بررسی شیوه مدیریت موجود بر اساس دیدگاه عاملیت و خادمیت (مورد مطالعه- فرهنگسراهای تابعه ی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیاسماعیل کاوسی 1 * , سید مهدی شریف زاده 2 *
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: دیدگاه عاملیت, دیدگاه خادمیت, عوامل روانشناسی, عوامل فرهنگی, عوامل ساختاری,
چکیده مقاله :
در این مقاله در راستای پاسخ به این سئوال اساسی که آایا مدیران باید خود را وقف سازمان نمایند یا این که سازمانباید وقف مدیران شود، نخست دو شیوه رهبری عاملیت و خادمیت را تعریف و سپس مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر این دوشیوه بر اساس مدل تحلیلی تحقیق در ابعاد روانشناسی، ساختاری و فرهنگی تشریح می گردد. در ادامه با توجه به اینمطلب که این پژوهش در فرهنگسراهای تابعه ی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران صورت پذیرفته و نتایج حاصلاز پرسشنامه ها بر اساس فرضیه های تحقیق تجزیه و تحلیل گردیده و مشخص گردید که مدیران در جامعه ی مورد مطالعهاز لحاظ روانشناسی، ساختاری و فرهنگی تمایل به سبک عاملیت دارند
In this article, in order to answer this important question that “If managersshould devote themselves to the organization, or the organization should bedevoted to managers”, two approaches of “being agent and servant” leadershipare first defined, then the most important effecting these two approaches aredescribed, based on the analytic model of investigation in psychological,structural and cultural dimensions. Following this description, considering thatthis investigation is conducted in cultural center, subordinate of the artisticculturalorganization of city hall of Tehran, and that the results from thequestionnaires are analyzed based on the hypotheses of the research, it isclarified that managers psychologically have the tendency of the approach of“being servant” in the studied society.