقیـاس افسـردگی فهرسـت نشـانگان 90 مـادّه ای بـه کار رفتنـد. گـروه آزمایـش تحـت مداخلـۀ روان درمانگـری مبتـنی بـر بن مایـه تعـارضی به صـورت انفـرادی قـرار گرفتنـد. بـرای ارزیـابی آثـار درمـانی، ابتـدا، میانـه و انتهـای درمـان و یـک و سـه مـاه پـس از خاتمـه درمـان، هـر دو گـروه مـورد ارزیـابی قـرار گرفتنـد. داده هـا بـه روش تحلیـل واریانـس اندازه هـای مکـرر بـا تکـرار روی یـک عامـل تحلیـل شـدند. تحلیـل رونـد نشـان داد در گـروه آزمایـش روان درمانگـری مبتـنی بـر بن مایـه تعـارضی بـا حرکـت در مسیـر ارتقـای سـطح تحـول مــن، بــه کاهــش خودتخریب گــری (بــا دو شــاخص نمــرة مقیــاس خودتخریب گــری مزمــن و نشــانه های افســردگی) منجــر شــد. اســتفاده از روش هــای روان درمانگــری کــه ســازش یافتگی بیشــتر مــن را هــدف قــرار می دهنــد، به عنــوان روی آوردی مناســب در تقلیــل گرایش هــای خودتخریب گرانــه محــ سوب می ــ شود
This study aimed to evaluate the efficacy of the Core Conflictual Relationship Theme (CCRT) psychotherapy in increasing ego development and decreasing self-destructiveness. The research design of the present study was quasi-experimental with two experimental and control groups. The statistical population consisted of those students of Tehran and Shahid Beheshti universities whose scores on the Beck Depression Scale indicated moderate or severe depression. The sample was selected by the purposive sampling method and 12 subjects were assigned for each experimental and control group according to entry and exit criteria. Chronic Self-Destructiveness Scale (Kelley et al.,1985), Washington University Sentences Completion Test (Manners & Durkin, 2001), Beck Depression Inven- tory-II (1996), and the depression subscales of Symptom CheckList‒90 (Derogates & Cleary, 1977) and Depression, Anxiety and Stress Scales (Lovibond & Lovibond, 1995) were used for data gathering. The experimental group was treated with CCRT psychotherapy, individually. Both groups were evaluated at the beginning, middle, and end of the treatment and one and three months after finishing the treatment in order to evaluate treatment effects. Data were an- alyzed through the variance analysis of repeated measures on one factor. The trend analysis showed that in the exper- imental group, CCRT psychotherapy led to a decrease in self-destructiveness (with two indices of the score of CSDS and depression symptoms) by helping to improve ego development. The application of psychotherapy tech
Mousavi, A.S., Azadfalah, P., Dehghani, M., & Fara-
hani, H. (2016a). Psychometric Properties of the
Persian Version of Washington University Sentenc-
es Completion Test (WUSCT). Journal of Develop-
mental Psychology: Iranian Psychologists, 13(50),
157-167. [In Persian].
Mousavi, A. S., Azadfalah, P., Farahani, H., & Deh-
ghani, M. (2015). The validity, reliability and fac-
torial structure of the Chronic Self-Destructiveness
Scale (CSDS). Iranian Journal of Psychiatry &
Clinical Psychology, 21(2), 132-143. [In Persian].
Nock, M. K. (2010). Self-injury. Annual Review of
Clinical Psychology, 6, 339-363.
Rosales, K., Wendel Rice, E., & Brown, L. M. (2022).
Indirect Self-Destructive Behaviors. In: Maurizio
Pompili (Ed.). Suicide risk assessment and preven-
tion. Switzerland: Springer Nature Switzerland AG.
Sahebi, A., Asghari, M.J., & Salari, R.S. (2015). Val-
idation of Depression Anxiety and Stress Scale
(DASS-21) for an Iranian Population. Journal of
Developmental Psychology: Iranian Psychologists,
1(4), 36-54. [In Persian].
Salimi, H., Azad Marzabadi, E., & Abedi, M. (2010).
Determining the mental health condition and its
correlation with job burnout and life satisfaction in
a military university personnel. Ebnesina, 13(3 and
4), 4-11. [In Persian].
Stefan-Dabson, K., Mohammadkhani, P., & Mas-
sah-Choulabi, O. (2007). Psychometrics charac-
teristic of Beck depression inventory-II in patients
with major depressive disorder. Rehabilitation,
8(Special Issue), 82-90. [In Persian].
Taghiyare, F. (2004). The relationship of ego development,
attachment to God and religious orientation. Psychol-
ogy, Shahid Beheshti University, Iran. [In Persian].
Troy, A. S., & Mauss, I. B. (2011). Resilience in the
face of stress: Emotion regulation as a protective
factor. In S. M. Southwick, B.T. Litz, D. Charney,
& M. J. Friedman (Eds.). Resilience and mental
health: Challenges across the lifespan. England:
Wei, M., & Ku, T.Y. (2007). Testing a conceptual mod-
el of working through self-defeating patterns. Jour-
nal of Counseling Psychology, 54(3), 295-305.