بررسی نهادهای تحکیم مبانی خانواده در قرآن کریم و نقش آن¬ها در پیشگیری از جرم و آسیب¬های اجتماعی
محورهای موضوعی :
1 - گروه حقوق، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران
کلید واژه: پیشگیری از جرم, نهادهای تحکیم خانواده, آسیب¬های اجتماعی,
چکیده مقاله :
نهاد خانواده در اجتماعی سازی و پیشگیری از جرائم نقش غیر قابل انکاری دارد؛ زیرا شکلگیری آن، اقتضاء ذات بشری برای حفظ نسل و ارضاء نیازهای روحی و روانی است. استخراج نهادهای تحکیم خانواده در قرآن کریم و بیان نقش آنها در پیشگیری از جرم و ناهنجاریهای اجتماعی است. روش تحقیق در پژوهش حاضر به شیوه توصیفی و تحلیلی برگرفته از منابع و اسناد کتابخانهای معتبر است. نهاد خانواده، نقش مهمی در پیشگیری از ناهنجاریهای اجتماعی دارد؛ زیرا بسیاری از انحرافات اجتماعی، ناشی از تجرد، عدم تفاهم و ناسازگاریهای زوجین بوده است، قرآن مجید، با ویژگی خاص وحیانی برای تثبیت آن نهاد، راهکارهای جامع و همه جانبهنگری ارائه داده است، آنگونه که به تشکیل آن امر کرده و برای ارکان آن، قوانینی تشریع، غریزه را به رسمیت شناخته و تنها راه برآورده کردن آن نیاز طبیعی را ازدواج دانسته است. هدف آن را موجبِ تسکین، رحمت و مودت دانسته و از سوی دیگر برای پایداری این نهاد، برای زوجین بنیانگذار آن، تکالیفی مقرر و برای تثبیت و استمرار آن، چنانچه تنشهایی پیش آید راهکار داوری را پیش بینی کرده است و در صورتی که زوجین به بن بست برسند و هیچ راهی برای ادامه مسالمت آمیز زوجیت نباشد، برای پیشگیری از فضای تنش آلود خانوادگی طلاق پیش بینی شده است.
The institution of the family plays an undeniable role in socialization and crime prevention, because its formation is a requirement of human nature to preserve the generation and satisfy spiritual and psychological needs. Extracting the institutions of family consolidation in the Holy Quran and expressing their role in preventing crime and social abnormalities. The research method in the present study is descriptive and analytical, derived from reliable library sources and documents. The institution of the family plays an important role in preventing social abnormalities, because many social deviations have resulted from celibacy, lack of understanding and incompatibility between couples. The Holy Quran, with its special feature of revelation, has provided comprehensive and all-round solutions to stabilize that institution, as it has ordered its formation and has recognized instincts and laws for its pillars, and has considered marriage to be the only way to meet that natural need. Its purpose is considered to be a cause of relief, mercy, and affection. On the other hand, for the sustainability of this institution, it has prescribed duties for the couples who founded it, and to stabilize and continue it, it has foreseen an arbitration solution if tensions arise. If the couples reach an impasse and there is no way to continue the marriage peacefully, divorce has been foreseen to prevent a tense family atmosphere.
قرآن کریم
نهج الفصاحة
1. استور، آنتونی، (1375)، فروید، ترجمه: حسن مرندی، تهران، انتشارات طرح نو، اول.
2. بحرانی، سید هاشم، (1389)، البرهان، ترجمه: رضا ناظمیان و دیگران، تهران، انتشارات صبح، اول.
3. بی ناس، جان، (1377)، تاریخ جامع ادیان، ترجمه: علی اصغر حکمت، تهران، انتشارات علمی فرهنگی، نهم.
4. تافلر، آلوین، (1379)، شوک آینده، ترجمه: حشمت اله کارانی، تهران، نشر سیمرغ، سوم.
5. تافلر، آلوین، (1377)، موج سوم، ترجمه: شهیندخت خوارزمی، تهران، نشر فاخته، دوزادهم.
6. جوادی آملی، عبدالله، (1389)، زن در آیینه¬ی جلال و جمال، قم، انتشارات اسراء، بیستم.
7. شهید ثانی، زین الدین بن علی، (1428 ق)، الروضة البهیة في الشرح اللمعة الدمشقیة، قم، مجمع الفکر الاسلامی، اول.
8. شیخ صدوق، محمد بن علی، (1343)، من لایحضره الفقیه، تهران، انتشارات اسلامیه، اول.
9. طباطبایی، سید محمد حسین، (بی¬تا)، المیزان، ترجمه: سید محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
10. طبرسی، فضل بن حسن، (1378)، مجمع البیان، ترجمه: علی کرمی، تهران، انتشارات فراهانی، دوم.
11. عضدانلو، حمید، (1384)، آشنایی با مفاهیم اساسی جامعه شناسی، تهران، نشر نی، اول.
12. فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله، (1343)، کنزالعرفان في فقه القرآن، تهران، انتشارات مرتضوی، اول.
13. فیض، علیرضا، (1373)، مقارنه و تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلام، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سوم.
14. کی نیا، مهدی، (1376)، مبانی جرم شناسی، تهران، دانشگاه تهران، پنجم.
15. گیدنز، آنتونی، (1385)، جامعه شناسی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران، نشر نی، هفدهم.
16. مجلسی، محمد باقر، (1403 ق)، بحارالانوار، بیروت، دار احیا ءالتراث العربی، دوم.
17. محقق داماد، سید مصطفی، (1375)، بررسی فقهی حقوق خانواده، نکاح و انحلال آن، تهران، نشر علوم اسلامی، هشتم.
18. محمدی ری شهری، محمد، (1386)، میزان الحکمه، قم، دارالحدیث، هفتم.
19. مطهری، مرتضی، (1357)، نظام حقوق زن در اسلام، تهران، انتشارات صدرا، اول.
20. مکارم شیرازی، ناصر، (1388)، تفسیر نمونه، تهران، انتشارات اسلامیه، چهل و هشتم.
21. مولوی، محمد، (1373)، مثنوی معنوی، تهران، انتشارات نگاه، پنجم.
22. مظفر، محمد رضا، (1367)، اصول فقه، ترجمه: علیرضا هدایی، تهران، انتشارات حکمت، دوم.
23. نجفی، محمد حسن، (بی¬تا)، جواهر الکلام، بیروت، دار احیاء التراث العربی، هفتم.