تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر استرس ناشی از کرونا در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی
محورهای موضوعی : برنامه درسی
1 - دانشیار، گروه مدیریت آموزش، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران غرب، ایران
کلید واژه: مهارتهای ارتباطی, دانشجویان پزشکی, استرس کرونا,
چکیده مقاله :
دانشجویان پزشکی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند که همین موضوع موجب قرارگرفتن در معرض استرس کرونا نیز می شود. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر استرس کرونا در دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران که در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. نمونه پژوهش 170 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی با کمک قرعهکشی در دو گروه 85 نفری شامل گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 4 جلسه 90 دقیقهای به مدت یک ماه تحت آموزش مهارتهای ارتباطی قرارگرفت و گروه کنترل در این مدت آموزشی ندید و در لیست انتظار برای آموزش ماند. ابزارهای پژوهش فرم اطلاعات جمعیتشناختی و مقیاس استرس کرونا بود. دادهها با آزمونهای کای اسکوئر، تی مستقل و تحلیل کوواریانس تک متغیری در نرمافزارspss-26 تحلیل شدند. یافتههای آزمون کای اسکوئر و تی مستقل نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل ازنظر جنسیت و میانگین سنی تفاوت معنیداری نداشتند (05/0 ). همچنین، یافتههای آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی باعث کاهش استرس کرونا دانشجویان پزشکی شد(05/0 ). نتایج حاکی از نقش مؤثر آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش استرس کرونا در دانشجویان پزشکی بود. بنابراین، متخصصان حوزه سلامت روان میتوانند از آموزش مهارتهای ارتباطی به جهت کاهش مشکلات مرتبط با شیوع ویروس کرونا در بین جامعه سلامت استفاده نمایند.
The purpose of this research is to investigate the effect of communication skills training on COVID-19 stress in medical students of Islamic Azad University in the 2021-2022 academic years. This study was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. The research sample included 170 individuals who were selected by simple random sampling method and randomly placed into two groups of 85 namely experimental and control groups. The experimental group received the communication skills training but the control group did not receive any special intervention. The instrument was COVID-19 stress scale. The data were analyzed by running chi-square, independent t-test and univariate analysis of covariance in SPSS 26 software. The findings of chi-square and independent t-tests showed that the experimental and control groups did not significantly differ in terms of gender and mean age (P>0.05). Also, the results of univariate analysis of covariance indicated that communication skills training reduced COVID-19 stress in medical students (P<0.001). Findings demonstrated the effective role of communication skills training in reducing the stress of COVID-19 in medical students. Therefore, mental health professionals can rely on communication skills to reduce the problems related to Corona virus.
_||_