شناسایی عوامل موثر بر اجرای آئیننامه دورکاری در دستگاههای اجرایی قزوین و ارائه راهکارهای عملی
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاداسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
کلید واژه: دورکاری, مفهوم دورکار, دستگاههای اجرایی, عوامل موثر,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اجرای دورکاری در دستگاههای اجرایی انجام گرفته است. به منظور ابتدا با توجه به مدل اندابیسی وکاهرمان یک دسته بندی کلی برای عوامل در نظر گرفته شد سپس تعدادی از شاخص های موثر از طریق مصاحبه با کارشناسان و نخبگان جامعه آماری ومنابع معتبر و مقاله های موجود و ادبیات پژوهش و مدلهای دورکاری به دست آمد. پرسشنامه پس از تعیین حجم نمونه بین کارکنان توزیع شد. برایعوامل زیربنایی شناسایی شدند. ماتریس عوامل چرخش یافته 10 دسته را به عنوان مبنا قرار ،spss تحلیل پاسخ ها با استفاده از تحلیل عاملی با نرم افزار. داد که این ده عامل به ترتیب اولویت عبارتند از: ( 1. زیرساختهای سازمانی 2. کیفیت زندگی فردی و سازمانی 3. راهبردهای سازمانی و تعهد کارکنان 4عوامل فردی 5. محیط و ساختار سازمانی 6. عوامل شغلی 7. انگیزش کارکنان 8. نگرش مدیران 9. نگرش کارکنان 10 . عوامل فرهنگی).
Undoubtedly, nowadays, the technology of information and communication has so intertwined with human life that its effecton every aspect of life has increased. Perhaps, we heard about the creation and expansion of teleworking on various issues.Unfortunately, until now, this important issue has not been achieved in our country. Failure in this area has many questionsthat finding their answers persuaded the writer to identify the factors affecting the implementation of teleworking. Thepurpose of this study is to identify factors affecting teleworking in executive agencies. In this research, a number ofindicators obtained through interviews with experts and elites of statistics' population and reliable source and articles. Somequestions was introduced for each of the indicators and for answers, the likert' quintuple range was determined. To analyzeresponses by using the factor analysis, by SPSS software, underlying factors were identified. Rotated factor matrix locatedten categories as the basis. These ten categories are:1- organizational infrastructure 2- the quality of individual and organizational life 3-organizational strategies and employees'engagement 4-individual's factors 5-environment and organizational structure 6-occupational factors 7-employees' motivation8-managers' attitude 9-employees' attitude 10-cultural factors attending to the relative importance of variables and specificquestions of each factors, organizational infrastructure factor is the most important and cultural factors are the leastimportant.