مباحثهطلبی: نقش برونگردی، باورهای معرفتشناسی و نیاز به شناخت
محورهای موضوعی : روان درمانگریحسین پورشهریار 1 , سمیه احمدی 2 , زهرا تنها 3
1 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: مباحثهطلبی, باورهای معرفتشناسی, نیاز به شناخت, برونگردی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی نقش برخی از عوامل مربوط به تفاوت¬های فردی در میزان گرایش افراد به مباحثه، به پیش¬بینی مباحثهطلبی بر پایه باورهای معرفت¬شناختی، نیاز به شناخت و برونگردی می¬پردازد. به این منظور 229 دانشجو (107 پسر و 122 دختر) با روش نمونهبرداری تصادفی انتخاب شده و به سیاهه¬ باورهای معرفت¬شناسی (شرو، بندیکسن و دانکل، 2002)، مقیاس مباحثهطلبی (اینفنت و رنسر، 1982)، مقیاس نیاز به شناخت (کاسیویو، پتی و کائو، 1984) و مقیاس برونگردی از سیاهه پنجعاملی نئو (کوستا و مککری، 1992) پاسخ دادند. تحلیل داده¬ها نشان دادند که برونگردی، نیاز به شناخت و یادگیری سریع از بین باورهای معرفت¬شناختی، پیشبینیکننده مباحثهطلبی در افراد هستند. نتایج و تلویحات آن بر پایه پیشینه نظری مورد بحث قرار گرفت.
with the objective of defining the role of individual differences factors influencing individuals' tendency for argument, this research examined the epistemological beliefs, need for cognition and extroversion in predicting argumentativeness. Two hundred and twenty nine students (107 males and 122 females) were randomly selected and answered Epistemological Beliefs Inventory (Shraw, Bendixen & Dunkle ,2002), Argumentation Scale (Infante & Rancer, 1982), Need for Cognition Scale (Cacioppo, Petty & Kao, 1992) and Extroversion Subscale from Neo-Five Factors Personality Inventory (Costa & McCrae, 1984). Results demonstrated that extroversion, need for cognition and quick learning from epistemological beliefs were predictive of argumentativeness. The results and their implications were also discussed based on the theoretical framework.