نقش آموزش مهارتهای فرزندپروری بر کاهش تنیدگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان
محورهای موضوعی : روان درمانگریسیده زینب فرزادفرد 1 , حیدر علی هومن 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: مهارتهای فرزندپروری, تنیدگی مادران, مشکلات رفتاری کودکان,
چکیده مقاله :
اثربخشی آموزش مهارتهای والدگری بر پیشگیری تنیدگی در یک نمونه غیربالینی از مادران و کاهش مشکلات رفتاری کودکان آنها در این پژوهش بررسی شد. شاخص تنیدگی والدین (PSI ، آبیدین، 1990) در یک نمونه 198 نفری از مادران اجـرا شد. 51 نفر از مادرانی که نمرههـای بالایی در PSI داشتند به تصادف در دو گروه آزمایشی (26 نفر) و کنترل (25 نفر) قرار گرفتند و به فهرست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL، آشنبـاخ، 2001) پـاسخ دادند. دادههـای کمّی با استفـاده از پیشآزمون ـ پسآزمون (آزمون t)، ضریب همبستگی و تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شـدند. یافتهها نشان دادند که پس از مداخلـه : الف) مادران گروه آزمایشی در مقایسه با مادران گروه کنترل سطح تنیدگی کمتری داشتند، ب) کودکان مادران گروه آزمایشی از کودکان مادران گروه کنترل مشکلات رفتاری نشان دادند.
The present research examined the efficacy of parenting skills training in preventing stress in a non-clinical sample of mothers, and in reducing behavioral problems among children of those mothers. The Parenting Stress Index (PSI; Abidin, 1990) was administered to a sample of 198 mothers. 51 of those mothers who scored highest in PSI were chosen and randomly assigned to two experimental (N = 26) and control (N = 25) groups, and completed the Child Behavioral Checklist (Achenbach, 2001). Quanti- tative data were analyzed using pretest-posttest (ttest), correlation coefficient, and multiple covariance analyses. Results indicated that after intervention: a) mothers in the experimental group showed lower level of stress, as compared to mothers in control group, b) children of mothers in experimental group showed less behavioral problems than children of mothers in the control group