اعتیاد به اینترنت، صمیمیت اجتماعی و شادکامی در دانشجویان
محورهای موضوعی : روان درمانگریسمانه رستگار 1 , محمد حسین عبدالهی 2 , مهناز شاهقلیان 3
1 - کارشناس روان شناسی
2 - دانشیار روان شناسی دانشگاه خوارزمی
3 - استادیار روان شناسی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: شادکامی, اعتیاد به اینترنت, صمیمیت اجتماعی, دانشجویان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه اعتیاد به اینترنت با صمیمیت اجتماعی و شادکامی در دانشجویان بود.از بین دانشجویان دانشگاه خوارزمی ( سال تحصیلی 1391-1390 ) تعداد 200 نفر به روش نمونهبرداری خوشهای انتخاب و آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT؛یانگ، 1998)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (آرگیل و دیگران، 1989) و مقیاس صمیمیت اجتماعی میلر (میلر و لفکورت، 1982) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند بین دو گروه کاربران سالم و کاربران با اعتیاد خفیف به اینترنت از نظر شادکامی و صمیمیت اجتماعی تفاوت معنادار وجود ندارد، اما میزان شادکامی و صمیمیت اجتماعی هر دو گروه به مراتب بالاتر از گروه کاربران با اعتیاد شدید به اینترنت بودند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد اعتیاد به اینترنت هفت درصد از واریانس شادکامی را در گروه سالم و 10درصد از واریانس شادکامی را در گروه کاربران با اعتیاد خفیف به اینترنت پیشبینی میکند. لذا بهرغم اینکه استفاده از اینترنت برای تأمین نیازهای روانی و هیجانی میتواند برخی افراد را به خود معتاد کند، آگاه ساختن کاربران در جهت استفاده صحیح از اینترنت در زمینه مداخله پیشگیرانه سودمند است.
The aim of this study was to investigate the relations between internet addiction and social intimacy and happiness in college students. Two hundred college students were selected by cluster sampling method from Kharazmi University in academic year of2012.The participants completed the Internet Addiction Test (Young, 1998), the Oxford Happiness Questionnaire (Argyle et al., 1989) and the Miller Social Intimacy Scale (Miller & Lefcourt, 1982).The results indicated that there were no significant difference in happiness and social intimacy between normal users and users with mild addiction to the Internet. The happiness and social intimacy of normal users and users with mild addiction to the Internet were higher than the severe addiction users. The regression analysis indicated that internet addiction predicted 7% and 10% of the variance in happiness in healthy group of internet users and mild addiction ones, respectively. The findings suggest that although using internet with the aim of satisfying one's psychological and emotional needs can induce internet addiction, informing internet users of using internet appropriately may be helpful in preventive intervention.