ساخت و اعتبارسنجی مدل مفهومی عناصر توانمندساز برای مدیران ورزش آموزشی در عراق
محورهای موضوعی : مدیریت ورزش
انور فاضل محمد المسعودی
1
,
سید احسان امیرحسینی
2
*
,
محمد جابر کاظم
3
,
رسول نظری
4
1 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - گروه علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه کربلا، عراق
4 - گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: ورزش آموزشی , مدیران ورزشی , مدل توانمندسازی , رهبری استراتژیک , ,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از مطالعه حاضر، ساخت و اعتبارسنجی یک مدل مفهومی برای شناسایی عناصر توانمندساز مدیران ورزشی آموزشی در عراق بود.
روش پژوهش: این مدل با ادغام مبانی نظری با تجربیات زیسته متخصصان این حوزه توسعه داده شد. رویکرد ترکیبی کیفی-کمی با استفاده از یک طرح اکتشافی متوالی اتخاذ شد. در مرحله کیفی، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 23 متخصص، شامل اساتید دانشگاه، مسئولان فدراسیون و مدیران باتجربه در ورزش آموزشی عراق انجام شد. از تحلیل موضوعی برای استخراج مؤلفههای اصلی استفاده شد. در مرحله کمی، پرسشنامه محققساخته برگرفته از یافتههای کیفی(داده بنیاد- اشتراس و کوربین)، بین 150 مدیر ورزشی آموزشی (نمونه گیری هدفمند) در سراسر عراق توزیع شد. از مدلسازی معادلات ساختار برای ارزیابی روابط بین سازهها استفاده شد.
یافته ها: نتایج، اعتبار مدل را تأیید کرد و نشان داد که شایستگی شخصی، حمایت سازمانی، تفکر استراتژیک و اثربخشی رهبری، توانمندسازهای کلیدی مدیریت ورزشی موفق هستند. این مدل، بینشهای عملی برای تصمیمگیرندگان، سیاستگذاران و برنامههای دانشگاهی با هدف توسعه سرمایه انسانی و بهینهسازی عملکرد مدیران ورزشی در بخش آموزشی ارائه میدهد. ورزش تربیتی به سبب ماهیت آموزشی‑پرورشی خود، از یکسو زیر نظارت وزارت ورزش و جوانان قرار دارد و از سوی دیگر، با نظام آموزشوپرورش و خانوادهها در تعامل مستقیم است.
نتیجه گیری: در عراقِ امروز، با اجرای طرح «چشمانداز ۲۰۳۰ ورزش برای توسعه»، انتظارات از مدیران این بخش افزایش یافته است: ایشان باید هم نتایج قهرمانی تولید کنند و هم نقش اجتماعی‑آموزشی خود را ایفا نمایند. تجربه نشان میدهد که این دو هدف گاهی در تعارض ظاهری قرار میگیرند و تنها مدیران توانمند قادرند تعادل هوشمندانهای میانشان برقرار کنند.
Objective: “The present study aimed to construct and validate a conceptual model for identifying the enabling elements of educational sport managers in Iraq.
Methods: This model was developed by integrating theoretical foundations with the lived experiences of experts in the field. A qualitative–quantitative mixed-methods approach was adopted using an exploratory sequential design. In the qualitative phase, semi-structured interviews were conducted with 23 specialists, including university professors, federation officials, and experienced managers in educational sports. Thematic analysis was employed to extract core components. In the quantitative phase, a researcher-made questionnaire (GT) derived from the qualitative findings was administered to 150 educational sport managers across Iraq (Purposive Sampling). Structural equation modeling (SEM) was used to assess the relationships between constructs.
Results: The results confirmed the model’s validity and revealed that personal competence, organizational support, strategic thinking, and leadership effectiveness are key enablers of successful sport management.
Conclusions: This model offers practical insights for decision-makers, policymakers, and university programs aiming to develop human capital and optimize the performance of sports managers in the educational sector.
احسانی، محمد؛ امیری، مجتبی؛ قره خانی، حسن. (1392). طراحی و ارائه نظام جامع کشور، مجله علمی پژوهشی مطالعات مدیریت ورزشی، 17: 136-1250.
الهی، علیرضا؛ سجادی، نصراله؛ خبیری، محمد و ابریشمی، حمید (1386)، موانع توسعه جذب درآمد حاصل درآمد حاصل از حمایت مالی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران، ششمین همایش بینالمللی تربیتبدنی و علوم ورزشی، کیش، 11-9.
انجم شعاع، رضا؛ دلاور، علی؛ حسن بیگی، ابراهیم. (1396). طراحی مدل توانمندسازی مدیران سطوح عالی وزارت نیرو، فصلنامه مطالعات دفاعی استرتژیک، 15(69): 250-221.
پورافکاری، نصراله؛ قنبری، عسگر. (1391). سازوکار توانمندسازی نیروی انسانی در مدیریت سازمانهای ورزش، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 3: 38-25.
عسگری، ح.، رحیمی، ف.، و کشاورزی، م. (۱۳۹۶). بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی و خلاقیت مربیان ورزشی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت ورزشی، ۸(۲)، ۹۱–۱۰۵.
رجببیگی، مجتبی؛ فروزنده، لطف اله؛ وایزی، افسون. (1388). عوامل مؤثر بر توانمندسازی دانشگران پژوهشگران صنعت، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 4(14): 119-93.
منظمی، م.، زاهدی، ک.، و فلاح، ب. (۱۴۰۲). نقش عوامل ساختاری در توانمندسازی مدیران باشگاههای دانشگاهی عراق. فصلنامه مدیریت ورزش دانشگاهی، ۱۲(۴)، ۵۲–۶۴.
فاضل، ا. (۱۴۰۳). تدوین مدل عناصر توانمندساز مدیران ورزش تربیتی عراق: یک مطالعه کیفی دادهبنیاد. پایاننامه دکتری، دانشگاه بصره، دانشکده تربیت بدنی.
جاسم، م. ح.، و احمد، س. م. (۱۴۰۱). تأثیر سبک رهبری در توانمندسازی مدیران ورزشی استان بصره. مجله تربیتالریاضه العراقیه، ۱۵(۳)، ۴۰–۵۳.
حمودی، س. ن. (۲۰۲۲). علاقة التمکین الإداري بمدی الشعور بالمعنی لدى مدربی الأکادیمیات الریاضیة. مجلة الریاضة و التنمیة، ۱۰(۲)، ۷۲–۸۶.
Mertens, W, Recker, J. (2020). How store managers can empower their teams to engage in constructive deviance: Theory development through a multiple case study, Journal of Retailing and Consumer Services, 52: 1-17.
Pradhan, R. K., Jena, L. K., & Yadav, G. (2017). Employee performance at workplace: Role of psychological empowerment and employee engagement. International Journal of Productivity and Performance Management, 66(6), 811–830. https://doi.org/10.1108/IJPPM-12-2015-0190
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38(5), 1442–1465. https://doi.org/10.5465/256865
Thomas, K. W., & Velthouse, B. E. (1990). Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666–681. https://doi.org/10.5465/amr.1990.4310926
Zhang, X., & Bartol, K. M. (2010). Linking empowering leadership and employee creativity: The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative process engagement. Academy of Management Journal, 53(1), 107–128. https://doi.org/10.5465/amj.2010.48037118
Sánchez, P., Barriopedro, M., & López de Subijana, C. (2012). Empowerment and performance in elite sport organizations. European Sport Management Quarterly, 12(5), 527–547. https://doi.org/10.1080/16184742.2012.734527
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Sage Publications.