مهارتهای بنیادی در کودکان دارای ناتوانی ریاضی و ناتوانی توأم ریاضی و خواندن
محورهای موضوعی : روان درمانگریانوشه امینزاده 1 , حمیدرضا حسنآبادی 2
1 - روانشناسی تربیتی
2 - استادیار دانشگاه تربیت معلم
کلید واژه: ناتوانی ریاضی, ناتوانی توأم خواندن و ریاضی, حافظه کاری, پردازش زمانی-شنیداری, پردازش آوایی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین مهارتهای بنیادی 103 دانشآموز پایة چهارم دارای ناتوانی ریاضی بر اساس آزمون ایران کیمت (هومن و محمداسماعیل، 1381) و ناتوانی توأم ریاضی و خواندن بر اساس خردهآزمون خواندن کلمهها در آزمون خواندن ( کرمینوری و مرادی، 1387) بود. نمونه متشکل بود از سه گروه که از لحاظ بهرة هوش همگن شده بودند: کودکان واجد ناتوانی ریاضی و توانایی متوسط در خواندن (24 نفر)، ناتوانی توأم در خواندن و ریاضی (24 نفر) و پیشرفت متوسط در ریاضی و خواندن (26 نفر). مهارتهای بنیادی شامل پردازش آوایی، پردازش زمانی ـ شنیداری و حافظة کوتاهمدت آوایی و حافظةکاری آوایی بودند. نتایج تحلیل واریانس تکمتغیری و آزمونهای تعقیبی (توکی) نشان دادند که کودکان دارای ناتوانی ریاضی نسبت به کودکان واجد پیشرفت متوسط در خواندن و ریاضی در پردازش زمانی ـ شنیداری عملکرد ضعیفتری دارند. نتایج در کل نشان دادند که نارسایی در پردازش آوایی، پردازش زمانی ـ شنیداری و حافظة کوتاهمدت آوایی در شکلگیری ناتوانی توأم خواندن و ریاضی نسبت به ناتوانی ریاضی، نقش بیشتری دارد.
The purpose of this study was to assess basic skills in 103 fourth- grade students with math disability based on Iran Key Math (Hooman & Mohamadesmael, 2002) and co-morbid mathematics and reading disability based on word reading sub test of Reading Test (Kormi-Nouri & Moradi, 2008). The sample consisted of three IQ homogenate groups: Children with mathematics disability and average reading ability (n= 24), children with co-morbid mathematics and reading disability (n=24) and children with average achievement in mathematics and reading (n=26). The basic skills were phonological processing, temporal-auditory processing, phonological short-term /working memory. ANOVA and Post Hoc tests (Tukey) results indicated that children with math disability and average reading ability performed worse than average group in temporal-auditory processing. Overall, deficits in phonological processing, temporal- auditory and phonological short-term memory had more influences on co-morbid mathematics and reading disability than on math disability.