شناسایی و رتبه بندی راهبردها و پیامدهای بهکارگیری فناوری مالی در صنعت بانکداری الکترونیک ایران
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
محمدتقی یزدانی فرد
1
,
سیدعلیرضا میرعرب بایگی
2
*
,
صابر خندان غلمداری
3
,
کیومرث آریا
4
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، تهران. ایران
2 - استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، تهران، ايران
3 - استاديار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامي، رودهن، تهران، ایران
4 - استاديار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامي، رودهن، تهران، ایران
کلید واژه: فناوری مالی, بانک, بانکداری الکترونیک, راهبرد,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی و رتبه¬بندی راهبردها و پیامدهای بهکارگیری فناوری مالی در صنعت بانکداری الکترونیک ایران، است. جهت دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش غیرتصادفی قضاوتی، از نظرات 10 نفر از خبرگان بانکی، تا مرحلة اشباع نظری، استفاده شد. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحقیق آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمی صورت پذیرفته است. در بخش کیفی و در طی کدگذاری اولیه، 36 مورد به عنوان مفاهیم اولیه از متن مصاحبههای انجام شده به دست آمد که در قالب 9 مقوله فرعی و دو مقوله اصلی شامل راهبردها و پبامدها، دسته بندی شد. در بخش کمی تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه و با استفاده از روش بهترین-بدترین، اولویت مؤلفهها در هر یک از مقوله¬های اصلی، تعیین شد. نتایج تحقیق نشان داد که تأکید بر جهتگیری سیاستی مبتنی بر توسعه و رشد خدمات فینتک در بانکها، بالاترین اولویت را در میان راهبردها به خود اختصاص داده¬ است.
The purpose of this study is to identify and rank the strategies and consequences of using financial technology in the Iranian electronic banking industry. In order to achieve the objectives of the research using non-random judgment method, the opinions of 10 banking experts up to the stage of theoretical saturation used. The present research has been carried out using the exploratory mixed research method in two parts: qualitative and quantitative. In the qualitative section, using content analysis and line-by-line analysis of interviews, initial coding performed first. During the initial coding, 36 items were obtained as basic concepts from the text of the interviews, which were classified into 9 sub-categories and two main categories, including strategies and outcomes. In the quantitative part of the research, through the questionnaire, experts' views collected and then the data were determined using the best-worst method, analysis and priority of components in each of the main categories. The results showed that the emphasis on policy orientation based on the development and growth of fintech services in banks, have the highest priority among better and more appropriate strategies and services, have the highest priority among results and consequences.