تشریع حکم حجاب و حدود فقهی و الزام حکومیّ آن در اسلام
محورهای موضوعی :داود مختاری اردستانی 1 , زهرا اسدی 2 * , اکبر احمدی 3
1 - دانشجوی دکترای گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران.
2 - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
کلید واژه: امربه معروف و نهی از منکر, الزام حکومیّ, تعزیر, جِلباب, خِمار. ,
چکیده مقاله :
حجاب و پوشش زنان در برابر مردان نامحرم حکم واجب قرآنی و ضروری دین اسلام و اجماعی بین فقهاء مسلمان است. هر چند زنان در ادوار و جوامع مختلف به رعایت پوشش در برابر دیگران اعتناء و توجه داشته¬اند، خداوند حکم حجاب و بیان حدود و ثغور آنرا در دو آیه قرآن تشریع و قانونگذاری نموده است. آیه جِلباب که، زنان را در مراوده با افراد نامحرم ملزم به اِدناء الجلباب یعنی پوشش سرتاسری نموده است و در آیه خِمار که آنها را به ضَرب الخِمار یعنی پوشش سر و گردن و سینه و عدم ابداء زینت¬های باطنی دستور داده است. یعنی زنان در مواجهه با نامحرمان باید همه بدن خود به جزء صورت و دست ها تا مچ را بپوشانند و با توجه به آنکه حجاب اسلامی یک موضوع اجتماعی و از جمله حقوق الهی است نه فردی، حاکم اسلامی مکلف است بر مبنای اصل امر به معروف و نهی از منکر و قاعده فقهی تعزیر این واجب الهی را در اجتماع عملی نماید.
Extended abstract Introduction: Hijab, as a foundational legal and social injunction in Islam, has consistently drawn the attention of jurists, exegetes, and Islamic scholars. Far from being a mere cultural or personal preference, hijab is rooted in Qur’anic legislation and aligns with the innate human disposition (fiṭrah) toward modesty and dignity. Historically, the human tendency to cover the body has been evident since the creation of Adam and Eve, as referenced in the Qur’an (al-Aʿrāf: 22, 26), where the instinct to conceal one’s private parts is portrayed as a natural response to shame and moral consciousness. This paper aims to examine the Qur’anic, jurisprudential, and social foundations of hijab, focusing on two key verses—al-Nūr: 31 and al-Aḥzāb: 59—that establish the legal obligation (wujūb) of hijab and its boundaries (ḥudūd). It also explores the legitimacy of governmental enforcement (ilzām ḥukūmī) of hijab in public spaces, based on Islamic legal principles such as al-amr bi-l-maʿrūf wa-n-nahy ʿan al-munkar (commanding right and forbidding wrong) and taʿzīr (discretionary punishment). Methodology: This study adopts a textual-analytical and deductive approach, drawing upon classical and contemporary sources in Islamic jurisprudence (fiqh), Qur’anic exegesis (tafsīr), and Arabic lexicography. The methodology includes: • Semantic analysis of key terms such as ḥijāb, khimār, and jilbāb in authoritative Arabic dictionaries (e.g., Lisān al-ʿArab, al-Mufradāt, Majmaʿ al-Baḥrayn). • Examination of the usage of ḥijāb in the Qur’an and Prophetic traditions (ḥadīth), and its evolution in fiqh literature. • Comparative analysis of juristic opinions (aqwāl al-fuqahāʾ) regarding the extent of ʿawrah (private parts) and the legal limits of hijab. • Review of exegetical interpretations (tafsīr) and occasions of revelation (asbāb al-nuzūl) for the relevant verses. • Application of uṣūl al-fiqh (principles of jurisprudence) to assess the validity of state enforcement of hijab. Sources include classical fiqh texts (e.g., Sharāʾiʿ al-Islām, Tahrīr al-Wasīlah), tafsīr works (e.g., Majmaʿ al-Bayān, al-Mīzān), and foundational uṣūl texts (e.g., al-Kifāyah, al-Risālah). Findings: 1. Hijab is a legally binding obligation (ḥukm wājib) in Islam, legislated through two Qur’anic verses: o al-Nūr: 31 mandates “ḍarb al-khimār” (drawing the head-cover over the bosom), indicating coverage of the head, neck, and chest. o al-Aḥzāb: 59 commands “idnāʾ al-jilbāb” (drawing the outer garment close), signifying full-body coverage in public. 2. According to jurists, the legal boundary (ḥadd sharʿī) of hijab requires women to cover their entire body except the face and hands up to the wrists, provided there is no risk of temptation (fitnah) or sexual gratification (taladhdhudh). 3. The term ḥijāb in the Qur’an is used in its linguistic sense (barrier or screen), not its technical legal meaning. Instead, the legal concept is conveyed through terms like khimār and jilbāb. 4. Two major exegetical views exist regarding the jilbāb verse: o Sunni view: Jilbāb was legislated to distinguish free women from female slaves. o Shiʿi view: Jilbāb was mandated to protect believing women’s dignity and prevent harassment in public. 5. Governmental enforcement of hijab is justified within Islamic legal theory. Since hijab is a public religious duty (ḥaqq Allāh ʿām), not merely a private act, the Islamic state is obligated to uphold it through mechanisms like taʿzīr and al-amr bi-l-maʿrūf wa-n-nahy ʿan al-munkar. 6. Prophetic traditions reinforce the obligation of hijab, such as the ḥadīth of Asmāʾ bint Abī Bakr, where the Prophet ﷺ instructed that only the face and hands may be visible after a woman reaches puberty. Discussion: Hijab in Islam is not a personal or cultural preference but a divine legal injunction with social implications. The sequencing of the two verses—first jilbāb, then khimār—reflects a gradual legislative approach, accommodating the socio-cultural context of early Islam. This progression underscores the importance of both modesty and public identity in Islamic ethics. Juristic consensus (ijmāʿ) affirms the obligation of hijab, though minor differences exist regarding its extent. Classical jurists used the term “satr” (concealment), while contemporary discourse favors “ḥijāb,” indicating a shift in terminological usage. The legitimacy of state enforcement is grounded in the principle that public religious duties must be upheld to preserve moral order. The state’s role is not coercive but regulatory, ensuring that divine rights (ḥuqūq Allāh) are respected in the public domain. This enforcement must be balanced with justice, compassion, and contextual sensitivity. From the perspective of uṣūl al-fiqh, the convergence of taklīfī (obligatory) and waḍʿī (situational) rulings allows for both individual accountability and institutional responsibility. Hijab thus becomes a shared moral and legal commitment between the believer and the community. The example of Fāṭimah al-Zahrāʾ (AS), who wore both khimār and jilbāb when appearing in public, serves as a practical model of Islamic modesty. Her practice illustrates the integration of legal compliance and spiritual dignity.
