طراحی و اعتبار سنجی الگوی شایستگی مدیران مدارس متوسطه در راستای تحقق مدارس بدون شکست: مورد مطالعه شهر کرمان
محورهای موضوعی : برنامه درسیامیرصدرا خانوکی اسدی 1 * , نجمه حاجی پور عبایی 2 , حمدالله منظری توکلی 3 , زهرا زین الدینی میمند 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی
2 - استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ایران
3 - استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ایران
4 - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
کلید واژه: شایستگی مدیران مدارس, مدارس بدون شکست, شایستگی فردی, شایستگی سازمانی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار سنجی الگوی شایستگی مدیران مدارس متوسطه در راستای تحقق مدارس بدون شکست در شهر کرمان انجام شد. طرح پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از تحقیقات آمیخته (کمی-کیفی) است کمی با روش پیمایش و کیفی با روش گراندد تئوری (داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری شامل دو گروه بود گروه اول مربوط به بخش کیفی که شامل مدیران تصمیمگیرنده در مدارس متوسطه ناحیه 1و2 شهر کرمان و اساتید دانشگاه، صاحبنظران و خبرگان بود. این جامعه تا دستیابی به اشباع مفهومی تداوم داشت و روش نمونه گیری هدفمند بود که با تعدا 15 نفر به اشباع رسید. گروه دوم شامل 360نفر از مدیران مدارس ناحیه 1و2 شهر کرمان است حجم نمونه با کوکران 200نفر محاسبه شد و روش نمونه گیری طبقه بندی بود گردآوری دادهها با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. جهت بررسی روایی و پایایی دادهها از دو روش بازبینی به¬وسیله مشارکتکنندگان و مرور بهوسیله خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد و پس از دریافت نظرات اصلاحی ویرایش لازم انجام و الگوی نهایی مصاحبه¬ها ارائه شد.پرسشنامه محقق یافته به وسیله دلفی شاخص ها اعتبار یابی شد و سپس با آلفاکرونباخ شایستگی های مدیران 0.72 ؛فردی 0.72؛ سازمانی0.73؛ اخلاقی0.76؛ شخصیتی0.86، ارزشی0.79 ؛مهارتی0.737؛ شناختی0.844؛ شغلی 0.825؛ دانشی0.803، مالی 0.794؛ ارتباطی0.773 تجزیه و تحلیل آماری به وسیله نرم افزارspss و plsانجام شد. یافته¬ها نشان داد 2شاخص اصلی فردی و سازمانی و 11شاخص فرعی (فردی ؛ سازمانی؛ اخلاقی؛ شخصیتی، ارزشی
Abstract This research was conducted with the aim of designing and validating the competency model of secondary school principals in order to realize schools without failure in Kerman city. The research design is applied in terms of purpose and in terms of method, it is a mixed (quantitative-qualitative) research. Quantitative was done with survey method and qualitative with grounded theory method (foundation data). The statistical population consisted of two groups, the first group related to the qualitative part, which included decision-making managers in secondary schools of districts 1 and 2 of Kerman city and university professors, experts and experts. This community continued until reaching conceptual saturation, and the sampling method was purposeful, which reached saturation with the number of 15 people. The second group consists of 360 school principals in districts 1 and 2 of Kerman city. The sample size was calculated with 200 people using Cochran and the sampling method was stratified. Data collection was done with semi-structured interview tool and researcher-made questionnaire. In order to check the validity and reliability of the data, two methods of review by the participants and review by non-participating experts were used, and after receiving the corrective comments, the necessary editing was done and the final model of the interviews was presented. The questionnaire was realized by Delphi indicators. It was validated and then with Cronbach's alpha, managers' competencies were 0.72; individual 0.72; organizational 0.73; moral 0.76; personality 0.86, value 0.79; skill 0.737; cognitive 0.844; Career 0.825; Danshi 0.803, Mali 0.794
Competence of school managers, schools without failure, individual competence, organizational competence.