نقش کنشهای اجرایی در تحول درک خطرات ترافیکی کودکان
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولیمحبوبه هاشمی جوزدانی 1 * , زهرا طبیبی 2 , حسین کارشکی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در این پژوهش نقش تحول جنبههایی از کنشهای اجرایی، شامل توانایی حل مسئله، جست و جوی دیداری و حافظه دیداری در انتخاب مکان عبور ایمن و خطرناک بررسی شد. طرح پژوهش حاضر تحولی- توصیفی است و جامعه آن را کلیه دانشآموزان مقطع دبستان مناطق 1 و 2 شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-89 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس 140 نفر از سه گروه سنی (8 ، 9 و 11 ساله) انتخاب شدند. برای ارزیابی درک خطر، از تکلیف شناسایی مکان ایمن و خطرناک عبور از خیابان (آمپوفو-بوتینگ و تامسون، 1991) و برای ارزیابی توانایی حل مسئله، جست و جوی دیداری و حافظه دیداری به ترتیب آزمونهای برج لندن (شلیس، 1982)، قطار کردن رنگ و شماره (لورنته و دیگران، 2009) و فراخنای دیداری ارقام (مبتنی بر آزمون فراخنای ارقام وکسلر) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری و ضریب رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. نتایج نشان دادند سن، قویترین پیشبین انتخاب مسیر عبور و مرور بود و از مجموعه کنشهای اجرایی نیز فراخنای دیداری ارقام بهطور معناداری انتخاب مسیر را پیشبینی میکرد. نتایج این مطالعه از نقش مهارتهای شناختی در تحول درک خطرات ترافیکی حمایت کردند. بنابراین، برنامههای آموزش ایمنی باید براساس سطح توانایی شناختی کودکان طراحی شوند.
This study examined the role of the development of the executive functions, including problem solving ability, visual search and visual memory in perception of safety and danger on the road. The design of the current study was descriptive- developmental. Using available sampling 140 children with age ranges of 8, 9 and 11 years were selected from the elementary schools located in 1 and 2 districts of Isfahan city. Perception of danger, problem solving ability, visual search, and visual memory were assessed by identifying safe/dangerous road-crossing task (Ampofo-Boateng & Thomson, 1991), the Tower of London (Shallice, 1982), the Trail Making test (Liorente & et al., 2009), and the Wechsler Digit Span test, respectively. The data were analyzed using MANOVA and stepwise regression coefficient. The results indicated that age was the strongest predictor of identifying safe/dangerous crossing sites and among the series of the executive functions, visual digit span significantly predicted the ability to identify safe/dangerous crossing sites. Since the findings supported the role of cognitive skills in the development of perception of dangers on the road, safety education programs should be designed based on the level of children’s cognitive ability.