قرآن
ابن منظور، محمد بن مکرم(412 ا ق). لسان العرب، چاپ اول. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
ابوحیان، محمدبن یوسف (1420 ق). البحر المحیط فی التفسیر، تحقیق محمد جمیل صدقی. بیروت: دارالفکر.
ابن اثیر(1367ش). مبارک بن محمد، النهایة فی الغریب الحدیث و الاثر. قم: موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان،.
الفیومی، احمدبن محمد(1405 ق). المصباح المنیر، دارالهجرة.
بهرامپور، ابوالفضل (1396). نهج البلاغه، چاپ اول. قم: انتشارات سبحان.
جزیری (1410). کتاب الفقه علی المذاهب الاربعة. بیروت، بی¬جا.
جوهری، اسماعیل بن حمال(1376 ق). الصحاح، تحقیق احمد عبد الغفور عطار. بیروت: دارالعلم.
حکیم، محسن (1374 ش). مستمسک العروة الوثقی. قم: دارالتفسیر.
حلّی محقق، ابوالقاسم نجم الدین جعفر بن الحسن(1457 ق). شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام. بیروت: موسسه الوفاء.
حلّی، احمدبن شمس الدین (1414 ق). تذکرة الفقهاء. قم: آل البیت علیهم السلام.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. بیروت: دارالقلم.
زحیلی، وهبه (1411 ق). التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج، چاپ دوم. دمشق: دارالفکر.
زمخشری، محمود بن عمر (1407 ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل. بیروت: دارالکتاب العربی.
سجستانی، سلیمان بن اشعث (1998 م). سنن ابن داود. بیروت: موسسه ریان.
سیوطی، جلال الدین(1410ق). الجامع الصغیر، چاپ اول. بیروت: دارالفکر.
شهید ثانی، زین الدین الجبعی العاملی (بی تا). الروضه البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة. بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
شهید ثانی، زین الدین الجبعی العاملی (1413 ق). مسالک الافهام. قم: سال نشر.
شیخ حر عاملی، محمد بن حسن(1409ق). وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة موسسه آل البیت علیهم السلام. قم.
طباطبایی حکیم، سیدمحمدتقی(بی تا). الاصول العامة فی الفقة المقارن. قم: مجمع جهانی اهل بیت (ع).
طباطبایی یزدی (1417 ق). ریاض المسائل فی بیان الاحکام بالدلائل. قم.
طباطبایی، محمدحسین(بی تا). المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ اول. بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
طبرسی، احمدبن علی(1403 ق). الاحتجاج علی اهل اللجاج. مشهد: نشر مرتضی.
طبرسی، فضل بن حسن (1406 ق). مجمع البیان فی تفسیر القرآن، چاپ اول. بیروت: دارالمعرفه.
طبری، ابوجعفر محمد بن جریر (1412 ق). جامع البیان، چاپ اول. بیروت: دارالمعرقه،.
طریحی، فخرالدین (بی تا). مجمع البحرین. تهران: المکتبة المرتضویه.
عروسی حویزی (1315 ق). تفسیر نور الثقلین، تحقیق سید هاشم رسولی محلاتی. قم: اسماعیلیان.
فیض کاشانی، محمدبن شاه مرتضی (1362). الصافی فی تفسیر القرآن، چاپ ششم. تهران: المکتیة الاسلامیة.
قرشی، سید علی اکبر (1412ق). قاموس قرآن، جلد 4. تهران: داراکتب الاسلامیه.
قلعجی، محمد (1408 ق). معجم لغة الفقهاء، ج2. بیروت: دارالنفائس للطباعة و النشر و التوزیع.
کلینی، محمدبن یعقوب (1429 ق). الکافی، قم: دارالحدیث.
مصطفوی، حسن (1360). التحقیق فی کلمات القرآن. تهران: ترجمه و نشر کتاب.
مکارم شیرازی، ناصر(1374 ش). تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
موسوی خمینی، روح الله (1368). تحریر الوسیله. قم: دارالعلم.
نجفی، محمد حسن بن باقر (بی تا). جواهر الکلام، چاپ سوم. تهران: المکتبة الاسلامیة.