بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان با تأکید بر نقش رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: بانک پاسارگاد در شهر تهران)
محورهای موضوعی : اکوسیستم هامهری مقامی دولت اباد 1 , آرین قلی پور 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ، دانشگاه غیر انتفاعی خاتم، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - استاد، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: رضایت شغلی, مدیریت دانش, رفتار شهروندی سازمانی, عملکرد سازمان,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان با تأکید بر نقش رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان بانک پاسارگاد در شهر تهران انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل 3250 نفر از کارکنان بانک پاسارگاد بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 353 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای با 29 گویه بوده که برای مدیریت دانش9 گویه، عملکرد سازمانی 6 گویه، رضایت شغلی نیز 7 و رفتار شهروندی سازمانی نیز 7 گویه طراحی شد. برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری از روایی محتوا و روایی سازه استفاده شد. همچنین برای محاسبه میزان پایایی ابزار نیز از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که ابزار اندازهگیری از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده است. برای آزمون فرضیههای تحقیق نیز از آزمون نرمال بودن دادهها، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از از نرمافزار SPSS و Amos استفاده شد ، که نتایج نشان دهنده ی رابطه ی مثبت و معنادار مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی بود و همچنین نتایج رابطه میانجی رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی نیز نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی تأثیری به اندازه84 %بر روی عملکرد سازمانی دارد .
The aim of this paper was to investigate the effect of knowledge management on organizational performance with emphasis on the role of job satisfaction and organizational citizenship behavior among Pasargad Bank employees in Tehran. The research method was descriptive-survey and applied in terms of purpose. The statistical population consisted of 3250 Pasargad Bank employees who were selected as a statistical sample using Morgan table and random sampling method of 353 people. The data collection tool was a 29-item questionnaire designed for 9-item knowledge management, 6-item organizational performance, 7-item job satisfaction, and 7-item organizational citizenship behavior. Content validity and structural validity were used to determine the validity of the measurement tool. Alpha Cronbach's coefficient was also used to calculate the reliability of the instrument. The results showed that the measurement tool had good validity and reliability. To test the research hypotheses, the data normality test, Pearson correlation coefficient and path analysis were used using SPSS and Amos software, which showed a positive and significant relationship between knowledge management on organizational performance and also the results of the median satisfaction relationship. Job and organizational citizenship behavior also showed that organizational citizenship behavior had an effect of 84% on organizational performance.
_||_